How an illuminator is formed: the aesthetics of Marcelo Flecha From the shows “father and son” and “Essay on Memory”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030520230401

Keywords:

aesthetic identity, illuminator, aesthetic, shows

Abstract

The main objective of this article is to understand how the identity aesthetics of scenic lighting designer Marcelo Flecha (Pequena Companhia de Teatro - São Luís-MA), with emphasis on the conception, construction and execution of shows “Pai e Filho” (2010) and “Ensaios Sobre a Memória ” (2019), observing in the lighting of these two shows what makes Flecha's work so singular. This text focuses on the formative aspects of the illuminator, seeking to understand how the artist's baggage is effective in his aesthetics.

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Author Biographies

Gleison Rodrigues Xavier, Federal University of Maranhão

Graduado no curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Maranhão-UFMA. Iluminador.

Abel Lopes Pereira, Federal University of Maranhão

Orientador deste artigo. Prof. Me. Licenciado em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão- UFMA, Ator, Iluminador e Diretor de cena- DRT-251, bonequeiro, coordenador Técnico do Teatro Arthur Azevedo, integrante do Grupo de pesquisa Casemiro Coco e da Companhia Oficina de Teatro - COTEATRO. Atuando desde 2006 em produções de eventos, com especial vocação para a área técnica e pesquisador das linguagens da Iluminação Cênica, Cenografia e Teatro de Formas Animadas.     

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Published

2023-06-30

How to Cite

XAVIER, Gleison Rodrigues; PEREIRA, Abel Lopes. How an illuminator is formed: the aesthetics of Marcelo Flecha From the shows “father and son” and “Essay on Memory”. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5965/27644669030520230401. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22759. Acesso em: 22 dec. 2024.