Perspectives for a vocal pedagogy: possibilities for a desiring voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0203

Keywords:

voice, vocal pedagogy, theatrical practices

Abstract

This article presents the "Pedagogy for the Desiring Voice," a vocal approach stemming from doctoral research conducted at the Federal University of Bahia (UFBA). The practice enhances the individualities of practitioners by awakening the conscious body. Divided between the physical and extracorporeal realms, it aims to expand bodily awareness, fostering a personal and authorial experience. By intertwining these spheres, the goal is to understand and grasp the body individually. The pillars of the pedagogy — thematic visualization, corporeal-vocal sensitization, and voice-dance — organize the practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valéria Cristina Machado Rocha, Federal University of Bahia

Doutorado em Artes Cênicas na Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Práticas e poéticas Vocais pela Universidade Federal de Uberlândia(UFU). Especialização em Educação Física Escolar ( Faculdade Alvorada Brasília- DF). Bacharel em Artes Cênicas (Faculdade de Artes Dulcina de Moraes. Brasília-DF), Licenciatura em Artes Visuais (Claretiano. Brasília-DF). Professora na Faculdade de Artes Dulcina de Moraes nas áreas de artes visuais, Performance, Artes da cena, e voz.

References

BÉZIERS, Marie-Madeleine. A coordenação motora: aspecto mecânico da organização psicomotora do homem. São Paulo: Summus, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

PIZARRO, Diego; BRITO, Nayara. Dinâmicas somáticas da voz na anatomia experiencial do método Body-Mind Centering. Repertório, Salvador, ano 21, n. 30, p. 260-280, 2018.

RANGEL, Sônia. Imagem e pensamento criador. Lauro de Freitas: Solisluna, 2019.

ROCHA, Valéria. A voz desejante: trilhas e pistas para uma pedagogia da voz. 2023. Tese (Doutorado em Processos Educacionais em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2023.

Published

2024-09-22

How to Cite

ROCHA, Valéria Cristina Machado. Perspectives for a vocal pedagogy: possibilities for a desiring voice. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–16, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25445. Acesso em: 21 nov. 2024.