Perspectives for thinking about social and epistemic justice for and with childhoods in dissent

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e108

Keywords:

childhoods, children in dissent, pedagogy of theatre, social and epistemic justice

Abstract

The present study proposes other perspectives to think about different childhoods, understanding children as active social actors in their identity and social processes. As a result, they are seen as a threat to adult culture, especially when they deviate from the binary norm. Children in dissidence, however, find gaps in their daily lives and in theater classes to build knowledge and cultures as a form of resistance. Thus, it is believed in the importance of discussing ways to promote social and epistemic justice in relation to childhoods and children in dissidence from the field of Performing Arts and Theater Pedagogies.

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Author Biographies

Mateus Fazzioni, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestrado em Artes Cênicas pela UDESC. Professor de teatro na Rede Municipal de Educação de Florianópolis.

Diego de Medeiros Pereira , Santa Catarina State University

Doutorado em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestrado em Teatro pela UDESC. Licenciatura em Educação Artística – Artes Cênicas pela UDESC. Professor Adjunto do Departamento de Artes Cênicas, Mestrado Profissional em Artes e Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina.

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Published

2024-04-28

How to Cite

FAZZIONI, Mateus; PEREIRA , Diego de Medeiros. Perspectives for thinking about social and epistemic justice for and with childhoods in dissent. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e108. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25142. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Justiça Epistêmica em Artes Cênicas