Poet(h)ic mutations of dance dramaturgies in formative contexts in Fortaleza/CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0107

Keywords:

dance dramaturgy, formal formative contexts, Fortaleza

Abstract

The present text unfolds, deepens and discusses the process notes that the duo of authors has written together over the course of a decade of working on curricular components concerning dance dramaturgies in formal dance education contexts in the city of Fortaleza/CE. The curricular component "Dance Dramaturgies" is part of the four educational contexts that will be discussed here: Dance graduates (Bachelor and Licentiate) and Dance Technicians from the Escola Porto Iracema das Artes and the Centro Cultural do Bom Jardim. In this article, the teaching work is narrated from an ethical-political approach with regard to the aesthetics of dance. Since dramaturgical work requires careful reading and listening to the context, this article also includes a presentation of the recent history of contemporary dance in Ceará, only those points that can elucidate, even briefly, its context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thereza Cristina Rocha Cardoso, Federal University of Ceará

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestrado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora do Instituto de Cultura e Arte da Universidade Federal do Ceará (UFCE).

Thiago Mota Torres, Escola Porto Iracema das Artes e do Centro Cultural Bom Jardim

Mestre em Artes e Bacharel em Dança pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Dramaturgista e criador-intérprete em dança contemporânea. Professor dos Cursos Técnicos em Dança da Escola Porto Iracema das Artes e do Centro Cultural Bom Jardim.

References

ALENCAR, Jorge. Ética como coreografia performativa. In: Instituto Festival de Dança de Joinville (Org.) Criação, ética, pa..rá..rá.. pá..rá..rá Modos de criação, processos que deságuam em uma reflexão ética. Joinville: Nova letra gráfica e editora, 2012, p.51-56.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Alguma poesia. Rio de Janeiro: Pindorama, 1930.

BARDAWIL, Andrea (Org.). Tecido afetivo: por uma dramaturgia do encontro. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2010.

BEHRNDT, Synne K. Dança. Dramaturgia e pensamento dramatúrgico. In: CALDAS,

Paulo.; GADELHA, Ernesto (Org..). Dança e Dramaturgia(s). Fortaleza; São Paulo: Nexos, 2016, p.243-267.

BESSA, Andrei; MOTA, Thiago, ROCHA, Thereza. Memórias forjadas: um documentário dramatúrgico. Revista IAÇÁ: Artes da Cena, v.III, n.2, p.270-283, 2020. Acesso em: 27 jun. 2023.

CALDAS, Paulo.; GADELHA, Ernesto (Org.). Dança e Dramaturgia(s). Fortaleza| São Paulo: Nexos, 2016.

COSTA, Luciano Bendin da. Ainda escrever: 58 combates para uma política do

texto. São Paulo: Lumme Editor, 2017.

CVEJIC, Bojana. O dramaturgista ignorante. In: CALDAS, Paulo.; GADELHA, Ernesto (Org.) Dança e dramaturgia(s). Fortaleza | São Paulo: Nexos, 2016, p. 93-109.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL DE ARTE E CULTURA BRASILEIRAS. Colégio de Dança do Ceará, 2016. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/instituicao115449/colegio-de-danca-do-ceara. Acesso em: 01 jun. de 2023.

GADELHA, Ernesto. (Re)grad(u)ações em dança: uma experiência. Instituto Festival de Dança de Joinville e Thereza Rocha (Org.) Graduações em Dança no Brasil: o que será que será? Joinville: Nova letra gráfica e editora, 2016, p.68-74.

GIL, José. A imagem nua e as pequenas percepções - Estética e Metafenomenologia. Trad. Miguel Serras Pereira. Lisboa: Marca D`água Editores, 1996.

JAFFE, Noemi. Livro dos começos. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado. Trad. Elizabeth Carbone Baez. Gávea: Revista semestral do Curso de Especialização em História da Arte e Arquitetura no Brasil, Rio de Janeiro: PUC-RJ, n. 1, 1984 (Artigo de 1979), p. 92-93.

LEPECKI, A. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v.13, n.1,2, p.41-60, jan. 2013.

LEPECKI, A. Errância como trabalho: sete notas dispersas sobre dramaturgia da dança. In: CALDAS, Paulo.; GADELHA, Ernesto (Org.), Dança e dramaturgia(s). Fortaleza | São Paulo: Nexos, 2016.p. 63-83.

LEPECKI, A. Planos de composição. In: GREINER, C.; SANTO, C. E; SOBRAL, S. (Org.). Cartografia: Rumos Itaú Cultural Dança 2009-2010. São Paulo: Rumos Itaú Cultural, 2012. p. 13-22.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro,2012.

MEYER, Sandra. Tessituras em ação. In: BARDAWIL, Andrea (Org.). Tecido afetivo: por uma dramaturgia do encontro. Fortaleza, 2010, p.35-37.

MEYER, Sandra; XAVIER, Jussara. Com + posições = investigações acerca do ato

de compor nas artes. In: Tubo de ensaio: composição [Interseções + invenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016.

ROCHA, Thereza. Dramaturgias do corpo: uma terceira margem de sentido. In: BONFATTI, Adriana; RAMOS, Enamar; TAVARES, Joana; MANHÃES, Juliana; KEISERMAN, Nara (org.). Preparação corporal, direção de movimento e coreografia nas Artes da Cena. 1ed.Rio de Janeiro: Multifoco, 2021, p. 165-178.

VENTURA, Zuenir. 1968: o ano que não terminou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

Published

2023-09-19

How to Cite

CARDOSO, Thereza Cristina Rocha; TORRES, Thiago Mota. Poet(h)ic mutations of dance dramaturgies in formative contexts in Fortaleza/CE. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0107. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24056. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As práticas da dramaturgia da dança em contexto