Augusto Rodrigues Duarte: a clown among verses, newspapers and jokes in nineteenth-century Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0106

Keywords:

Clown, Comicity, Circus, History

Abstract

Among the vast circus production in Brazil in the 19th century, the performance of clowns and, therefore, comicity had a strong presence in the shows. In this sense, this article aims to analyze part of the performance of the clown Augusto Rodrigues Duarte, accessing the multiplicity of his presentations and the mixture of expressions and techniques that he mobilized in his artistic achievements in the diverse and complex scenario of circus comedy of the period. To this end, a survey and cross-referencing of different sources was carried out, mainly 19th century newspapers that were consulted in the Hemeroteca Digital of the National Library (RJ). Thus, this study is dedicated to the professional production of Augusto R. Duarte, an artist little known by the bibliography, and to disseminate and expand the understanding of the production of comicity in the 19th century and its artists, in addition to clowns of the time already contemplated with various studies and publications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel de Carvalho Lopes, Universidade Estadual de Campinas

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).).

Ermínia Silva, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em História Social da Cultura (IFCH-UNICAMP). Mestre e Graduada. Coordenadora, com Daniel Lopes, do site www.circonteudo.com  Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Circo (CIRCUS – FEF/UNICAMP). Professora da ESLIPA – Escola Livre de Palhaços, Palhaças e Palhaces. Vencedora do Prêmio Governador do Estado para a Cultura – SP (2012).  

References

A FOLHA NOVA, Rio de Janeiro, 19/05/1885.

A NAÇÃO, Rio de Janeiro, 06/08/1872, 02/09/1872, 08/09/1872.

A REPÚBLICA, Rio de Janeiro, 08/09/1872.

ABREU, Martha; DANTAS, Carolina. Monteiro Lopes e Eduardo das Neves: histórias não contadas da primeira República. Niterói: Eduff, 2020.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

CERTEAU, Michael de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

CORREIO MERCANTIL, Rio de Janeiro, 29/08/1857, 17/01/1858, 24/04/1858, 25/03/1860, 28/04/1860, 17/05/1862, 08/12/1862, 16/12/1862, 12/12/1863, 21/02/1864, 17/06/1864, 27/10/1864, 28/10/1864, 17/11/1864, 19/11/1864, 03/06/1865, 25/10/1865, 25/01/1866, 27/01/1866, 06/04/1867.

CORREIO PAULISTANO, São Paulo, 13/12/1872, 29/04/1875, 08/05/1875, 14/05/1875.

DIÁRIO DE NOTÍCIAS, Rio de Janeiro, 04/07/1872, 11/07/1872, 28/07/1872, 01/09/1872.

DIÁRIO DE SÃO PAULO, São Paulo, 01/01/1873.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO, Rio de Janeiro, 25/05/1864, 13/02/1866, 09/09/1872, 05/11/1875.

DUARTE. Regina Horta. O circo em cartaz. Belo Horizonte: Einthoven Científica Ltda., 2001.

ECHO DA NAÇÃO, Rio de Janeiro, 23/06/1861.

JORNAL DO COMÉRCIO, Rio de Janeiro, 28/04/1866, 07/03/1872, 24/04/1872, 04/05/1872, 27/06/1872, 17/07/1872, 23/10/1875, 07/06/1877, 22/08/1877.

LOPES, Daniel de Carvalho; SILVA, Ermínia. Circos e palhaços no Rio de Janeiro: Império. Rio de Janeiro: Grupo Off-Sina, 2015.

LOPES, Daniel de Carvalho; SILVA, Ermínia. Um Brasil de circos: a produção da linguagem circense do século XIX aos anos de 1930. Campinas: Produção Autoral – Circonteudo, 2022a.

LOPES, Daniel de Carvalho; SILVA, Ermínia. Entre pilherias, chistes e jocosidades: as múltiplas facetas dos palhaços no Brasil do século XIX. Dramaturgias (LADI-UNB), v. 1, n. 21, p. 110-130, 2022b. Acesso em: 03 jan. 2023. ISSN: 2525-9105.

LUCA, Tania Regina de. História do, nos e por meio dos periódicos. In: PÍNSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008. p. 111-153.

O GLOBO, Rio de Janeiro, 24/07/1875.

O MEQUETREFE, Rio de Janeiro, 22/07/1875, 29/07/1875.

O MERCANTIL, Rio de Janeiro, 09/09/1876, 24/04/1885.

ONTAÑÓN, Teresa Barragán; DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Educação Física e atividades circenses: o estado da arte. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 02, p. 149-168, abr./jun. de 2012. Acesso em: 07 dez. 2022.

ROCHA, Gilmar. Circo no Brasil – Estado da Arte. Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, São Paulo, v. 1, n. 70, p. 51-70, 2010.

Acesso em: 03 dez. 2022. DOI: https:/doi.org/10.17666/bib84.

SILVA, Ermínia. Circo – Teatro: Benjamim de Oliveira e a teatralidade circense no Brasil. São Paulo: Itaú Cultural; Editora WMF Martins Fontes, 2022.

SILVA, Ermínia; MELO FILHO, Celso Amâncio. Palhaços excêntricos musicais. Rio de Janeiro: Grupo Off-Sina, 2014.

TAMAOKI, Verônica (org.). O diário de Polydoro. São Paulo: Centro de Memória do Circo, 2020.

VILELA, Ivan. Cantando a própria história: música Caipira e enraizamento. São Paulo: Edusp, 2015.

Published

2023-04-27

How to Cite

LOPES, Daniel de Carvalho; SILVA, Ermínia. Augusto Rodrigues Duarte: a clown among verses, newspapers and jokes in nineteenth-century Brazil. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 46, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5965/1414573101462023e0106. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23221. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Clown Arts, Circus Arts, Circus-Theater and Popular Comedy