City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0113

Keywords:

City, Aesthetic experience, Theater, Teacher training

Abstract

In contemporary formative relationships there is an attitudinal and epistemic need to make the city a space for the aesthetic experience to exist and, therefore, one of the ways in which such an educational premise, which slips directly into the formation of new spectators, can be consolidated as an area of knowledge and field of experience, it would be the regular occupation of public spaces by different aesthetic actions, thus, Universities are not outside of this context. Thus, in an essayistic way, the following work raises some reflections on the training potential that the city can offer in the construction of aesthetic artifacts and, also, some possible relationships between curriculum, city and culture in artistic training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Abimaelson Santos, Universidade Federal do Maranhão

Doutorado em Artes pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP). Mestrado em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduação – Licenciatura em Teatro pela UFMA. Professor da Universidade Federal do Maranhão.

References

CAMPBELL, Brígida. Arte para uma cidade sensível. São Paulo: Invisíveis Produções, 2015.

CANCLINI, Nestor Garcia. Leitores, Espectadores e Internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes do fazer. 22ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

LEFEBVRE, Henri. O Direito à Cidade. São Paulo: Centauro, 2001.

MORENO, Renata. Entre o capital e a vida: pistas para uma reflexão feminista sobre as cidades. In: MORENO, Renata (Org.). Reflexões e práticas de transformações feministas. São Paulo: SOF, 2015.

OLIVEIRA, Fernanda Areias; PEREIRA, João Victor. A reescritura de espaços históricos no processo teatral de Negro Cosme em Movimento, do Grupo Cena Aberta. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020.

Published

2022-12-12

How to Cite

SANTOS, Abimaelson. City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–30, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0113. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Cidades, espaços teatrais e experiências artísticas