Inverted South Trilogy: creation of theatrical texts based on perspectives of the south region of Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0108Keywords:
Theatrical text, dramaturgy, brazilian theater, Rio Grande do SulAbstract
This article discusses the starting point for the creation of the theatrical texts for the Inverted South Trilogy: southern Rio Grande do Sul, a Brazilian state. By observing the three plays and their respective genesis, it is possible to see how this region is used as the background of the works comprising the trilogy. The collection, written by Ingrid Duarte, Mario Celso, and Thalles Echeverry, professors graduated from the Universidade Federal de Pelotas, was launched during the COVID-19 pandemic with resources granted according to Federal Law n.º 14017 (Aldir Blanc Law). This trilogy highlights a change in perspective which goes beyond the capital of the state to address cities located outside the metropolitan areas, and demonstrates the importance of creating spaces for training and incentive to writing of plays, particularly to new authors.
Downloads
References
BECKER, Aline Maiara; ALBUCEZZE, Ana Luiza de Almeida. Pontos turísticos. Jaguarão: Prefeitura de Jaguarão, 2022. Disponível em: https://www.jaguarao.rs.gov.br/pontos-turisticos-de-jaguarao/. Acesso em: 12 jun. 2022.
CARTUM, Marcos. A visão de um espectador-Para aprender a olhar a cidade. Só ela?. Sala Preta, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 264-266, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57510/60544. Acesso em: 13 jun. 2022.
CONVERSA dramática - Trilogia Sul Invertido (LIVE - 21/07/2021 - às 19h). Pelotas: [s. n.], 2021. 1 vídeo (87 min 30s). Publicado pelo canal Leituras do drama contemporâneo. Disponível em: https://youtu.be/-KlUiosB0Ck. Acesso em: 12 jun. 2022.
CURSO DE TEATRO-LICENCIATURA NOTURNO. Projeto pedagógico. Pelotas: Centro de Artes - Universidade Federal de Pelotas, 2022. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/teatro/files/2022/04/PPC-Teatro-Noturno-28.02.2022_com-anexos-2.pdf. Acesso em: 01 jun. 2022.
DEMORI, Juliana Canali; MASSA, Clóvis Dias. Um estudo cartográfico da cena teatral do interior do Estado do Rio Grande do Sul. In: FAGUNDES, Patricia; DANTAS, Mônica Fagundes; MORAES, Andréa (Orgs.). Pesquisa em artes cênicas em tempos distópicos: rupturas, distanciamentos e proximidades. Porto Alegre: PPGAC-UFRGS/Faísca Design Jr., Cap. 18., p. 333-347, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/224177/001128432.pdf?sequence=1. Acesso em: 03 jun. 2022.
DUARTE, Ingrid. Dengô: O encontro de Aysha e Gazânia. In: PEREIRA JUNIOR, Mario Celso (org.). Trilogia Sul Invertido: coletânea de textos teatrais. Pelotas: [s. n.], p. 07-42, 2021. E-book. Disponível em: https://4cedb0c3-1d59-4d9a-a03a-3d8f1e1acd30.filesusr.com/ugd/5600fe_6d8d745801b7423dad32e92d2b0ec6cb.pdf. Acesso em: 12 jun. 2022.
ECHEVERRY, Thalles. Entranhas: aqui ao menos estamos sós. In: PEREIRA JUNIOR, Mario Celso (org.). Trilogia Sul Invertido: coletânea de textos teatrais. Pelotas: [s. n.], p. 79-115, 2021. E-book. Disponível em: https://4cedb0c3-1d59-4d9a-a03a-3d8f1e1acd30.filesusr.com/ugd/5600fe_6d8d745801b7423dad32e92d2b0ec6cb.pdf.
Acesso em: 12 jun. 2022.
FERREIRA, Taís. Pelo devir de uma historiografia do teatro gaúcho. Ometeca (Corrales, N.M., EUA), v. 19-20, p. 238-260, 2014. Disponível em: https://www.academia.edu/29213395/Pelo_devir_de_uma_historiografia_do_teatro_ga%C3%BAcho_2014_. Acesso em: 05 jun. 2022.
FUNDAÇÃO MARCOPOLO; SEDAC. Edital Criação e Formação - Diversidade das Culturas. Conforme chamada pública SEDAC 12/2020, seleciona projetos culturais que desenvolvam atividades em quaisquer áreas e linguagens artísticas da cultura. Secretaria de Estado da Cultura do Rio Grande do Sul, 2021
HESSEL, Lothar. O teatro no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Ed. da Universidade/UFRGS, 1999.
PEREIRA JUNIOR, Mario Celso. Quadrado de três pontas ou O que se passa entre o oi e o adeus para a despedida doer tanto?. In: PEREIRA JUNIOR, Mario Celso (org.). Trilogia Sul Invertido: coletânea de textos teatrais. Pelotas: [s. n.], p. 43-78, 2021a. E-book. Disponível em: https://4cedb0c3-1d59-4d9a-a03a-3d8f1e1acd30.filesusr.com/ugd/5600fe_6d8d745801b7423dad32e92d2b0ec6cb.pdf. Acesso em: 12 jun. 2022.
PEREIRA JUNIOR, Mario Celso (org.). Trilogia Sul Invertido: coletânea de textos teatrais. Pelotas: [s. n.], 2021b. E-book. Disponível em: https://4cedb0c3-1d59-4d9a-a03a-3d8f1e1acd30.filesusr.com/ugd/5600fe_6d8d745801b7423dad32e92d2b0ec6cb.pdf. Acesso em: 13 jun. 2022.
PEREIRA, Regilan Deusamar Barbosa. A concepção de Cenografia que cria diferentes conexões entre edifício teatral e cidade. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18147/11932. Acesso em: 13 jun. 2022.
SALES, Carla Monteiro. Cartografia, arte e visões de mundo na reprodução do “mapa invertido da América do Sul”. Espaço e Cultura, n. 39, p. 157-174, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/31756/22483. Acesso em: 12 jun. 2022.
TORRES GARCÍA, Joaquín. La Escuela del Sur - Lección 30. In: TORRES GARCÍA, Joaquín. Universalismo Constructivo. Buenos Aires: Ed. Poseidón, p. 213-219, 1944.
TRILOGIA SUL INVERTIDO. Leitura dramática do texto “DENGÔ: O encontro de Aysha e Gazânia”, de Ingrid Duarte. Pelotas, 02 ago. 2021a. Instagram: @trilogiasultinvertido. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CSFnSkFAPuZ/?utm_source=ig_web_copy_link. Acesso em: 13 jun. 2022.
TRILOGIA SUL INVERTIDO. Leitura dramática do texto “ENTRANHAS: aqui ao menos estamos sós”, de Thalles Echeverry. Pelotas, 01 ago. 2021b. Instagram: @trilogiasultinvertido. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CSDJr56AzDx/?utm_source=ig_web_copy_link. Acesso em: 13 jun. 2022.
TRILOGIA SUL INVERTIDO. Leitura dramática do texto “Quadrado de três pontas”, de Mario Celso. Pelotas, 03 ago. 2021c. Instagram: @trilogiasultinvertido. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CSISFKuA2o7/?utm_source=ig_web_copy_link. Acesso em: 13 jun. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.