Performative theater in the context of aphasia: elaboration of procedures and pedagogies in performing arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0202

Keywords:

Performative Theater, Performativity, Multimodality, Aphasia

Abstract

This article reflects on the performative theatrical act and the co-occurrence of verbal and non-verbal semiosis in aphasia contexts. My focus is on the reconstitution of multimodal semiosis by aphasia, not in the absence of aphasia, but in the presence of aphasia. From there, I investigated the notion of modal density of the semiosis that are interconnected, aiming to emphasize that they are: distinct; that its relevance in the construction of meaning depends on the multimodal resource, on the oral and motor capacity of the aphasic, on the most summoned and recurrent resources in the scene, on the context of meaning production. This article deepens theoretical, aesthetic, methodological and practical interests about performative staging with aphasic people in order to develop a field of study that contributes to the practices and pedagogies of creation in the performing arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Pablos Calligaris, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Artes da Cena na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestre em Linguística pelo Instituto de Estudos da Linguagem/UNICAMP. Pós-graduação latu sensu em Simbologia Teatral pela Escola de Comunicação e Artes - ECA/USP. Graduação em Artes Cênicas pelo Instituto de Artes/Unicamp. Graduação em Filosofia pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas - IFCH/UNICAMP. Licenciatura em Artes pelas Faculdades Mozarteum de São Paulo.    

References

BASTOS, Liliana. Interação, múltiplas semioses e corpo: uma interlocução com Charles Goodwin. Calidoscópio. PUC-Rio. Rio de Janeiro, RJ, 8(2):99-102.

Disponível em:

https://www.researchgate.net/publication/273584980_Interacao_multiplas_semiosese_corpo_uma_interlocucao_com_Charles_Goodwin. Acesso em: 30 jun. 2022.

BONFITTO, Matteo. Entrevista com Erika Fischer-Lichte. Conceição | Concept., Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 131-141, jan./jun. 2013.

CALLIGARIS, Juliana. Pablos. A Dimensão Multissemiótica do Jogo Teatral: A Experiência de Elaboração de uma Peça Radiofônica no Programa de Expressão Teatral do Centro de Convivência de Afásicos. 2016. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Campinas, 2016.

CALLIGARIS, Juliana. Pablos. A Dimensão Multissemiótica do Jogo teatral: A Experiência de Elaboração de uma Peça Radiofônica com Afásicas e Afásicos. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p.01-24, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17959. Acesso em: 4 maio 2022.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Trad. Maria Thereza Redig de Carvalho Barrocas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FERAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, 8, 197-210, 2008. Disponível em:

https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57370. Acesso em: 30 jun. 2022.

FERREIRA, Melissa da Silva. Ceci N'est Pas un Acteur: Corpo, Percepção e Experiência na Cena e na Pedagogia Da Societàs Raffaelo Sanzio. 2014. Tese (Doutorado em Teatro) - Centro de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina. Santa Catarina, 2014.

FISCHER-LICHTE, Erika, The Transformative Power of Performance. London, Routledge, 2008.

FREUD, Sigmund. O Estranho. In: Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. v. 17, p. 275-314. Trad. Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

GOFFMAN, Erwin. A representação do Eu na vida Cotidiana. 14ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

GOODWIN, Charles. Conversational Frameworks of the Accomplishment of Meaning in Aphasia. In: Conversation and Brain Damage. Oxford: Oxford University Press, 2003.

HASEMAN, Brad. Manifesto pela Pesquisa Performativa. Trad. Marcello Amalfi. Cadernos do Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/USP, v. 3.1, 2015.

IEL/UNICAMP. Cogites. Grupo de pesquisa: interação, cognição e significação. Disponível em: http://cogites.iel.unicamp.br/. Acesso em: 29 mar. 2022.

MINNICK, Michele. Uma Jornada com Rasaboxes. Entrevista concedida a Ana Achcar, Adriana Bonfanti, Joana Ribeiro S. Tavares, Marcia Moares, Anna Wiltgen, Dadá Maia e Adriana Maia. Revista Ouvirouver, Uberlândia v. 14, n. 1. jan./jun. 2018.

MORATO, Edwiges Maria et al. Sobre as afasias e os afásicos - subsídios teóricos e práticos elaborados pelo Centro de Convivência de Afásicos. Campinas: Editora da Unicamp, 2002.

NORRIS, Sigrid. Multiparty interaction: a multimodal perspective on relevance. Discourse Studies, 8(3) p. 401-421, 2006. Disponível em:

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461445606061878. Acesso em: 30 jun. 2022.

RAMOS, Luiz Fernando. Mimesis Performativa. A Margem de Invenção Possível. São Paulo: Anna Blume, 2015.

SCHECHNER, Richard. Performance Theory. London: Routledge Classics, 2003.

SOUTO, Caio. Norma, Normal e Anormal em Canguilhem e Foucault. Anais do Seminário dos Estudantes da Pós-Graduação em Filosofia. São Carlos: UFSCar, 2013.

TONEZZI, José. A arte do ator e o ato do afásico. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

TONEZZI, José. Distúrbios de Linguagem e Teatro: O Afásico em Cena. São Paulo: Plexus, 2007.

VEZALI, Patrick Aparecido. A dêixis na interação entre afásicos e não afásicos: conjugação indicial fala/gesto. 2011. Tese (Doutorado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2011.

Published

2022-12-12

How to Cite

CALLIGARIS, Juliana Pablos. Performative theater in the context of aphasia: elaboration of procedures and pedagogies in performing arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–34, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0202. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22128. Acesso em: 21 nov. 2024.