Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0116

Keywords:

Pajé, Body, Performing Arts, Anthropology

Abstract

"Atuado" is the term used in Pajelança Cabocla de Pena and Maracá to refer to the body in pajé performance. This article brought the proposition of an approximation of this practice and some reflections on the possible dialogues of the notion of actuated with the contemporaneity of performing and performing arts. To this end, it was hypothesized that this crossing offers elements with fertility value for a scene that rehearses new ways of thinking and seeing the worlds. The proposition came from the meeting of the author of this article with the memory of her grandmother, a pajé cabocla de pena and maracá, and imbriced fieldwork in the Marajó with questions of the Arts of Scene and thoughts that discuss and unfold the concept of Amerindian perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katia Brito, Universidade de Sao Paulo (USP)

Atriz, performer e encenadora. Doutoranda em Arte Cênicas na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Mestre em Artes Cênicas pela UNIRIO. Graduada em teatro pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Foi aluna de Klaus Vianna. Em 2020, iniciou o processo de criação da palestra performance Corpo Atuado, em que é roteirista, diretora e atriz.

References

ARTAUD, Antonin. Os Tarahumaras. Belo Horizonte: Moinhos, 2020.

BATESON, Gregory. Mente e Natureza: Problemas de comunicação entre cetáceos e outros mamíferos. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, p.465-477, abr. 2018.

BRITO, Katia Regina Barbosa de. Corpo atuado: aparições xamânicas na Amazônia Marajoara. Rio de Janeiro, 2019. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/handle/unirio/13246. Acesso em: 14 de jan. 2022.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. Rio de Janeiro: Itatiaia, 1993.

FERRER, Maria Clara. Presenças impessoais: tons de humano na cena-paisagem. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 626-648, set./dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/presenca/article/view/69866. Acesso em: 14 de jan. 2022.

JURANDIR, Dalcídio. Marajó. 3. ed. Belém: CEJUP, 1992.

KOPENAWA, Davi Yanomami; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LANGDON, Esther Jean Matteson. Xamanismo no Brasil: novas perspectivas. Florianópolis: UFSC, 1996.

LÉVI-STRAUSS, Claude. “O Feiticeiro e sua Magia”. In: Antropologia Estrutural. São Paulo: Ubu, 2017. p.167-185.

LÉVI-STRAUSS, Claude. [1973]. Raça e história. In: Antropologia estrutural dois. 4. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993, p.328-365.

LYOTARD, Jean-François. O dente, a palma. Sala Preta, São Paulo, v. 11, n. 1, p.139-146, dez. 2011. Disponível em:

https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57471. Acesso em: 14 jan. 2022.

LIMA, Stolze Tania. Por uma cartografia do poder e da diferença na cosmopolítica ameríndia. Revista de Antropologia USP, v. 54, nº2 p.602-646, 2011.Disponível em:

http://www.iea.usp.br/eventos/cursos/lima-cartografia. Aceso em 10 de janeiro de 2022

LIMA, Zeneida. O mundo místico dos Caruanas da Ilha de Marajó. 6. ed. Belém: CEJUP, 2002.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. Padres, pajés, santos e festas: catolicismo popular e controle eclesiástico – um estudo antropológico numa área do interior da Amazônia. Belém: CEJUP, 1995.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. Uma outra “invenção” da Amazônia: religiões, histórias, identidades. Belém: CEJUP, 1999.

RAMOS, Luiz Fernando. Uma cena irreconhecível: o escândalo de uma obscuridade luminosa. Cartografias.mitsp, São Paulo, n. 1, p.36-43, 2014. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/biblioteca/acervo/producao-academica/002467427_0.pdf. Acesso em: 14 jan. 2022.

ROXITA, Pajé. Entrevista concedida a Katia Brito. Ilha de Marajó, agosto de 2017.

ROXITA, Pajé. Sessão de pajelança acompanhada por Katia Brito. Ilha de Marajó, março de 2020.

SARRAZAC, Jean-Pierre (org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. São Paulo: Cosac Naif, 2012.

SCHAAN, Denise Pahl. Introdução. In: GALLO, Pe. Giovanni. Motivos ornamentais da cerâmica marajoara: modelos para artesanato hoje. 3. ed. Cachoeira do Arari, PA: Museu do Marajó, 2005. p.27.

SZTUTMAN, Renato. O profeta e o principal: a ação política ameríndia e seus personagens. São Paulo: USP, 2012.

SZTUTMAN, Renato. Perspectivismo contra o Estado: uma política do conceito em busca de um novo conceito de política. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 63, n.1, p. 185-213, jan./abr., 2020.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Ubu, 2002.

Published

2022-04-06

How to Cite

BRITO, Katia. Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–19, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0116. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As artes da cena dos e com os povos indígenas