Performative (Un)schooling: school rituals and dance at school
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0105Keywords:
Performance, School rituals, Performantive education, Dance, (Un)schoolingAbstract
Based on Performance Studies in Education, this investigation sought to understand some meanings of the notion of student in performance through an experience with dance in Art classes in a public elementary school. From the analysis of an audiovisual work produced during that experience, a school ritual was observed that, based on control symbols, is subverted by students in performance who constantly reconfigure their orders. When entering social performances in the school space, students began to tension their subject positions, making it necessary, therefore, to have a greater attachment to the body, whose dance became a concern about more (un)schooled performative practices.
Downloads
References
CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Tradução de: DINIZ, Thais. F. N; PEREIRA, Maria Antonieta. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
CASTILHO, Thaís. Laban, Bakhtin e o Balé Clássico: um pas de trois no ensino superior em artes cênicas. In: GONÇALVES, Jean Carlos. Corpo(s): linguagem, comunicação, educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022, p.185-208.
GABARDO JUNIOR, Jair Mario. Ensino da dança e a Educação Performativa: possibilidades de corpo na (re)criação do espaço escolar. 2020. Dissertação (Mestrado do Setor de Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
GABARDO JUNIOR, Jair Mario; CASTILHO, Thaís. Ensino superior e educação básica: pensamento labaniano, contextos e danças. Revista Cena, Porto Alegre, n. 32, 2020.
Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/104292.
Acesso em: 04 nov. 2021.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Tradução de: RAPOSO, Maria Célia Santos. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GONÇALVES, Jean Carlos. Pedagogia das artes da cena no ELiTe/UFPR/CNPq: elos e fronteiras de um grupo e de uma linha de pesquisa. In: NOGUEIRA, Marcia Pompeo et al. Pedagogias do Desterro: práticas de pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Hucitec, 2020, p.187-197.
GONÇALVES, Michelle Bocchi; OLIVEIRA, Odissea Boaventura de. Sentidos de escola em performance: um estudo na licenciatura em educação do campo. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, p.392-441, jul./set. 2020. Disponível em:
http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/5136/47966892.
Acesso em: 20 dez. 2021.
LABAN, R. Dança Educativa Moderna. São Paulo: Ícone, 1990.
LABAN, R. Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.
MARQUES, Isabel A. Dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.
MARQUES, Isabel A. Dançando na escola. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MCLAREN, Peter. Rituais na Escola: em direção a uma economia política de símbolos e gestos na educação. Tradução de: MARQUES, Juracy C.; BIAGGIO, Angela M. B. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1991.
PEREIRA, Marcelo de Andrade. Pedagogia da Performance: do uso poético da palavra na prática educativa. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.35, n.02, p. 139-156, mar./ago., 2010. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11084.
Acesso em: 07 dez. 2021.
PINEAU, Elyse Lamm. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: PEREIRA, Marcelo de A. Performance e Educação: Desterritorializando territórios. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 37-58.
PINEAU, Elyse Lamm. Nos Cruzamentos entre a Performance e a Pedagogia: uma revisão prospectiva. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 02, mai./ago., 2010, p. 89‐113. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/14416.
Acesso em: 05 dez. 2021.
SALLES, Cecília de Almeida. Redes de Criação – Construção da obra de arte. Vinhedo: Horizonte, 2006.
SCHECHNER, Richard. Performance: teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires: Libros del Rojas, 2000.
STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos CEDES, Campinas, v. 21, n. 53, p.69-83, 2001. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jG6yTFZZPTB63fMDKbsmKKv/?lang=pt.
Acesso em: 20 dez. 2021.
STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. Campinas: Papirus, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.