A love story with Viewpoints: Rehearsing our “self-rehearsing”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0302

Keywords:

Viewpoints, Improvisation, Experience Pedagogy, SITI Company, Mary Overlie.

Abstract

This article freely shares experiences of the researcher, who practices and conducts Viewpoints’s training at Studio Oito Nova Dança in São Paulo. Her first contact with Viewpoints was in 1997 at Fall Studio Session, held by SITI Company in New York. She points out, in her approach, the principles, foundations and assumptions of this technique of improvisation, and ventures to understand its importance as an experience for the pedagogy and reflection on the training of the performing artist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luah Guimarãez

Mestrado em Artes Cênicas – Universidade de São Paulo (USP – 2014). Bacharelado em Artes Cênicas – Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - 1991)

References

BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos Viewpoints: um guia prático para Viewpoints e composição. Org. e trad. Sandra Meyer e equipe. São Paulo: Perspectiva, 2017.

FABIÃO, Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Contrapontos, v.10, n.3, p.321-326, set.-dez. 2010.

GUIMARÃES ROSA, João. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: José Olympio Editora. 1965 [1956].

LARROSA, Jorge. A Operação Ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade, v.29, n.1, p.27-43, 2004.

LIMA, Tatiana Motta. Em busca (e à espreita) de uma pedagogia para o ator. Caderno de Registro Macu (Pesquisa), n.10, p.32-41, 1o semestre 2017.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: José Olympio, 1977 [1964].

LODI, Fabiano. Direção teatral na perspectiva de Anne Bogart. 2015. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/136698.

OVERLIE, Mary. Standing in Space. The Six Viewpoints Theory & Practice. Montana, EUA, 2016.

PERETTA, Eden Silva. Presença e inacabamento: aproximações entre a dança e o pensamento crítico de Paulo Freire. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.3, n.36, p.376-395, nov./dez 2019.

RINALDI, Miriam Goldbaum. Teoria e prática do Viewpoints. 2016. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

SANTOS, Juliana Reis Monteiro dos. Sob a perspectiva do instante: o teatro como lugar de construção de espaço-tempo singular. 2017. Tese (Doutorado) – Instituto de Artes, Campinas, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2017.

ZALTRON, Michele Almeida. Stanislávski e o trabalho do ator sobre si mesmo. São Paulo: Perspectiva: Centro Latino-Americano de Pesquisa Stanislávski (Claps), 2021.

Published

2021-12-13

How to Cite

GUIMARÃEZ, Luah. A love story with Viewpoints: Rehearsing our “self-rehearsing”. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0302. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20845. Acesso em: 24 nov. 2024.