A love story with Viewpoints: Rehearsing our “self-rehearsing”
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0302Keywords:
Viewpoints, Improvisation, Experience Pedagogy, SITI Company, Mary Overlie.Abstract
This article freely shares experiences of the researcher, who practices and conducts Viewpoints’s training at Studio Oito Nova Dança in São Paulo. Her first contact with Viewpoints was in 1997 at Fall Studio Session, held by SITI Company in New York. She points out, in her approach, the principles, foundations and assumptions of this technique of improvisation, and ventures to understand its importance as an experience for the pedagogy and reflection on the training of the performing artist.
Downloads
References
BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos Viewpoints: um guia prático para Viewpoints e composição. Org. e trad. Sandra Meyer e equipe. São Paulo: Perspectiva, 2017.
FABIÃO, Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Contrapontos, v.10, n.3, p.321-326, set.-dez. 2010.
GUIMARÃES ROSA, João. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: José Olympio Editora. 1965 [1956].
LARROSA, Jorge. A Operação Ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade, v.29, n.1, p.27-43, 2004.
LIMA, Tatiana Motta. Em busca (e à espreita) de uma pedagogia para o ator. Caderno de Registro Macu (Pesquisa), n.10, p.32-41, 1o semestre 2017.
LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: José Olympio, 1977 [1964].
LODI, Fabiano. Direção teatral na perspectiva de Anne Bogart. 2015. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/136698.
OVERLIE, Mary. Standing in Space. The Six Viewpoints Theory & Practice. Montana, EUA, 2016.
PERETTA, Eden Silva. Presença e inacabamento: aproximações entre a dança e o pensamento crítico de Paulo Freire. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.3, n.36, p.376-395, nov./dez 2019.
RINALDI, Miriam Goldbaum. Teoria e prática do Viewpoints. 2016. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
SANTOS, Juliana Reis Monteiro dos. Sob a perspectiva do instante: o teatro como lugar de construção de espaço-tempo singular. 2017. Tese (Doutorado) – Instituto de Artes, Campinas, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2017.
ZALTRON, Michele Almeida. Stanislávski e o trabalho do ator sobre si mesmo. São Paulo: Perspectiva: Centro Latino-Americano de Pesquisa Stanislávski (Claps), 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.