The reverberations of Pega Teatro, by Joana Lopes: Contributions to a research in theater education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0210Keywords:
Dramatic play. Theater education. Art education., Dramatic play, Theater education, Art educationAbstract
This article deals with part of the trajectory of the brazilian art educator Joana Lopes, especially the practical propositions focused on the dramatic play. Through comments to some of his scenic works and recorded reflections on his work, some aspects of his authorial proposal of research in theather-education are discussed. More than revealing traces that can be identified as dated and surpassed in an artistic work, it is interesting to highlight the precursor and investigative character of an art-educator that continues producing and reflecting on multiple approaches to the dramatic play.
Downloads
References
ANDRÉ, Carminda Mendes. O teatro pós-dramático na escola. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.
CABRERA, Theda. A maturação da capacidade de metamorfose no jogo mimicry. Urdimento, Florianópolis v.2, n.27, p.397-417, 2016. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8225. Acesso em: 22 fev. 2020.
CARDOSO, Elizabeth da P. Imprensa feminista brasileira pós-1964. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2004. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27142/tde-17052004-165710/publico/Imprensa_feminista_brasileira.pdf. Acesso em: 22 fev. 2020.
COELHO, Teixeira. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 2001.
DEBÉRTOLIS, Karen Silvia. Brasil Mulher – Joana Lopes e a Imprensa Alternativa Feminista no Brasil. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) - Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.
LEITE, Rosalina de Santa Cruz. Brasil Mulher e Nós Mulheres: origens da imprensa feminista brasileira. Revista de Estudos Feministas. v. 11, n.1, Florianópolis, jan./jun., 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2003000100014. Acesso em: 13 jun. 2021.
LOPES, Joana. Pega Teatro. 1ª.ed. C.T.E.P.: 1981.
LOPES, Joana. Pega Teatro. 2ª. ed. Campinas, SP: Papirus, 1989.
LOPES, Joana. O teatro antropomágico. Blog Artes Cênicas Integradas, 2008. Disponível em: http://artescenicasintegradas.blogspot.com/2008/09/o-teatro-antropomgico-joana-lopes.html. Acesso em: 26 jan. 2021.
LOPES, Joana. Pega Teatro. 3. ed. Bragança Paulista - SP: Urutau, 264 p., 2017a. Disponível em: https://www.joanabizzottolopes.com/copia-ficha-tecnica. Acesso em: 20 ago. 2019.
LOPES, Joana. Arte ampliada. Web site. 2017b. Disponível em: www.joanabizzottolopes.com Acesso em: 28 jan. 2021.
MADUREIRA, José Rafael; YONASHIRO, Andreia Ferreira. Joana Lopes e a Coreodramaturgia: Diálogos entre o jogo dramático e a arte do movimento de Rudolf Laban. Revista Cena, Porto Alegre, nº 32 p. 246-258 set./dez. 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/104330. Acesso em: 26 jan. 2020.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. In: O trabalho do antropólogo. 2.ed. São Paulo: UNESP/Paralelo 15, 2000.
PERCURSOS da Arte na Educação. Depoimento de Joana Lopes. 25’09’’. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-0Xh9O1LZ48&t=237s. 2014. Acesso 21 abr. 2019.
PUPO, Maria Lúcia de Barros. Para desembaraçar os fios. In: Educação e realidade. São Paulo, vol. 30- pp.217-228- jul./ dez. 2005b
RYNGAERT, Jean-Pierre. O jogo dramático no meio escolar. Coimbra: Centelha, 1981.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. São Paulo: Cosac & Naif, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.