The reverberations of Pega Teatro, by Joana Lopes: Contributions to a research in theater education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0210

Keywords:

Dramatic play. Theater education. Art education., Dramatic play, Theater education, Art education

Abstract

This article deals with part of the trajectory of the brazilian art educator Joana Lopes, especially the practical propositions focused on the dramatic play. Through comments to some of his scenic works and recorded reflections on his work, some aspects of his authorial proposal of research in theather-education are discussed. More than revealing traces that can be identified as dated and surpassed in an artistic work, it is interesting to highlight the precursor and investigative character of an art-educator  that continues producing and reflecting on multiple approaches to the dramatic play.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Theda Cabrera

Pós-Doutorado e Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Artes e Bacharel em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora no Ensino Superior em cursos de Licenciatura em Arte-Educação e em Teatro.

Francisco Souza da Silva, Prefeitura Municipal de Cubatão/ SP

Mestre em Artes PROFARTES /Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Licenciado em Teatro pela Universidade de Brasília (UnB). Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais pela UNESP. Professor de Arte na Rede Municipal de Cubatão.

References

ANDRÉ, Carminda Mendes. O teatro pós-dramático na escola. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.

CABRERA, Theda. A maturação da capacidade de metamorfose no jogo mimicry. Urdimento, Florianópolis v.2, n.27, p.397-417, 2016. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8225. Acesso em: 22 fev. 2020.

CARDOSO, Elizabeth da P. Imprensa feminista brasileira pós-1964. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2004. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27142/tde-17052004-165710/publico/Imprensa_feminista_brasileira.pdf. Acesso em: 22 fev. 2020.

COELHO, Teixeira. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 2001.

DEBÉRTOLIS, Karen Silvia. Brasil Mulher – Joana Lopes e a Imprensa Alternativa Feminista no Brasil. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) - Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.

LEITE, Rosalina de Santa Cruz. Brasil Mulher e Nós Mulheres: origens da imprensa feminista brasileira. Revista de Estudos Feministas. v. 11, n.1, Florianópolis, jan./jun., 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2003000100014. Acesso em: 13 jun. 2021.

LOPES, Joana. Pega Teatro. 1ª.ed. C.T.E.P.: 1981.

LOPES, Joana. Pega Teatro. 2ª. ed. Campinas, SP: Papirus, 1989.

LOPES, Joana. O teatro antropomágico. Blog Artes Cênicas Integradas, 2008. Disponível em: http://artescenicasintegradas.blogspot.com/2008/09/o-teatro-antropomgico-joana-lopes.html. Acesso em: 26 jan. 2021.

LOPES, Joana. Pega Teatro. 3. ed. Bragança Paulista - SP: Urutau, 264 p., 2017a. Disponível em: https://www.joanabizzottolopes.com/copia-ficha-tecnica. Acesso em: 20 ago. 2019.

LOPES, Joana. Arte ampliada. Web site. 2017b. Disponível em: www.joanabizzottolopes.com Acesso em: 28 jan. 2021.

MADUREIRA, José Rafael; YONASHIRO, Andreia Ferreira. Joana Lopes e a Coreodramaturgia: Diálogos entre o jogo dramático e a arte do movimento de Rudolf Laban. Revista Cena, Porto Alegre, nº 32 p. 246-258 set./dez. 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/104330. Acesso em: 26 jan. 2020.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. In: O trabalho do antropólogo. 2.ed. São Paulo: UNESP/Paralelo 15, 2000.

PERCURSOS da Arte na Educação. Depoimento de Joana Lopes. 25’09’’. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-0Xh9O1LZ48&t=237s. 2014. Acesso 21 abr. 2019.

PUPO, Maria Lúcia de Barros. Para desembaraçar os fios. In: Educação e realidade. São Paulo, vol. 30- pp.217-228- jul./ dez. 2005b

RYNGAERT, Jean-Pierre. O jogo dramático no meio escolar. Coimbra: Centelha, 1981.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. São Paulo: Cosac & Naif, 2009.

Published

2021-08-14

How to Cite

CABRERA, Theda; SILVA, Francisco Souza da. The reverberations of Pega Teatro, by Joana Lopes: Contributions to a research in theater education. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0210. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19806. Acesso em: 17 jul. 2024.