Regarding letters, cells, them and teachers-in-process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200108

Keywords:

Theatre pedagogy, Theatre with women in deprivation of liberty, Teachers-in-process, Feminist critical theory

Abstract

These letters, written by two authors, commemorate and reflect on the work developed by the authors with incarcerated women at the Presidio Regional de Joinville (PRJ). The texts document the initial research project and mounting of the play celas in 2010, created from narratives of women in prison and those released from PRJ, as well as the theater workshops held with these women years later. This is interspersed with scenes from the play in its first version and later production. This text weaves together the threads of acting and analysis. Through performative writing, it seeks to mix memories and feelings of artist-teachers with narratives and reflections on the pedagogical process developed in the second half of 2019 at PRJ, from a gendered perspective. The paper divulges the hopes, uncertainties, discoveries, frustrations and achievements that this path has brought, focusing on the perception of teaching as a constant and dialogical creative process, of teachers-in-process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Dordete Steckert Jacobs, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professora Associada do Departamento de Artes Cênicas da UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, na área de voz/interpretação, e do Programa de Pós-graduação em Teatro da UDESC. Diretora de Extensão, Cultura e Comunidade do Centro de Artes da UDESC (gestão 2017-2021). Doutora e Mestra em Teatro pela UDESC. Bacharela em Artes Cênicas com habilitação em Interpretação Teatral pela FAP - Faculdade de Artes do Paraná (UNESPAR). 

Samira Sinara Souza, Universidade de Joinville (UNIVILLE)

Atriz/performer, pesquisadora, produtora cultural e executiva da VAI! coletivo de pesquisa cênica desde 2009. Mestra em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville- UNIVILLE. Especialista em Fundamentos do Ensino do Teatro pela Faculdade de Artes do Paraná- FAP (UNESPAR) e Licenciada em Educação Artística (Artes Plásticas) pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE. 

References

BERTH, Joice. O que é empoderamento? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. 13a. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

BORGES, Juliana. Encarceramento em massa. 1a. reimpressão. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

CABRAL, Biange. O professor-artista: perspectivas teóricas e deslocamentos históricos. Urdimento, Florianópolis, v.1, n. 10, 2008.

CELAS Blogspot. Disponível em: <http://celaseelas.blogspot.com/>. Acesso em: 25 de set. 2020.

CERNEKA, Heidi Ann. Homens que menstruam: considerações acerca do Sistema Prisional às especificidades da Mulher. Veredas do Direito, Belo Horizonte, v. 6 n. 11 p. 61-78 Janeiro - Junho de 2009.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: artes do fazer. 10.ed. Petropólis: Vozes, 1994.

COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea: criação, encenação e recepção. São Paulo: Perspectiva, 2004.

JACOBS, Daiane Dordete Steckert. Celas (dramaturgia). Não publicada, 2011.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. Tradução e revisão Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 2008.

TIROTTI, Nilton. A universidade leva à penitenciária. Blogspot. Disponível em: <http://tirotti.blogspot.com/>. Acesso em 01 de out.2020.

VINCENZO, Elza Cunha de. Um Teatro da Mulher: Dramaturgia feminina no palco brasileiro contemporâneo. São Paulo: Ed. Universidade de São Paulo, 1992.

Published

2020-12-23

How to Cite

JACOBS, Daiane Dordete Steckert; SOUZA, Samira Sinara. Regarding letters, cells, them and teachers-in-process. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–21, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200108. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18881. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Artes da Cena atrás das grades