Latin American theatrical work: dissonant pedagogies un two historical times

Authors

  • Rafael Litvin Villas Bôas Universidade de Brasília (UnB) https://orcid.org/0000-0003-1814-710X
  • Douglas Estevam Coletivo Nacional de Cultura do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra e Brigada Nacional de Teatro do MST Patativa do Assaré.

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200039

Keywords:

Theatrical work, Theater pedagogies, Network organization, Collaborative creation

Abstract

The article aims to systematize the structuring axes of theatrical pedagogy present in some of the groups that were part of the Nuestra America Cultural Workers Front, through texts by playwrights and directors and the experience of the groups. The aim is to identify common characteristics in organizational forms and resistance processes. To this end, the research recovers the history of the articulation of the workers of Culture in the 1960s and 1970s in Latin America. It analyzes the process of composition of the network that emerges inspired by the debates, actions and aesthetic proposals of that period, the Network of Political Theater Popular from Nuestra América.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Litvin Villas Bôas, Universidade de Brasília (UnB)

Professor do programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas e do Mestrado Profissional em Artes da Universidade de Brasília (UnB) e do Mestrado em Desenvolvimento Territorial da América Latina e Caribe da Unesp e Escola Nacional Florestan Fernandes.

Douglas Estevam, Coletivo Nacional de Cultura do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra e Brigada Nacional de Teatro do MST Patativa do Assaré.

Historiador graduado na Universidade Federal Fronteira Sul. Coordenador da Brigada Nacional de Teatro do MST.

References

BOAL, Augusto. Técnicas Latinoamericanas de Teatro Popular (Uma revolución Copernicana al revés). Buenos Aires: Ediciones Corregidor, 1975.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

BOAL, Augusto. Técnicas latinoamericanas de teatro popular: una revolución copernicana al revés. 2 ed. Buenos Aires: Corregidor, 2014.

CARDOSO, Fernando Henrique; FALETTO, Enzo. Dependência e desenvolvimento na América Latina: ensaio de interpretação sociológica. 6 edição. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1996.

Documento sobre o teatro popular, 1968, Manizales. In: PIANCA, Marina. El Teatro de Nuestra America: un proyecto continental, 1959-1989. Minneapolis: Institute for the Study of Ideologies and Literature, 1990, p. 335-340.

ESTEVAM; Douglas. Augusto Boal and the Nuestra America theatre. In: HOWE; Kelly; BOAL; Julian; SOEIRO; José (orgs). The Routledge companion to Theatre of the Oppressed. Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2019.

GARCIA, Santiago. Teoria e prática do teatro. São Paulo: Hucitec, 1988.

Relatório da delegação brasileira na reunião da Rede Internacional Teatro e Sociedade ocorrida em Buenos Aires. Dezembro de 2016.

GUTIÉRREZ, Sônia. Teatro Popular y cambio social en America Latina: panorama de una experiencia. Costa Rica: Editorial Universitaria Centroamericana, 1979.

LEAL, Rino. Teatro Escambray. La Habana: Editorial Letras Cubanas, 1978.

LIMA, Eduardo Campos. Coisas de Jornal no Teatro. São Paulo: Expressão Popular, 2014.

MARINI, Ruy Mauro. “Dialética da dependência”. In: SADER, Emir. Dialética da Dependência. Petrópolis: Vozes, 2000.

MST, Coletivo de Comunicação do. MST realiza Escola Popular de Teatro e Vídeo de São Paulo. Link: http://www.mst.org.br/2019/07/25/mst-realiza-escola-popular-de-teatro-e-video-de-sao-paulo.html. Acesso em: 30 jul. 2019.

PIANCA, Marina. El Teatro de Nuestra America: un proyecto continental, 1959-1989. Minneapolis: Institute for the Study of Ideologies and Literature, 1990.

RIZK, Beatriz J. El Nuevo Teatro Latinoamericano: uma lectura histórica. Minneapolis: Prisma Institute, 1987.

ROPA, Eugenia Casini. A dança e o agit-prop: os teatros não teatrais na cultura alemã do início do século XX. São Paulo: Perspectiva, 2014.

VILLAS BÔAS, Rafael Litvin. Teatro político e questão agrária, 1955-1965: contradições, avanços e impasses de um momento decisivo. Brasília, 2009. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Literaturas, Universidade de Brasília.

VILLAS BÔAS, Rafael Litvin. Invisible Theatre: from origins to current uses. In: HOWE; Kelly; BOAL; Julian; SOEIRO; José (orgs). The Routledge companion to Theatre of the Oppressed. Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2019.

VILLAS BÔAS, Rafael Litvin; PINTO, Viviane Cristina; ROSA, Simone Menezes. A Escola de Teatro Político e Vídeo Popular do Distrito Federal: formação pela práxis. In: Urdimento, Florianópolis, v.1, nº 34, p. 36-47, 2019. Disponível no link:

http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019036/9956

Published

2020-09-24

How to Cite

VILLAS BÔAS, Rafael Litvin; ESTEVAM, Douglas. Latin American theatrical work: dissonant pedagogies un two historical times. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–24, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200039. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18169. Acesso em: 21 nov. 2024.