The uncanny of controlled tourism: Rimini Protokoll’s audio tour Remote Buenos Aires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200013

Keywords:

City, Apparatus, Experience, Festival, Participation

Abstract

The critical analysis hypothesis on Rimini Protokoll’s Remote Buenos Aires presented in this article is that the audio tour, structured to make participants move around the city, reproduces the control of mass tourism instead of creating a specific experience with the city or among the participants. The experience that the audio tour provides to these participants, in its dramaturgy, is that of the uncanny found in mass behaviour, in the human-machine relationship and in the theatricality of everyday life. It lacks, however, a critique on the socio-historical constraints affecting the production of the city space. At the end of the analysis, we also point to a contradiction on Rimini Protokoll’s mode of production in the Remote X series related to the touristic logic of international theatre festivals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giorgio Zimann Gislon, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutorando em Teatro no PPGT-UDESC com projeto de pesquisa sobre o teatro com não atores e dispositivos de participação do grupo Rimini Protokoll. Mestrado em Artes em Estudos Latino-Americanos - Leiden University (2013) e Mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015). Bolsista CAPES-FAPESC.

Michele Louise Schiocchet, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Bacharel em estudos teatrais pela Universidade de Bologna. Mestre em "Prática Como Pesquisa" em Performance na Central School of Speech and Drama (Performance Practices and Research). Doutora em teatro - PPGT/UDESC.

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Trad. de Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In: AGAMBEN Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinícius Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

BENJAMIN, Walter; BOLLE, Willi (org.); TIEDEMANN, Rolf(org.). Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

DELEUZE, Gilles. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, Gilles. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1992.

DER SPIEGEL. Um ein Flüchtlingsheim anzuzünden, muss man nicht 'Mein Kampf' lesen. Disponível em: https://www.spiegel.de/kultur/gesellschaft/mein-kampf-im-theater-so-reagieren-die-zuschauer-a-1070968.html. Acesso em: 23 jun. 2020.

FÉRAL, Josette. A teatralidade. In: FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. Trad. José. Guinsburg …. [et al.]. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FREUD, Sigmund. O estranho. In: FREUD, Sigmund. Uma neurose infantil e outros trabalhos. (1917-1918). Trad. Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

FREUD, Sigmund. O inquietante. In: FREUD, Sigmund. História de uma neurose infantil (“O homem dos lobos”): além do princípio do prazer e outros textos (1917-1920). Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do Eu. In: FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do Eu e outros textos. (1920-1923). Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

KAEGI, Stefan. Remote Buenos Aires. 2017. (Não publicado).

LIMA, Fátima Costa de e BAUMGÄRTEL, Stephan. O flashmob e o rolezinho: considerações sobre a construção estética de um corpo coletivo político num espaço de ostentação capitalista. PROAÑO-GÓMEZ, Lola e VERZERO, Lorena (Orgs.). Perspectivas políticas de la escena latino-americana - diálogos en tiempo presente. Buenos Aires / Los Angeles: Argus-a, 2017.

RIMINI PROTOKOLL. Remote X. Disponível em https://www.rimini-protokoll.de/website/de/project/remote-x2020 Acesso em: 23 jun. 2020.

SCHIOCCHET, Michele. Site-specific art? Reflexões a respeito da performance em espaços não tradicionalmente dedicados a esta. Urdimento, Florianópolis, v. 2. n. 17. p. 131-136, 2011.

Published

2020-09-24

How to Cite

GISLON, Giorgio Zimann; SCHIOCCHET, Michele Louise. The uncanny of controlled tourism: Rimini Protokoll’s audio tour Remote Buenos Aires. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–28, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200013. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18143. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana