From anonymous to best-seller: digressions on the success of Project Araribá - História in the PNLD of 2008

Authors

  • Jeferson Rodrigo da Silva Secretaria de Estado da Educação do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180304022012102

Keywords:

history and teaching, text-book, projeto araribá, PNLD , reading

Abstract

Considering the fact of the collectionProjeto Araribá: História to be one of the most distributed by the PNLD of 2008, the characteristics that made it a unique work and the educational context of the XXI century, this text discusses the aspects related to the constitution, distribution and choice of this work that can explain your success. In this sense, some general characteristics are discussed as: the scope of the collection to variousdisciplines, the objective of developing the reading competence, the collective authorship and the context ofModerna publishing house after the entry of the Spanish group Santillana. In order to expand the discussion, we seek to understand, outside the purpose of developing the reading competence, the presentation of the collectionin the PNLD of 2008, the aggressive sales strategies and the collective authorship as identity of the collection. It is concluded that the success of this collection harnesses to complex relationships between the current demands for the quality education and the commercial interests, as well between the creation of a tool that seeks to develop proficient reading and the public policies that, somehow, legitimate the purposes of the collection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeferson Rodrigo da Silva, Secretaria de Estado da Educação do Paraná

Mestre em História Social pela UEL. Professor da rede pública de ensino do estado do PR.

References

ABRALE; ABRELIVROS. Para formar um país de leitores: contribuições para a política do livro escolar no Brasil. 2002. Disponível em: <http://www.abrale.com.br/wp-content/uploads/Para_formar_um_pais_de_leitores.doc>. Acesso em: 26 ago. 2012.

APOLINÁRIO, Maria Raquel. Entrevista[mensagem pessoal]. Mensagem recebida por em 19 dez. 2011.

BATISTA, Antonio Augusto Gomes.Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Brasília: MEC/SEF, 2001.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.

______. Livro didático e saber escolar(1810-1910). São Paulo: Autêntica, 2008.

BRASIL. SAEB 2001: relatório Saeb 2001 – língua portuguesa. Brasília: INEP, 2001a.

______. PISA 2000: relatório nacional. Brasília: INEP, 2001b.

______.Edital de convocaçãopara inscrição no processo de avaliação e seleção de obras didáticas a serem incluídas no guia de livros didáticos para os anos finais do ensino fundamental – PNLD 2008, de 29 de dezembro de 2005. Programa nacional do livro didático – PNLD 2008, Poder Executivo, Brasília, DF, 29 dez. 2005.

______.Guia de livros didáticos PNLD 2008: História. Brasília: MEC, 2007.

______. Portaria normativa nº 7, de 5 de Abril de 2007.Gabinete do ministro, Poder Executivo, Brasília, DF, 5 abr. 2007.

CAFARDO, Renata. Novo livro didático é questionado. O Estado de São Paulo, São Paulo, 03 out. 2007a. Disponível em: <http://www.abrelivros.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=2055:novo-livro-didatico-e-questionado&catid=1:noticias&Itemid=2>. Acesso em 26 ago. 2012.

______. Editora admite erro em livro didático, mas nega propaganda. O Estado de São Paulo, São Paulo, 04 out. 2007b. Disponível em: <http://www.abrelivros.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=2054:editora-admite-erro-em-livro-didatico-mas-nega-propaganda&catid=1:noticias&Itemid=2>. Acesso em 26 ago. 2012.

CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. O mercado do livro didático no Brasil: da criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) à entrada do capital internacional espanhol (1985-2007). 2007. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

CENTENO, Carla Villamaina. O manual Projeto Araribá História no município de Campo Grande, MS (2008). Revista HISTEDBR, Campinas, n. especial, p. 20-35, mai. 2010.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro do leitor ao navegador. Tradução de Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Editora Unesp, 1998.

CHOPPIN, Alain. Traiter le manuel scolaire comme source documentaire: une approche historique. Revista língua escrita, Belo Horizonte, n.3, p. 1-10, dez. 2007.

COELHO, Araci Rodrigues. Usos do livro didático de História: entre prescrições e táticas. 2009. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

FREITAS, Itamar; SANTOS, Aldeni Pinheiro; MENEZES, André Amaral; SILVA, Elineide dos Santos; SANTOS, Elisângela de Jesus. A ação do PNLD em Sergipe e a escolha do Livro Didático de História (2005/2007): exame preliminar. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (Orgs.). O livro didático de História: políticas educacionais, pesquisas e ensino. Natal: EDUFRN, 2007. p. 53-59.

GATTI JÚNIOR, Décio. A escrita escolar da História: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru: EDUSC; Uberlândia: EDUFU, 2004.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 2008. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/27340728/Retratos-Da-Leitura-No-Brasil>. Acesso em: 26 ago. 2012.

JORNAL EDUCAR. Rio de Janeiro: Appai. n. 56, 2008.

KOIKE, Beth. Dono das editoras Moderna, Objetiva e Salamandra não descarta novas aquisições. Valor Econômico, São Paulo, 27 mai. 2009. Disponível em: <http://www.abrelivros.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=2507:dono-das-editoras-moderna-objetiva-e-salamandra-nao-descarta-novas-aquisicoes&catid=1:noticias&Itemid=2>. Acesso em: 26 ago. 2012.

LIVROFACIL. História em Projetos: 6º ano / 5ª série. Disponível em: < http://www.livrofacil.com/index.php/historia-em-projetos-6- ano-5- serie.html>. Acesso em: 26 ago. 2012.

MACHADO, Nilson José. Sobre livros didáticos-, quatro pontos. Em Aberto,Brasília, a. 16, n. 69, p. 30-38, jan./mar. 1996.

MIRANDA, Sonia Regina; LUCA, Tânia Regina de. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 123-144, 2004.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. 223 f. Tese (Doutorado em História e Filosofia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.

______. O livro didático e o professor: entre a ortodoxia e a apropriação. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs.). Ensino de história:sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad; FAPERJ, 2007. p. 137-147.

OCDE. Conhecimentos e atitudes para a vida: resultados do PISA 2000. São Paulo: Moderna, 2003.

PINHO, Angela; SELIGMAN, Felipe. Compras do MEC fazem anônimo virar best seller. Folha Online, Brasília, 20 set. 2007. Disponível em <http://www1.folha.uol.com.br/folha/educacao/ult305u332592.shtml>. Acesso em 26 ago. 2012.

PROJETO ARARIBÁ. História 7: ensino fundamental. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2003.

______. História 7ª série. 1. ed. PNLD-2008. São Paulo: Moderna, 2006.

______. Site de divulgação da coleção. Disponível em: <http://www.moderna.com.br/arariba/>. Acesso em: 25 ago. 2012.

SILVA, Marco Antonio. A formação leitora no livro didático de História. 2009. 229 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

TIMBÓ, Isaíde Bandeira. O livro didático de História: um caleidoscópio de escolhas e usos no cotidiano escolar (Ceará, 2007 – 2009). 2009. 273 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.

Published

2012-10-29

How to Cite

SILVA, Jeferson Rodrigo da. From anonymous to best-seller: digressions on the success of Project Araribá - História in the PNLD of 2008. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 102–127, 2012. DOI: 10.5965/2175180304022012102. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304022012102. Acesso em: 21 nov. 2024.