Cancelamento e resiliência através da canção: de Carmen Miranda a Karol Conká
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246252024e0306Keywords:
popular song, Carmen Miranda, Karol Conká, cancel culture, mass theoryAbstract
This study aims to analyze the use of music as a response to the "cancelation" experienced by Carmen Miranda and Karol Conká. Despite the temporal and experiential differences, both faced controversies in their careers and turned to song as a means to express their perspectives. The study seeks to examine the meaning of these songs, contributing to the debate on "cancelation" in contemporary culture. The work is divided into three parts: introduction, presentation of the context of "cancelations", and analysis of the songs, aiming to deepen our understanding of the impact of "cancelation" on artists' lives and alternatives to confront it. After analyzing the two songs, "Disseram que voltei americanizada" revealed Carmen Miranda reaffirming her Brazilian identity, while in "Paredawn," Karol Conká reflects on her cancelation while simultaneously criticizing the behavior of the "canceling" mass.
Downloads
References
ARANTES, BRUNO; URASHIMA, PEDRO. Liberdade de expressão, democracia e cultura do cancelamento. Revista de Direito da Faculdade Guanambi, Guanambi, v. 7, n. 2, p. 1-26, jul./dez. 2020. Disponível em: http://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/Revistadedireito/article/view/317. Acesso em: 25 ago. 2021.
CANETTI, Elias. Massa e poder. São Paulo: Companhia de Bolso, 2019.
DISSERAM que voltei americanizada. Intérprete: Carmen Miranda. Compositores: Vicente Paiva e Luiz Peixoto. In: DISCOTECA de Carmen Miranda. Intérprete: Carmen Miranda. [S. l.]: Odeon, 1940. 1 Faixa (3 min.). Disponível em: www.spotify.com. Acesso em: 14 out. 2023.
FREIRE-MEDEIROS, Bianca. Diplomacia em celulóide: Walt Disney e a política de boa vizinhança. Transit Circle, Niterói, v. 3, p. 60-79, 2004.
KONKÁ, Karol. Karol Conká diz ter planejado suicídio após cancelamento no bbb. [Entrevista cedida a] Tati Bernardi. São Paulo: Universia, 09 mar. 2023. Disponível em: https://www.uol.com.br/universa/noticias/redacao/2023/03/09/karol-conka-diz-ter-planejado-suicidio-apos-cancelamento-no-bbb.htm. Acesso em: 25 out. 2023.
LILTI, Antoine. A invenção da celebridade (1750-1850). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
MAUAD, Ana Maria. Genevieve Naylor fotógrafa: impressões de viagem (Brasil 1941-1942). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 25, n. 49, p. 43-75, jun. 2005.
MESQUITA, Juliana Schneider. Interseccionalidades e o mito negro: encruzilhadas nas subjetividades de mulheres negras. In: ENCONTRO DA ANPAD, 46., 2022. Anais eletrônicos [...]. Maringá: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, 2022. Disponível em: https://anpad.com.br/uploads/articles/120/approved/83dc55aeb13cc9f621dcbaa80304d506.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.
NAVES, Santuza Cambraia. Da bossa nova à tropicália. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
PAREDAWN. Intérprete: Karol Conká. Compositores: Karol Conká, Boss in Drama. In:
URUCUM. Intérprete: Karol Conká. [S. l.]: Sony Music, 2018. 11 Faixas (30 min). Disponível em: www.spotify.com. Acesso em: 14 out. 2023.
RUFINO, Mariana; SEGURADO, Rosemary. Cultura do cancelamento: uma análise de Karol Conká no BBB 21. PragMATIZES: Americana de Estudos em Cultura, Niterói, Ano 1, p. 616-640, mar. 2022.
SCHPUN, Mônica Raisa. Carmen Miranda: uma star migrante. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 51, n. 2, p. 451-471, 2008. DOI: 10.1590/S0034-77012008000200003. Disponível em: https://revistas.usp.br/ra/article/view/27286. Acesso em: 6 ago. 2024.
SILVA, Alessandro Ferreira da. Cultura do cancelamento: cancelar para mudar? eis a questão. Revista Argentina de Investigación Narrativa, [s. l.], p. 93-107, 2021. Disponível em: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/rain/article/view/4862. Acesso em: 10 out. 2022.
TOTA, Antônio Pedro. O imperialismo sedutor: a americanização do Brasil na Segunda Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
TRIVINHO, Eugênio. Visibilidade mediática, melancolia do único e violência invisível na cibercultura. MATRIZes, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 111-125, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v4i2p111-125.
WISNIK, José Miguel. Sem receita: ensaios e canções. São Paulo: Publifolha, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PerCursos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.