Gramsci’s appropriations for the education of people with disabilities: why the inclusive school is not the unitary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0202

Keywords:

educational politics, special education, inclusive education, Antonio Gramsci, unitary school

Abstract

This text aims to expose the contradictions surrounding the defense that the inclusive school is equivalent to the Unitary School proposed by Gramsci (2001). The exhibition is based on the analysis of the book Gramsci and Special Education (Melo; Rafante; Gomes, 2019), in which a series of arguments are recorded that equate Special Education from an inclusive perspective with the Unitary School. For the analysis, in addition to the aforementioned book, we started from the post in Notebook 12 on the Unitary School (Gramsci, 2001). Given the authors' arguments about Special Education from an inclusive perspective and the Unitary School in Gramsci (2001), we conclude that the authors take Gramsci's contributions from a post-structuralist bias, disregarding the Marxist-Leninist theoretical-methodological basis, the analysis of the class struggle and the role of education in the fight for another model of society. Finally, we conclude that the association between the concept of Unitary School and the inclusive school is a mistake, given that the latter is not sufficient to structurally guarantee human emancipation of students from special education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliam Guimarães de Barcelos, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pedagoga na Fundação Catarinense de Educação Especial (FCEE).

 

Venícios Cassiano Linden, Federal University of Tocantins

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor da Universidade Federal do Tocantins (UFT).

References

BARCELOS, L. G.; GARCIA, R. M. C.; LORENZINI, V. P. Conservadorismo na educação brasileira: a política de educação especial proposta no governo Bolsonaro. In: SHIROMA, E.O; DANTAS, J. S.; SOUZA, R. D. (org.). Crise do capital, conservadorismo e contrarreformas na educação brasileira (2016 – 2022). 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. p. 206-229.

BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução no 4, de 2 de outubro de 2009. Institui diretrizes operacionais para o atendimento educacional especializado na educação básica, modalidade educação especial. Diário Oficial da Educação, Brasília, DF, Seção 1, p. 17, 5 out. 2009.

BRASIL. Lei n.º 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 2, 7 de jul. 2015.

GARCIA, R. M. C. Para além da “Inclusão”: crítica às políticas educacionais

contemporâneas. In: EVANGELISTA, O. (org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014. p. 101-140.

GARCIA, R. M. C. Disputas conservadoras na política de educação especial na perspectiva inclusiva. In: GARCIA, Rosalba Maria Cardoso (org.). Políticas de educação especial no Brasil no início do século XXI. 1. ed. Florianópolis: Núcleo de Publicações do CED - NUP, 2017. v. 1. p. 19-66.

GARCIA, R. M. C.; MICHELS, M. H. Educação e Inclusão: equidade e aprendizagem como estratégias do capital. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 3, p. 1-21, 2021.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: introdução ao estudo da filosofia: a filosofia de benedetto croce. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 1. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. v. 1.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: os intelectuais: o princípio educativo: jornalismo. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. v. 2.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: Maquiavel: notas sobre o estado e a política. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. v. 3.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: temas de cultura: ação católica: americanismo e fordismo. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007a. v. 4.

MARTINS, A. S. Burguesia e a nova sociabilidade: estratégias para educar o consenso no Brasil contemporâneo. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007

MELO, D. C. F. de; RAFANTE, H. C.; GOMES, J. M. Gramsci e a educação especial. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural. 2019.

MICHELS, M. H.; GARCIA, R. M. C. Sistema educacional inclusivo: conceito e implicações na política educacional brasileira. Caderno Cedes, Campinas, v. 34, n. 93, p. 157-173, 2014.

RODRIGUES, M. M. Matrizes e repercussões da educação ao longo da vida como política educacional (org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014. p. 203-244.

SHIROMA, E. O.; SANTOS, F. A. dos. Slogans para a construção do consentimento ativo. In: EVANGELISTA, O. (org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014. p. 21-46.

SHIROMA, E. O.; CAMPOS, R. F.; GARCIA, R. M. C. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 427-446, jul./dez. 2005.

VAZ, K. O projeto de professor para a educação especial: demandas do capital para a escola pública no século XXI. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2017.

Published

2024-05-27

How to Cite

BARCELOS, Liliam Guimarães de; LINDEN, Venícios Cassiano. Gramsci’s appropriations for the education of people with disabilities: why the inclusive school is not the unitary school. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0202, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0202. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24667. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"