Between titling and training: the tension in the training process in Stricto Sensu courses in the current postgraduate scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246242023e0508

Keywords:

training, titration, formative process, post graduate studies

Abstract

This article aims to investigate the tension between the degree and training in the current scenario of the Stricto Sensu Post-Graduation. Immersing in the context of teacher training, especially for issues involving personal and social issues. The study focuses on pursuing the following questions: How do the concepts of degree and training intertwine in the perception of stricto sensu graduate students? And what are the tensions that emerge in the realization of a master's or doctorate? It is an exploratory, bibliographical and empirical research anchored in the hermeneutic analytical method. Based on the study carried out, it is concluded that there is a difference between training and qualifications, as the training process is broad, requires reflection, criticality and, above all, the ability to humanize oneself with education. The degree is essential for the job market, but it needs to be aligned with the development of responsible, democratic knowledge and committed to the social context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Favero, University of Passo Fundo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo - UPF.

Angélica Dalla Rizzarda, University of Passo Fundo

Mestre em História pela Universidade de Passo Fundo - UPF. Doutoranda em Educação na Universidade de Passo Fundo - UPF.

Antônio Pereira dos Santos, University of Passo Fundo

Mestrando em Educação na Universidade de Passo Fundo - UPF.

References

BORTOLUZZI, Caroline; FÁVERO, Altair Alberto. Treinamento ou formação: o equilíbrio necessário na configuração do perfil do secretário executivo. In: DURANTE, Daniela Giareta; FÁVERO, Altair Alberto (orgs.). Gestão secretarial: formação e atuação profissional. Passo Fundo: UPF, 2009. p. 42-74.

DARDOT, Piere; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. São Paulo: Autores associados, 2011.

DEMO, Pedro. Iniciação à competência reconstrutiva do professor básico. São Paulo: Papirus, 1995.

FÁVERO, Altair; PAGLIARIN, Lidiane. A formação continuada de professores da educação superior: um estudo das legislações nacionais. Revista Práxis Educacional, Bahia, v. 17, n. 44, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6682. Acesso em: 22 nov. 2021.

FÁVERO, Altair; CONSALTÉR, Evandro; TRAMONTINA, Carla Cristine. A formação docente de professores de cursos de bacharelado: desafios da prática pedagógica. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 27, n. 2, jul./dez., p. 237-259, 2020. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa. Acesso em: 04 jan. 2022.

FÁVERO, Altair Alberto; PAGLIARIN, Lidiane Puiati; SOBRINHO, Sidinei Cruz. A lógica perversa da profissionalização: a ideologia empresarial invade os processos formativos. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTER, Evandro (org.). Leituras sobre educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020. p. 161-176.

FÁVERO, Altair Alberto; ODY, Leandro Carlos. Os descaminhos da formação do docente pesquisador no ensino superior: mitos e possibilidades. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; ODY, Leandro (orgs.). Docência universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas. Campinas: Mercado de letras, 2015. p. 61-81.

FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Educar o educador: reflexões sobre a formação docente. Campinas: Mercado de letras, 2010. 135 p.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2003.

MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? La Laguna, Espanha, 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.

NUSSBAUM, Martha C. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Trad. Fernando Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.

PAGLIARIN, Lidiane; MARCELINO, Patrícia; KOHLS, Rosana. Docência na educação superior e as capacidades humanas em Nussbaum: para além da profissionalização e do pragmatismo economicista. In. FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTER, Evandro; CENTENARO, Junior Bufon (org.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação. Curitiba: CRV, 2021. p. 221-235.

POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

TEIXEIRA, Adriano Canabarro; BOMBANA, Cheila. As metodologias ativas e o sistema atencional: um estado de conhecimento. Revista Teoria e prática da Educação, Maringá, v. 23, n. 1, p. 73-88, 2020.

VEEN, Wim. Homo zappiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2023-10-20

How to Cite

FAVERO, Altair Alberto; RIZZARDA, Angélica Dalla; SANTOS, Antônio Pereira dos. Between titling and training: the tension in the training process in Stricto Sensu courses in the current postgraduate scenario. PerCursos, Florianópolis, v. 24, p. e0508, 2023. DOI: 10.5965/19847246242023e0508. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/22498. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Continuos Demand Articles