Art has been detached from the walls: Gallery owners steal graffiti?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609182017128

Keywords:

Strappata art, art gallerist versus artist, Banksy, Blu, OsGemeos

Abstract

In 2016, Street art was incorporated into the art system of the exhibitions and large exhibitions in Brazil and around the world. Its subversion potentiality was weakened by the need to meet new demands. Then how to make a Graffiti immersed in the city scenery attractive for the market? The answer is uproot it from its specific place and takes it to the museum and then to the gallery. This is not just a play on words; it has recently occurred in Europe and was contested by intellectuals, civil society and artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Mari, University of Brasília

Professor de História da Arte do Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília.

References

BANKSY. Wall and Peace. London: Century, 2005.

BOURRIAUD, N. Postproduction – La culture comme scénario: comment l’art repro-gramme le monde contemporain. Dijon: Les Presses du réel, 2004.

CARVALHO & MARIANI. Escritas marginais nas ruas: expressões do direito visual à ci-dade In Revista de Direito da Cidade vol. 09, nº 3, 2017.

GENUS BONONIAE – MUSEI NELLA CITTÀ. Street art, Banksy & Co. – L’arte allo stato urbano. 18 de março a 26 de junho de 2016, Palazzo Pepoli, Bolonha, Itália, 2016.

GIACOMELLI, M. E. A Bologna è bufera. Sulla Street Art. Artribune. Milão, Itália, 03 de janeiro de 2016. Disponível em: <http://www.artribune.com/2016/01/bologna-stre-et-art-mostra-polemica/>. Acesso em: 20-03-2016.

IRVINE, M. The work on the Street: Street art and Visual Culture In HEYWOOD, I. (org.). The handbook of visual culture. London: Berg Publishers, 2012.

KNIGHT, C. K. Public Art: Theory, practice and populism. Malden: Blackwell Publishing, 2008.

MARICATO, Ermínia. Metrópole na Periferia do Capitalismo: ilegalidade, desigualdade e violência. São Paulo: Editora Hucitec, 1996.

RANCIERE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

SCORZA, G. Bologna, i murales finiscono al museo senza il permesso degli artisti.Il Fatto Quotidiano. Roma, 06 de janeiro de 2016. Disponível em <http://www.ilfat-toquotidiano.it/2016/01/06/bologna-i-murales-finiscono-al-museo-senza-il-per-messo-degli-artisti/2352753/>. Acesso em: 10-05-2016.

SMARGIASSI, M. Blu, il curatore della mostra: “Ora le sue opere sono soltanto al mu-seo”. La Repubblica. Bolonha, 13 de março de 2016. Disponível em: <http://bolog-na.repubblica.it/cronaca/2016/03/13/news/blu_il_curatore_della_mostra_ora_le_sue_opere_sono_soltanto_al_museo_-135360267/>. Acesso em: 20-04-2016.

SMARGIASSI, M. Bologna, Blu cancella tutti i suoi murales: “No alla street art privatiz-zata”. La Repubblica. Bolonha, 12 de março de 2016. Disponível em: <http://bologna.repubblica.it/cronaca/2016/03/12/news/bologna_graffiti-135303806/>. Acesso em: 10;05;2016.

Published

2017-12-04

How to Cite

MARI, Marcelo. Art has been detached from the walls: Gallery owners steal graffiti?. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 128–141, 2017. DOI: 10.5965/2175234609182017128. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9437. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática