“Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609172017004

Keywords:

Contemporary Art, Montage, Collection, Exhibition, Installation

Abstract

The article approaches a set of five installations of the artist Armanda Duarte. This reflection explores how the artist contrasts the ephemeral character of the works and the frailty of their materials with a geometric or mathematical rigor. The operations of measurement and displacement articulated at these artworks, as well as the the floor as a space for presentation, are issues addressed in this text, highlighting the vulnerability of this place and the adhesion to a reversible and open montage. The article places the belonging of Armanda Duarte´s installations to a private collection in deposit in the Serralves Museum of Contemporary Art, Portugal and their different exhibitions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Maria Dias, Federal University of Espírito Santo

Artista e pesquisadora. Professora Adjunta do Departamento de Artes Visuais da Universidade Federal do Espírito Santo. Doutora em Arte Contemporânea pelo Colégio das Artes da Universidade de Coimbra (pesquisa desenvolvida com bolsa Capes de Doutorado Pleno no Exterior 2012-15), Mestre em Poéticas Visuais (UFRGS) e Bacharel em Artes Plásticas (UDESC).

References

Ponge, Fancis. Alguns poemas. Lisboa: Cotovia, 1996.

Antelo, Raúl. “Arquivo: morte e linguagem” (Palestra na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 29 nov. 2005. Acesso 10 jan 2015. http://www.onetti.cce.ufsc.br/simposio/textosinvitados/raul/raul5.pdf

Bartholomeu, Cezar (org). “Dossiê Warburg” e Giorgio Agamben “Aby Warburg e a ciência sem nome” Arte & Ensaios n.19 (2009), 118-143.

Benjamin, Walter. “Pintura e Desenho. Sobre a Pintura ou Sinal e Mancha” in Molder, Maria Filome¬na. Matérias sensíveis. Lisboa: Relógio D ́Água, 1999, 11-17.

Benjamin, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMJ; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.

Bois, Yve-Alain; Krauss, Rosalind. L’informe, mode d’emploi. Paris: Centre Pom-pidou, 1996.

Dias, Aline. “Porto, também no ano da cabra”, Homeless Monalisa (2015), acesso 16 mar. 2015, http://homelessmonalisa.com/obra/porto-tambem-no-ano-da-cabra/Didi-Huberman, Georges. Atlas ou A Gaia Ciencia Inquieta. Lisboa: KKYM+E-AUM, 2013.

Fernandes, Francisco Vaz. “Armanda Duarte: Combinações e jogos”, Pure, n.1 (2008).

Groys, Boris. “Sobre o colecionismo na época moderna”, in: Dávila, Mela (org.) Onnasch: aspects of contemporary art / aspectos da arte contemporânea. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona; Porto: Fundação de Serralves, 2001.

Guerreiro, António. “Aby Warburg e os arquivos da memória”, Enciclopédia e Hipertexto, acesso 12 fev. 2015, http://www.educ.fc.ul.pt/hyper/resources/aguerrei-ro-pwarburg/.

Hargreaves, Manuela, Colecionismo e Mercado de Arte em Portugal, O Territó-rio e o Mapa. Porto: Edições Afrontamento, 2013.

Jürgens, Sandra Vieira. “A Colecção Ivo Martins na Culturgest” in Proximidades e Acessos. Porto: Culturgest, 2004.

Jürgens, Sandra Vieira. “Arquivo Contemporâneo” in 321 m2 – Trabalhos de uma colecção particular. Coimbra: Círculo de Artes Plásticas de Coimbra, 2001.

Krauss, Rosalind. La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Ma-drid: Alianza, 1996.

Martins, Ivo. Entrevista a Óscar Faria “Uma colecção é um ser vivo”, Público, abr. 2001.

Szeemann, Harald. “When atitudes become form” in Hegewisch, Katharina; Klu-ser, Bernd (org.). L ́Art de l ́Exposition, Une documentation sur trente expositions exemplaires du XXe siecle. Paris: Editions du Regard, 1998.

Tavares, Gonçalo M. “Breves notas sobre as ligações: Llansol, Molder e Zambra-no”. Florianópolis: UFSC, Casa da Palavra, 2010.

Vinçon, René. “Artifices d ́Exposition”. Paris: L ́Harmattan, 1999.

Published

2017-04-30

How to Cite

DIAS, Aline Maria. “Transporte aos quadradinhos”: The floor as an montage space in the artworks of Armanda Duarte. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 17, p. 04–24, 2017. DOI: 10.5965/2175234609172017004. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/9308. Acesso em: 21 nov. 2024.