A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico

Authors

  • André Figueiredo da Costa Escola de Música e Belas Artes do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234605092013062

Keywords:

instant , image, phtography, vertigo

Abstract

Developed over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, Gaston. O Ar e os sonhos: Ensaio sobre a imaginação do movimento. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Lisboa: Edições 70, 2008.

BAUDRILLARD, Jean. A Troca impossível. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002. 1923-97. 1. Reimp. 2004, São Paulo: Cosac Naify, 2000.

BRAGA Rodrigo. Sal e prata. vimeo.com3427445, 2010.

BRAGANÇA DE MIRANDA A., José. Queda sem fim. Lisboa: Nova Vega, Limitada, 2006.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Coleção ofício de arte e forma, Campinas, SP: Papirus, 1994.

FORBES, Jorge. In: http://www.jorgeforbes.com.br/br/avesso-do-avesso/extimidade.html. Acesso em 30/05/2013.

FLORES GONZÁLEZ, Laura. Fotografia e pintura: dois meios diferentes? Coleção Arte & Fotografia, São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

FLUSSER, Vilém. Ensaiosobre a fotografia: paraumafilosofia da técnica. Coleção Mediações, Lisboa: RelógioD’ÁguaEditores, 1998

______________. A História do diabo. Coleção comunicações, 3. ed. São Paulo: Annablume, 2008.

FREUD, Sigmund. Mais além do princípio do prazer. In: Obras completas de Sigmund Freud, v. VIII, Rio de Janeiro: Editora Delta S.A.

LONGHI, Roberto. Caravaggio / Roberto Longhi. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MICHAELIS. Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1998.

NIETZSCHE W., Friedrich. A origem da tragédia. 12. ed. São Paulo, 2004.

PAGLIA, Camille. Personas Sexuais: Arte e decadência de Nefertite a Emily Dickson. 1. ed. 4. reimp., São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

POE A., Edgar. Descida ao Maelström. In: Queda sem fim, Lisboa: Nova Vega, Limitada, 2006.

SOULAGES, François. Estética da fotografia: Perda e permanência. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

Published

2013-10-08

How to Cite

COSTA, André Figueiredo da. A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico. Palíndromo, Florianópolis, v. 5, n. 9, 2013. DOI: 10.5965/2175234605092013062. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática