Mediação, Formação e Políticas Públicas nos Anos de 1990 na Cidade de Jacareí
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234604072012047Keywords:
Memory, Art exhibition, Educational formation, MediationAbstract
This paper presents analyses on a series of educative activities developed by the visual art exhibitions which were organized by Secretaria Municipal de Educação of Jacareí, in São Paulo, during the 90 ́s. In retrospective, this paper takes one of the seventeen exhibitions that are fully catalogued and registered and, by means of an analytical description of events, the article seeks to offer an understanding of the purposes which guided the elaboration of these projects, as well as to demonstrate how their planning, construction, reaching point, impact and resonances in time affected the teaching of arts. Thus, the main purpose here is to analyze the meaning of mediation as joined to educational formation in an amplified sense. Other sources and material are taken, such as official documents, interviews of people involved in the process, so that to offer a critical evaluation of the public politics of that period.
Downloads
References
ALMEIDA, J. L. V. A Mediação: Paulo Freire e István Mészáros. In: V Encontro do Fórum Internacional Paulo Freire: caminhando para uma cidadania multicultural, 2004, Porto. IV Encontro Internacional do Fórum Paulo Freire: caminhando para uma cidadania multicultural, 2004. p. 1-15
BARBOSA, A.M. A imagem do ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 1991.
_________ (org.). Arte - educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez,1997.
_________ Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BOSI, E. Memória e sociedade - lembranças de velhos. 3ed. São Paulo: Cia das Letras, 1994. 484p.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo, Brasiliense, 1991.
CASA DA GRAVURA. Ensino da arte - a gravura como meio. Jacareí: Casa da Gravura, 1998. (Catálogo)
COELHO, J. T. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 1989.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1994.
FREIRE, M. et al. Observação, registro, reflexão: instrumentos metodológicos I. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.
MARTINS, M. C.F. Mediação: Provocações Estéticas. São Paulo, UNESP,v.1 n.1, 2005.
MARTINS, M. C.F. Curadoria educativa: Uma pesquisa com educadores In: Cultura visual e desafios da pesquisa em artes, 2005, Goiânia. Cultura visual e desafios da pesquisa em artes. Goiânia: Programa de Pós-Graduação em Cultura Visual-Faculdade de Artes Visuais/UFG, 2005. v. 02. p. 533-540.
NÓVOA, A. Profissão professor.Porto: Porto, 1995.
OLIVEIRA, R. A. A ação cultural como caminho para o ensino de arte na instituição. São Paulo: Anais do Congresso Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, vol. I: 268-272, 1996.
________ A casa da gravura – o ensino e a arte contemporânea. Jacareí: Secretaria Municipal de Educação, 1998. (Projeto de atuação)
________ Exposição aspectos da natureza. Jacareí: Clube de Ciência e Cultura, 1995. (convite/ catálogo)
OTT, R. W. Ensinando crítica nos museus. In: BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1997
REBOUÇAS, M. L. M. Aprendizagem pela mediação de um material educativo. In: Cultura visual e desafios da pesquisa em artes, 2005, Goiânia. Cultura visual e desafios da pesquisa em artes. Goiânia: Programa de Pós-Graduação em Cultura Visual-Faculdade de Artes Visuais/UFG, 2005. v. 02. p. 533-540.
SANT’ANNA, R. N. Caderno de atividades educativas elaborado para a exposição aspectos da natureza. Jacareí: Clube de Ciência e Cultura, 1995. (caderno)
SACRISTÁN, J. G. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.) Profissão professor. Portugal: Porto, p. 63-92, 1995.
SCHULZ, Sueli Perão et all. Árvores.Jacareí: Clube de Ciência e Cultura, 1998. (projeto) _______ Uma viagem pelo corpo humano. Jacareí: Clube de Ciência e Cultura, 1999. (projeto)
RIZZI, M. C. Leitura de fragmentos - relato de uma experiência completa a partir de um acervo incompleto. São Paulo: ECA-USP, 1990. (Dissertação/ Mestrado).
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação profissional. Petrópolis, RJ; Vozes, 2002.
TUAN, Yi-Fu, Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL,1983. _____. Paisagens do medo. São Paulo: UNSP, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Ronaldo Alexandre de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo