Memetizing in class: memes, image reading and the challenges of contemporary education
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0005Keywords:
cultural studies, visual culture, teacher training, educationAbstract
This article aims to investigate the ped-agogical potential of memes in school contexts and debate the contemporary challenges of teaching how to read visual languages. To develop it, a bibliographical research was carried out, based on Cultur-al Studies and Visual Culture Studies, and whose development was divided into two topics. In the first, there was a debate about images as (trans)formers of identities, in-cluding in classrooms. In the second, we contextualize, historically and visually, the creation of memes and thematize the ways in which this artifact of visual culture has been inserted in classrooms, as a teaching resource. In the considerations, we reflect on the expectations and realities of access to technology in contemporary educational spaces, articulating research carried out at different historical moments.
Downloads
References
BAITELLO JÚNIOR, Norval. Podem as imagens devorar os corpos. Sala Preta, v. 7, p. 77-82, 2007.
BORRE, Luciana. As imagens que invadem as salas de aula: Reflexões sobre Cultura Visual. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2010.
CHAGAS, Viktor. Da memética aos estudos sobre memes: uma revisão da literatura concernente ao campo das últimas cinco décadas (1976-2019). In: CHAGAS, Viktor (Org.). A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital, Salvador: EdUFBA, 2020, p. 23-78.
DAVISON, Patrick. A linguagem dos memes de internet: dez anos depois. In: CHAGAS, Viktor (Org.). A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital. Salvador: EdUFBA, 2020, p. 139-155.
DE ABREU, Cíntia Benak. Também com memes se ensina e se aprende história: uma proposta didático-histórica para o Ensino Fundamental II. Palavras ABEHrtas, 2021.
FERREIRA, Helena Maria; VILLARTA-NEDER, Marco Antônio; COE, Geanne dos Santos Cabral. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. Periferia, v. 11, n. 1, p. 114-139, 2019.
KNOBEL, Michele; LANKSHEAR, Colin. Memes on-line, afinidades e produção cultural. In: CHAGAS, Viktor (Org.). A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital. Salvador: EdUFBA, 2020, p. 85-126.
LEAL, Bruno. Nativos digitais, imigrantes digitais: quinze anos depois. In: BUENO, André. CREMA, Everton. ESTACHESKI, Dulceli (Orgs.). Para um Novo Amanhã: visões sobre aprendizagem histórica. Rio de Janeiro/União da Vitória: Edição LAPHIS/Sobre Ontens, 2016.
MILTNER, Kate. Não há lugar para lulz nos LOLcats”: o papel do gênero midiático, do gênero sexual, e da identidade de grupo na interpretação e no divertimento a partir de um meme de internet. In: CHAGAS, Viktor (Org.). A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital. Salvador: EdUFBA, 2020, p. 367-400.
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1-7, 2001.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Crítica Pós-Estruturalista e Educação. Porto Alegre: Sulina, 1995, p. 245-260.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 João Paulo Baliscei, Maria Fernanda Serrilho de Abreu Paulino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo