Alternative Culture Center Space N.O.: arena order all trials
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0017Keywords:
alternative space, contemporary art, conceptual artAbstract
This article deals with issues related to art history specifically the time of contemporary art in Brazil and especially the Culture Alternative Center NO (Space NO), that despite the short time of existence of space marked the cultural art scene of Porto Alegre between the late 1970s and early 1980s Formed by local artists as well as present their conceptual art productions made possible the coming of the great artists of the center of the country. Space NO was relevant for designing local artists at national and international level.
Downloads
References
AMARAL, Aracy A. Artes plásticas na Semana de 22. São Paulo: Ed. 34, 1998.
CALIRMAN, Claudia. Arte brasileira na ditadura militar: Antonio Manuel, Artur Barrio e Cildo Meireles. Tradução de Dmitry Gomes e Victor Heringer. Rio de Janeiro: Ed. Reptil, 2013.
CANONGIA, Ligia. O legado dos anos 60 e 70. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
CÂMERA DOS DEPUTADOS. Portal da Câmera dos Deputados. Brasília: Palácio do Congresso Nacional, s.d. Disponível em: https://www.camara.leg.br/. Acesso em: 11 nov. 2023.
CARVALHO, Ana Maria Albani de (Org.). Espaço N.O. – Nervo Óptico. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004. (Coleção Fala do Artista).
CANTON, Katia. Do moderno ao contemporâneo. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2012. (Coleção Temas da Arte Contemporânea).
CHAVES BARCELLOS, Vera. O Espaço N.O.. In: CARVALHO, Ana Maria Albani de (Org.). Espaço N.O. – Nervo Óptico. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004. (Coleção Fala do Artista).
FARIAS, Agnaldo. Arte Brasileira Hoje. São Paulo: Publifolha, 2002. (Coleção Folha Explica).
FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. São Paulo – SP. Disponível em: https://issuu.com/bienal/docs/namec311d4. Acesso em: 29/05/2023.
FUNDAÇÃO VERA CHAVES BARCELLOS – FVCB. Viamão – RS. Disponível em: www.fvcb.com. Acesso em: 10/05/2023.
GONÇALVES, Marcos Augusto. 1922: a semana que não terminou. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
LAMBRECHT, Karin. Espaço N. O. In: CARVALHO, Ana Maria Albani de (Org.). Espaço N.O. – Nervo Óptico. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004. (Coleção Fala do Artista).
LANES, Telmo. Espaço N. O.. In: CARVALHO, Ana Maria Albani de (Org.). Espaço N.O. – Nervo Óptico. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004. (Coleção Fala do Artista).
LITTLE, Stephen. Ismos: para entender a arte. São Paulo: Ed. Globo, 2010.
MAM SÃO PAULO. I Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo. 1 ed. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 1951. Disponível em: https://issuu.com/bienal/docs/namec311d4. Acesso em: 11.10.2023
MARGS - MUSEU DE ARTE DO RIO GRANDE DO SUL. Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://www.margs.rs.gov.br/midia/espaco-n-o-40-anos-arquivos-de-uma-experiencia-coletiva/ Acesso em: 28/05/2023.
NORONHA, Márcio Pizarro; BATISTA, Sandro Tôrres. Essa tal de arte contemporânea. Goiânia – GO: Ed. América, 2012.
PAIM, Claudia. Espaço N.O., Nervo óptico de Ana Maria Albani Carvalho. Revista Porto Arte. Porto Alegre, v. 13, n° 23, nov/2005.
PEDROSA, Mário. Arte. Ensaios. Org. Lorenzo Mammì. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
RÖHNELT, Mário. Sobre o Espaço N. O.. In: CARVALHO, Ana Maria Albani de (Org.). Espaço N.O. – Nervo Óptico. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004. (Coleção Fala do Artista).
TORRANO, Ana. Espaço N. O.. In: CARVALHO, Ana Maria Albani de (Org.). Espaço N.O. – Nervo Óptico. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004. (Coleção Fala do Artista).
VIGIANO, Cris. Final dos anos 70, início dos 80.... In: CARVALHO, Ana Maria Albani de (Org.). Espaço N.O. – Nervo Óptico. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004. (Coleção Fala do Artista).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Walter Karwatzki, Laura Ribero Rueda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo