Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0010

Keywords:

Church of Nossa Senhora Madre de Deus, restoration, ornamentation

Abstract

The main chapel of the Church of Nossa Senhora Madre de Deus, located in the city of Recife, was decorated with gilded and polychrome carving that illustrates the sacred art of the eighteenth century in the context of Portuguese America. However, the complete absence of records that indicate the course that marked the making of the art for the temple, the officials involved in these tasks and the dates of execution of the works is noteworthy. In the interest of investigating the ornamental constitution of the chancel and discussing its plastic and aesthetic conformation, this work aimed to analyze the decoration of the main chapel of Madre de Deus. Specifically, it sought to systematize the fundamental stages that marked the modification of its ambience, to broaden the understanding of its history, and to attenuate fractions of the innumerable omissions involving the narrative of religious art in Recife. Based on documentary and historical analyses, and theoretical reference that brings together authors such.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aziz José de Oliveira Pedrosa, Minas Gerais State University

Aziz José de Oliveira Pedrosa é bacharel em Designer, especialista em História e Cultura da Arte, mestre e doutor em Arquitetura e Urbanismo. Cumpriu residência pós-doutoral na Escola de Arquitetura da Universidade Federal de Minas Gerais e, atualmente, é professor efetivo da Universidade do Estado de Minas Gerais, onde leciona a disciplina de História Crítica da Arte e do Design. Como pesquisador investiga temáticas relacionadas à arte, à arquitetura e à cultura colonial luso-brasileira (séculos XVIII e XIX). No doutorado concluiu a tese vencedora do Prêmio Científico Mário Quartin Graça (Portugal - 2017), categoria Ciências Sociais e Humanas. Membro dos grupos de pesquisa: Imagem e Preservação (UFMG), Laboratório Interpretar Arquitetura - LIA (UFMG), Núcleo de Estudos da Arte Luso Mineira (IFMG - Ouro Preto), Centro de Estudos e Pesquisas em História da Arte e Patrimônio da Universidade Federal de São João Del-Rei, European Network of Brazilianists working in Cultural Analysis.

References

A VISÃO do Caos. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, ano LXXVI, n. 71, p. 1, 28 mar. 1967. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=030015_08&pagfis=97464. Acesso em: 28 fev. 2023.

ACIOLI, Vera Lúcia Costa. A Identidade da beleza: Dicionário dicionário de artistas e artífices do século XVI ao XIX em Pernambuco. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Ed. Massangana, 2008.

AULA patrimônio alfândega e madre de deus. Brasília – Distrito Federal: IPHAN/MONUMENTA, 2007.

BATISTA, Eduardo Luis Araújo de Oliveira. Iconografia tropical: motivos locais na arte colonial brasileira. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 25, n. 1, p. 359-401, 2017.

BAZIN, Germain. A arquitetura religiosa barroca no Brasil. Rio de Janeiro: Record, 1983. 2v.

BOHRER, Alex Fernandes. A talha do estilo nacional português em Minas Gerais: contexto sociocultural e produção artística. 2015. 2 v. Tese (Doutorado em História) – FAFICH, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

COSTA, Lucio. Lucio Costa: sobre arquitetura. Porto Alegre (RS): Centro dos Estudantes Universitários de Arquitetura, 1962.

DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Fogo dá prejuízo de Cr$1 milhão à Igreja. Diário de Pernambuco, Recife, ano 146, n. 116, 22 maio 1971. Segundo Caderno, p. 12. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=029033_15&pasta=ano%20197&pesq=%2222%20de%20maio%20de%201971%22&pagfis=15627. Acesso em: 05 dez. 2022.

FERREIRA, Gabriela Mara Silva; GALLO, Haroldo. Restauração das Obras de Arte Aplicadas à Arquitetura Realizada na Igreja de Nossa Senhora do Carmo, em Mariana - MG, após o Incêndio em 1999: Processo e Documentação. In: XXVIII Congresso (Virtual) de Iniciação Científica da UNICAMP, 2020, Campinas. Anais [...]. Campinas, 2020, p. 1-5. Disponível em: https://www.prp.unicamp.br/inscricao-congresso/resumos/2020P16869A34692O3309.pdf. Acesso em: 3 mar. 2023.

FERREIRA, Ismael Wolf. Igreja Nossa Senhora do Rosário e São Benedito dos Homens Pretos (RJ): de Lugar de Luta Pela Abolição da Escravatura a Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Revista Historiador, n. 8, p. 64-76, 2020. Disponível em: https://www.revistahistoriador.com.br/index.php/principal/article/view/169/172. Acesso em: 28 fev. 2023.

FERREIRA, Silvia. A talha: esplendores de um passado ainda presente (séculos XVI-XIX). Lisboa: Editora Nova Terra, 2008.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN) – Superintendência Regional Recife. Conservação, restauração, adaptação: Igreja Madre de Deus. Recife: IPHAN, Caixa 26, 1983.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN) – Superintendência Regional Recife. Inventário Geral da Igreja Madre de Deus do Recife: arquitetura, escultura e sinos. Recife: IPHAN, Inventário 22, v. 01, 1986.

MARCIER, Carlos André. Polícia vê como a Igreja queimou. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 1967, Edição 22691, p. 11, 28 mar. 1967. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/Hotpage/HotpageBN.aspx?bib=089842_07&pagfis=80880&url=http://memoria.bn.br/docreader#. Acesso em: 28 fev. 2023.

MARTINS, Renata Maria de Almeida. Tintas da terra tintas do reino: arquitetura e arte nas Missões Jesuíticas do Grão-Pará (1653-1759). 2009. Tese (Doutorado em História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo) – Faculdade Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, 2009.

MUÑOZ-VIÑAS, Salvador. Teoria contemporânea da restauração. Tradução Flávio Lemos Carsalade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro; RIBEIRO, Emanuela Sousa. Barroco e Rococó nas Igrejas de Recife e Olinda. Brasília: IPHAN, 2015, 2 v.

PEDROSA, Aziz José de Oliveira. Modelos, formas e referências para os retábulos em Minas Gerais: o caso do tratado de Andrea Pozzo. Revista Autônoma, Madri, n. 13, p. 103-124, 2018.

PEDROSA, Aziz José de Oliveira. A produção da talha joanina na Capitania de Minas Gerais: retábulos, entalhadores e oficinas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

REALIZA Restauração De Patrimônio. Relatório Final Restauração da Capela-mor da Igreja Madre de Deus. Autoria e coordenação Débora Assis Mendes. Recife, 2006.

SMITH, Robert C. A talha em Portugal. Lisboa: Livros Horizontes, 1962.

Published

2023-05-25

How to Cite

PEDROSA, Aziz José de Oliveira. Art and time: the carving of the main Chapel of the Church of Nossa Senhora Mãe de Deus, in Recife: . Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 01–29, 2023. DOI: 10.5965/2175234615362023e0010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23027. Acesso em: 17 jul. 2024.