“Between faces”: the transfiguration of appearance in self-portrait in dialogue with Cindy Sherman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0012

Keywords:

Cindy Sherman, referent, appearance, transfiguration, self portrait

Abstract

This article discusses the transfiguration of appearance in the self-portraits of the series “Between Faces” in a dialogue with the works of the artist Cindy Sherman, as a research problem. The objective is to analyze, in this transfiguration, how the referent, that is, the face, behaves in the modification of appearances. The methodological approach to the creative process is based on Rey's (2002) three dimensions, namely the abstract, the practical and the work in process. From the resulting series of self-portraits an analysis is made establishing relationships with Sherman's works. The results show that the transfiguration of appearance and the deformity hide the "artist's reference" (his face), producing a beauty of another order through which the "artist's reference" manifests itself (the artist's specific way of transfiguring his face in the self-portrait). Conclusively, it is perceived that the first referent is camouflaged with a second identity, which is as much his as the first, and which is only revealed when he commits himself to its transfiguration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Tubias Schraiber, Federal University of Santa Maria

Graduado em Artes Visuais - Licenciatura/Bacharelado - Universidade Regional do Noroeste do Estado do RS/UNIJUÍ 2005; Especialista em Design de Estamparia - UFSM 2007; Especialista em Tecnologias da Informação e da Comunicação aplicadas à Educação- UAB/UFSM 2010; Mestre em Artes Visuais, na linha de Arte e Tecnologia, no Programa de Pós-Graduação em Arte/PPGART-UFSM 2010.  Participante do Grupo de Pesquisa Arte e Design; tutor presencial na Especialização em Mídias na Educação pela UAB/UFSM. Lattes: Lattes: http://lattes.cnpq.br/2664305506336490. E-mail: rgartt@gmail.com

Reinilda de Fátima Berguenmayer Minuzzi, Federal University of Santa Maria

Doutora em Engenharia de Produção/Gestão do Design na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil. Professora do PPG Artes Visuais/UFSM. http://lattes.cnpq.br/1234650265478193. https://orcid.org/0000-0002-0490-1258. E-mail: minuzzireinilda@gmail.com.

References

ARAÚJO, Camila Leite de. O desejo de autorretratos: subjetividade e criação na rede. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Pernambuco. Centro de Artes e Comunicação. Recife: UFPE, 2015.

ARAÚJO, Camila Leite. As fotografias de Cindy Sherman: Reflexão e criação sobre os sujeitos contemporâneos. Ícone, Recife, v. 14, n. 2, dez/2012. Disponível em: <https://doi.org/10.34176/icone.v14i2.230654> . Acesso em: 7 out. 2022.

ARAUJO, Virgínia Gil. O auto-retrato fotográfico: um estudo sobre a construção fisionômica como arbitrariedade em Artur Barrio. Encontro de História da Arte, Campinas, SP, n. 1, p. 21–28, 2005. Disponível em: <https://econtents.bc.unicamp.br/eventos/index.php/eha/article/view/3614>. Acesso em: 6 out. 2022.

BRAGA, Paula Priscila. Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo. ARS (São Paulo), 19(42), 643-690, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.180880>. Acesso em: 4 out 2022.

CANTON, Kátia. Autorretrato, Espelho de Artista. Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, 2002. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/T.27.2019.tde-24052019-154012>. Acesso em: 23 Mai. 2020.

CANTON, Kátia. Autorretrato: espelho de artista. São Paulo: Cosac & Naif, 2001.

CUPELLO, América. Máscaras, ficção e mise-en-scène na fotografia contemporânea. Estado da Arte, v. 2 n. 1 p. 143 - 159 jan./jun. 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.14393/EdA-v2-n1-2021-59395>. Acesso em: 9 out 2022.

FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: UFMG, 2004.

FONTCUBERTA, Joan. A Câmera de Pandora: a fotografi@ depois da fotografia. Tradução de Maria Alzira Brum. São Paulo: Editora G. Gilli, 2012.

FONTCUBERTA, Jooan. El beso de Judas. Fotografia y verdad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

PRADA, Ângela. Auto-Retratos Da Pós-Modernidade: Cindy Sherman Em “Untitled Film Stills”. Visualidades, Goiânia, v. 7 n. 1, 2012. DOI: 10.5216/vis.v7i1.18125. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/18125 >. Acesso em: 7 out. 2022.

REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2002, p. 123-140.

SADDI, Liene Nunes; MACHADO, Paula. O autorretrato e o dispositivo fotográfico: uma análise de obras de Cindy Sherman. Revista Multiplicidade, v. 9, n. 9, 2019. Disponível em: <https://revistas.fibbauru.br/multiplicidadefib/article/view/428>. Acesso em: 9 out. 2022.

TOREZANI, Julianna Nascimento. Os Autorretratos de Cindy Sherman no Instagram. In: III Grão Fino: Semana de Fotografia (Online). Campina Grande, PB, 26 a 30 de Outubro de 2020. Disponível em: <https://graofinofoto.com.br/wp-content/uploads/2020/12/GT2art1.autorretratoinstagram.pdf>. Acesso em: 30 jul. 2022.

Published

2023-05-25

How to Cite

SCHRAIBER, Rogério Tubias; MINUZZI, Reinilda de Fátima Berguenmayer. “Between faces”: the transfiguration of appearance in self-portrait in dialogue with Cindy Sherman. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5965/2175234615362023e0012. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22915. Acesso em: 27 sep. 2024.