Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0011

Keywords:

Raymundo Colares, artist films, gibi, super-8

Abstract

The disarticulation of visual structures is one of the main issues that Raymundo Colares develops in his poetic journey. This article seeks to answer the close relationship his works evoke with the idea of image movement sensation, a fundamental principle of cinema. For this, it analyzes the series of works that the artist calls Gibi and relates them to the technique of cinematographic montage. In a second moment, the text reflects on the three films that Colares made, seeking to demonstrate how these works are part of his research into visual disarticulation and can also see as a form of painting in motion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Caillaux, University of Brasília

Doutorando em História e Teoria da Arte pela UNB. Sua pesquisa é focada na relação entre as imagens em movimento e a arte contemporânea. Lattes: https://lattes.cnpq.br/5240237343699696  E-mail:marcaillaux@gmail.com

Marcelo Mari, University of Brasília

Professor de Teoria e História da Arte no Departamento de Artes Visuais da UNB. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8059077343813699  E-mail: marcelomari.vis@gmail.com

References

ALBERA, François. Eisenstein e o construtivismo russo: A dramaturgia da forma em “Stuttgart”. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

AMARAL, Aracy; CRUZ, Roberto Moreira S. Expoprojeção: 1973-2013. São Paulo: Sesc Pinheiros, 2013.

ARRIGUCCI JR., Davi. Misteriosa entrega e mudança de si mesmo. Revista Piauí, Rio de Janeiro, n. 58, jul. 2011. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/misteriosa-entrega-e-mudanca-de-si-mesmo/. Acesso em: 25 maio 2023.

BERGSON, Henri. O pensamento e o movente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BOIS, Yve-Alain. A pintura como modelo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

CADÔR, Amir. Os Gibis de Raymundo Colares. In: CAMILLO OSORIO, Luiz. Raymundo Colares. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2010.

CAMILLO OSORIO, Luiz. Raymundo Colares. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2010.

COLARES, Raymundo. [Correspondência]. Destinatário: Antonio Manuel. Milão, 23 out. 1972. 1 carta.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo. Ed. 34, 1992.

EISENSTEIN, Serguei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

GIDAL, Peter. Theory and definition of structural/materialist film. In: GIDAL, Peter (ed.). Structural Film Anthology. London: British Film Institute, 1976.

GOIDANICH, Hiron Cardoso. Enciclopédia dos quadrinhos. Porto Alegre: L&PM, 2001.

MAURICIO, Jayme. Colares: o ônibus e as barreiras a vencer. Correio da manhã, Rio de Janeiro, n. 23430, 3 set. 1969. Segundo Caderno, p. 1.

MITCHELL, William J. T. "Ut Pictura Theoria”: Abstract painting and the repression of language. Critical Inquiry, v. 15, n. 2, p. 348-371, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.1086/448488. Acesso em: 25 maio 2023.

MORAIS, Frederico. Na estrada: o ônibus e o barranco. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 14346, 16 ago. 1969. 2a Seção, p. 3.

MORAIS, Frederico. Colares: gigantismo e impasse. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 14351, 22 ago. 1969. 2a Seção, p. 3.

MICHAUD, Philippe-Alain. Filme: por uma teoria expandida do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

OITICICA, Hélio. Colares. In: NETO, Torquato; SAILORMOON, Waly (org.) Navilouca. Rio de Janeiro, 1972.

PAPE, Lygia. Lygia Pape: entrevista a Lúcia Carneiro e Ileana Pradilla. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1998.

PONTUAL, Roberto. O Hoje do ontem neoconcreto. In: PUCU, Izabela; MEDEIROS, Jaqueline (org.). Roberto Pontual: obra crítica. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013. p. 383-388.

RODRIGEZ, Gloria. Notas da tradução. In: CORTÁZAR, Júlio. Histórias de cronópios e de famas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

VENANCIO FILHO, Paulo. Pintura e caos. In: VENANCIO FILHO, Paulo. A presença da arte: Paulo Venancio Filho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

Published

2023-05-25

How to Cite

CAILLAUX, Mario; MARI, Marcelo. Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films . Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5965/2175234615362023e0011. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22723. Acesso em: 21 nov. 2024.