Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0011Keywords:
Raymundo Colares, artist films, gibi, super-8Abstract
The disarticulation of visual structures is one of the main issues that Raymundo Colares develops in his poetic journey. This article seeks to answer the close relationship his works evoke with the idea of image movement sensation, a fundamental principle of cinema. For this, it analyzes the series of works that the artist calls Gibi and relates them to the technique of cinematographic montage. In a second moment, the text reflects on the three films that Colares made, seeking to demonstrate how these works are part of his research into visual disarticulation and can also see as a form of painting in motion.
Downloads
References
ALBERA, François. Eisenstein e o construtivismo russo: A dramaturgia da forma em “Stuttgart”. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
AMARAL, Aracy; CRUZ, Roberto Moreira S. Expoprojeção: 1973-2013. São Paulo: Sesc Pinheiros, 2013.
ARRIGUCCI JR., Davi. Misteriosa entrega e mudança de si mesmo. Revista Piauí, Rio de Janeiro, n. 58, jul. 2011. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/misteriosa-entrega-e-mudanca-de-si-mesmo/. Acesso em: 25 maio 2023.
BERGSON, Henri. O pensamento e o movente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BOIS, Yve-Alain. A pintura como modelo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
CADÔR, Amir. Os Gibis de Raymundo Colares. In: CAMILLO OSORIO, Luiz. Raymundo Colares. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2010.
CAMILLO OSORIO, Luiz. Raymundo Colares. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2010.
COLARES, Raymundo. [Correspondência]. Destinatário: Antonio Manuel. Milão, 23 out. 1972. 1 carta.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo. Ed. 34, 1992.
EISENSTEIN, Serguei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
GIDAL, Peter. Theory and definition of structural/materialist film. In: GIDAL, Peter (ed.). Structural Film Anthology. London: British Film Institute, 1976.
GOIDANICH, Hiron Cardoso. Enciclopédia dos quadrinhos. Porto Alegre: L&PM, 2001.
MAURICIO, Jayme. Colares: o ônibus e as barreiras a vencer. Correio da manhã, Rio de Janeiro, n. 23430, 3 set. 1969. Segundo Caderno, p. 1.
MITCHELL, William J. T. "Ut Pictura Theoria”: Abstract painting and the repression of language. Critical Inquiry, v. 15, n. 2, p. 348-371, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.1086/448488. Acesso em: 25 maio 2023.
MORAIS, Frederico. Na estrada: o ônibus e o barranco. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 14346, 16 ago. 1969. 2a Seção, p. 3.
MORAIS, Frederico. Colares: gigantismo e impasse. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 14351, 22 ago. 1969. 2a Seção, p. 3.
MICHAUD, Philippe-Alain. Filme: por uma teoria expandida do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
OITICICA, Hélio. Colares. In: NETO, Torquato; SAILORMOON, Waly (org.) Navilouca. Rio de Janeiro, 1972.
PAPE, Lygia. Lygia Pape: entrevista a Lúcia Carneiro e Ileana Pradilla. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1998.
PONTUAL, Roberto. O Hoje do ontem neoconcreto. In: PUCU, Izabela; MEDEIROS, Jaqueline (org.). Roberto Pontual: obra crítica. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013. p. 383-388.
RODRIGEZ, Gloria. Notas da tradução. In: CORTÁZAR, Júlio. Histórias de cronópios e de famas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
VENANCIO FILHO, Paulo. Pintura e caos. In: VENANCIO FILHO, Paulo. A presença da arte: Paulo Venancio Filho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mario Caillaux, Marcelo Mari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo