Visual arts teacher education observatory: a study of the materiality of the working conditions of art teachers in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022013

Keywords:

Pedagogical work, Visual arts, Teacher education

Abstract

This study aims to systematize the bases for analysis of the 803 questionnaires that were answered by Basic Education teachers who work teaching art in school. The team network project Observatory of Teacher Education in the field of Arts Education: Comparative Studies Brazil and Argentina, from two working groups, organized the process of data analysis. The bibliographic study was used as a research procedure, as well as the analysis of the methodological process of data collection and pre-organization, as a phase prior to the analysis. The bibliographical study intended to reflect on the materiality of the working conditions of the art teacher. As a result of this phase, it was possible to perceive the need for data formatting to use the NVIVO software, as well as identifying that the precariousness of work and lack of public policies are fundamental elements for the analysis process, because it directly invol[1]ves the pedagogical work. It is true that the appreciation of the teacher and of art and the investment in pedagogical work are constituted both by legal aspects and by the praxis that develops within the scope of the characteristics of teaching. However, investment in professional qualification, in access to art and culture, as well as in working conditions, are determining factors for professionals in the field of arts at school to fulfill their social role. Therefore, educational praxis cannot be dissociated from the conditions that the state performs in fulfilling its obligations related to the quality of Public Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professora doutora da UDESC atuando na graduação e pós-graduação. Coordenadora do Projeto de Pesquisa Observatório no âmbito do Ensino de Arte: estudos comparados entre Brasil e Argentina. Líder do Grupo de Pesquisa Formação e Arte nos Processos Políticos Contemporâneos.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/5794119392714925

Vera Lúcia Penzo Fernandes, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professora associada no Curso de Artes Visuais da Faculdade de Artes, Letras e Comunicação. Doutora em Educação.
Membro do Observatório de Formação de Professores de Arte. Coordenadora da Rede Latino-Americana de Investigadores sobre a formação de professores de arte. Líder do Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem em Artes Visuais/CNPq.
Presidente da Associação Sul-mato-grossense de Arte Educadores (ASMAE). Campo Grande-MS. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6679510663681189

References

ALVARENGA, V. M. Formação dos professores formadores nos cursos de graduação em Artes Visuais: estudos comparados entre Brasil e Argentina. Tese, PPGAV/UDESC, Florianópolis, 2020.

BUJÁN, F.; FRADE, I. N.; FONSECA DA SILVA. M. C. da R. Observatório da formação de professores de artes: uma rede de pesquisa na américa latina. Diálogos en Red, v. 1, Bogotá, p. 135-156, 2014.

CARNEVSKIS, C. Formação de Professores de Artes Visuais nas Universidades Públicas da Região Norte: Cultura e Arte no Currículo das Licenciaturas, Tese, PPGAV/UDESC, Florianópolis, 2018.

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos. Campinas: Autores Associados, 2016.

FERNANDES, V. L. P. A formação de professores de artes visuais na região centrooeste: currículos e políticas. Revista Espaço do Currículo, v. 12, n. 3, p. 322–334, 2019. Disponível em: ttps://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/

ufpb.1983-1579.2019v12n3.46179. Acesso em: 17 out. 2020.

FONSECA DA SILVA, M. C. R.;. PERINI, J. e OLIVEIRA, V. L. A. professores de artes visuais e a pandemia da covid-19. Momento - Diálogos em Educação, v. 30, p. 99-122, 2021.

FONSECA DA SILVA, M. C. R. O processo criador na docência de artes visuais. In: Anais do 28º Encontro Nacional da ANPAP. Goiás: UFG, 2019. p. 2290-2304.

FONSECA DA SILVA, M. C. R.; AGOSTINHO, J. N.; ZANONI, C. P. Da contemporaneidade das artes visuais às contradições da sala de aula: a fala docente. In: Anais do XXVIII Encontro Nacional da ANPAP. Goiás: UFG, 2019. p. 2895-2901.

FONSECA DA SILVA, M. C. R.; RIZZI, M. C. S. L.; FRADE, I. N. Observatório da Formação de Professores de Artes no Brasil: Fricções e Movimentos. In: Anais do 21º Encontro Nacional da ANPAP. Rio de Janeiro: UFRJ, 2012. v. 1. p. 2318-2321.

FRADE, I. N.; ALVARENGA, A. M.; ARANHA, C. Epistemologias da Formação: o pensamento emergente na docência em artes visuais no eixo Norte/Sul. REVISTA GEARTE, v. 4, p. 509-524, 2014.

GOMES, V. A. F. M.; NUNES, C. M. F.; e PÁDUA, K. C. Condições de trabalho e valorização docente: um diálogo com professoras do ensino fundamental I. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 255, p. 277-296, maio/ago. 2019.

HILLESHEIM, G. B. D. Mercado de arte e sua interface com o trabalho docente: estratégias do capitalismo cultural. Tese, PPGAV/ UDESC. Florianópolis, 2018.

HILLESHEIM, G. B. D. Um olhar para as pesquisas que abordam a formação de professores de artes visuais: caminhos percorridos e a percorrer. Dissertação de mestrado, PPGAV - UDESC. Florianópolis, 2013.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

LIMA, M. F. A pesquisa no campo das políticas educacionais: contribuições de Antônio Gramsci. In.: SCHLESENER, A. H., MASSON, G. e SUBTIL, M. J. D. Marxismo (s) e educação. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2016.

MARKUS, G. Teoria do conhecimento no jovem Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

MARX, K. O Capital. (Volume I). São Paulo: Nova Cultural. 1985.

MARX, K. Manuscritos econômicos e filosóficos. São Paulo: Abril Cultural. 1974.

MULLER, M. A formação de professores na pós-graduação em artes visuais no Sul do Brasil, Tese, PPGAV/ UDESC. Florianópolis, 2021.

MULLER, M. A pesquisa na formação de professores: uma análise curricular das licenciaturas em artes visuais no Rio Grande do Sul. Dissertação de mestrado, PPGAV - UDESC. Florianópolis, 2017.

NEVES, L. M. W. O professor como intelectual estratégico na disseminação da nova pedagogia da hegemonia. In.: Anais da 36ª Reunião Nacional da ANPEd, 2013, Goiânia.

PERINI, A. Arte e Cultura africana, afro-brasileira e indígena nas Licenciaturas em Artes Visuais do Maranhão. Tese, PPGAV/UDESC. Florianópolis, 2020.

SANTOS SILVA, C. Reverberações nos currículos das licenciaturas em Artes Visuais da Região Nordeste. Dissertação de mestrado, PPGAV - UDESC. Florianópolis, 2017.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. Conhecimento escolar e luta de classes: a pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas: Autores Associados, 2021.

SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da base nacional comum curricular. In.: MALANCHEN, J., MATOS, N, S.D. e ORSO, P. J. Campinas: Autores Associados, 2020.

SAVIANI, D. e DUARTE, N. Conhecimento escolar e luta de classes: a pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas: Autores Associados, 2021.

SCHLICHTA, C. A. B. D. Observatório do Paraná: o movimento curricular das licenciaturas em artes visuais. Revista Espaço do Currículo, v. 12, n. 3, p. 335–347, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article /view/

ufpb.1983-1579.2019v12n3.46193. Acesso em: 17 out. 2020.

SCHUTZ-FOERSTE, G. M.; CAMARGO, F. M. B. A formação de professores no estado do Espírito Santo: mediações na licenciatura em artes visuais. Revista Espaço do Currículo, v. 12, n. 3, p. 304–321, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/46152. Acesso em: 17 out. 2020.

SILVA, L. P. Os métodos educativos para o ensino de artes e suas influências na licenciatura em artes visuais. Dissertação de mestrado, PPGAV - UDESC. Florianópolis, 2018.

TACCA, M. C. V. R. (org.). Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas: Alínea, 2006.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Trad. Maria Encarnación Moya. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

Published

2022-01-03

How to Cite

SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca da; FERNANDES, Vera Lúcia Penzo. Visual arts teacher education observatory: a study of the materiality of the working conditions of art teachers in Brazil. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 13–29, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022013. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21190. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)