About teachers’ formation and the role of classics in art classes: beauty can be everywhere

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022084

Keywords:

Art teaching, Teachers’ formation, Classics

Abstract

This paper aims to discuss the idea of “classics” in Art teaching, from the complex perspective that put this concept either as the core of the educational processes, or either as a to-be-avoided conception. The objective is to put face-to-face different conceptions of the use of “classics” in the educational processes of Art, a main issue in the researches related to Art teachers’ formation that are conducted in the Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte (OFPEA/BRARG). Bibliographic research was the chosen methodological path, going over both traditional and contemporary Art teaching authors. The idea is to better understand the criteria that define what undoubtedly is considered “Classic”, as paintings, compositions, romances, dramas, and how that conception is assumed by Art teachers. In particular it is intended to understand what defines the stability and resistance of certain Art works as “classics” (SAVIANI, 2013); or what defines art works as unforgettable through aspects that pass-through times and cultures (CALVINO, 2007)The results intend to highlight the mistakes on summarily repel the “classics” in Art teaching, with the damage of deny to the students the essential relations that they could build with Art through the “classics”.

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Author Biography

Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui Bacharelado em Pintura e Licenciatura Plena em Desenho pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (1980), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1998) e doutorado em História pela Universidade Federal do Paraná (2006). Atualmente é professora associada da Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes Visuais, atuando principalmente nas disciplinas de desenho na graduação, fundamentos do ensino de artes visuais, formação do professor articuladamente a sua atuação e leitura de imagens. Em 2014 realizou estudos de Pós-Doutorado na Universidade do Estado de Santa Catarina, tendo como interlocutora a Profª Drª Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva. Investigou a formação enquanto uma dimensão inseparável da atuação do professor de Artes Visuais, sobretudo as assimetrias entre as propostas curriculares à construção de um novo perfil de professor e de ensino de artes visuais articulados às exigências da contemporaneidade.

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Published

2022-01-03

How to Cite

ROMANELLI, Guilherme Gabriel Ballande; SCHLICHTA, Consuelo Alcioni Borba Duarte. About teachers’ formation and the role of classics in art classes: beauty can be everywhere. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 84–98, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022084. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21039. Acesso em: 21 nov. 2024.

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