Living voice, tired listening: ways of thinking and making compulse writingand making
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234613312021120Keywords:
living voice, tired listening, writing pulsating, orality, vocalizationAbstract
This text is a fragment of the ongoing research entitled Conversations about conversations: speaking and listening in contemporary artistic practices. It aims at investigating and proposing ways of thinking and doing pulsate/compulsive writing based on the works that trigger conversation; Planting listening; Numbness Ear / Tired listening and VERSAR podcast from the core of listening and conversations of my artistic production of the last three years, towards a verbal, sonorous, public and participative art, which considers the specificities of vocalization and listening based on experiments and exercises that allow a transition between voice and living writing. To this end, I benefited from artistic theoretical references of contemporary art, street’s song, socio-philosophy and everyday listening.
Downloads
References
ALEKSIÉVITCH, Svetlana. A guerra não tem rosto de mulheres. Tradução do russo por Cecília Rosas. 1ª edição, São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
AUSTIN, John L. Sentido e percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
AUSTIN, John L. Quando dizer é fazer – Palavras e Ação. Porto Alegre: Artes médicas, 1990.
AUSTIN, John L. How to do Things with words. New York: Oxford University Press, 1965.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Tradução de Flavio Terrigo Barbeitas. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2011.
DARDOT, Marilá. Dicionário. Organização Rodrigo Moura; Colaboradores: Ana Martins Marques; Fabio Morais; Gonçalo M.Tavares. Coleção Ponto e Virgula, São Paulo, Ikrek, 2017.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
LARROSSA. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. IN: RANCIÈRE, Jacques. Sobre políticas estéticas. Trad. por Manuel Arranz. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona, 2005.
MACHADO, Regina. A arte da palavra e da escuta. Editora Reviravolta, São Paulo – SP, 2015.
MAIA, Carmen. Cildo Meireles. Rio de Janeiro: Funarte, 2009, p.19.
MATURANA, H. VERDEN-ZOLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos o humano do patriarcado à democracia. São Paulo: Palas Athena, 2004.
NOVARINA, Valère. O teatro dos ouvidos. Tradução Angela Leite Lopes. Rio de Janeiro. 7 letras, 2011.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução: Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
ROSA, J. Guimarães. Tutaméia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
SCOVINO, Felipe. (Org.). Cildo Meireles. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.
SITES/PODCAST Expresso Ilustrada [Locução de: Lucas Brêda e Isabella Menon] Saiba como surgiu o verso ‘ano passado eu morri’. Produção Folha de São Paulo. 20 de maio de 2021 às 16 horas. Disponível em: https://omny.fm/shows/expresso-ilustrada/saiba-como-surgiu-o-verso-ano-passado-eu-morri#description. Acesso em: 25 de maio de 2021.
Podcast VERSAR. Plantando Escuta. Produção Plataforma VERSAR. Disponível em: www.podcastversar.com/plantandoescuta. Acesso em: 22 de janeiro de 2021.
Arquivo Abreviado [Locução de: Priscila Costa Oliveira]. Conversas sobre conversas: oralidade na arte contemporânea. Entrevistadas: Helene Sacco, Mayra Redin e Raquel Stolf. Produção: ESCOLA ABREVIADA por Jorge Budesdrick, Florianópolis/SC. 17 de maio de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wHNXxud5oWE&t=1040s. Acesso em: 17 de maio de 2021.
Anecoica. Publicação e Audioteca. Orelha Dormente / Escuta Cansada. Produção: Anecoica.org. 2020. Disponível em: https://anecoica.org/orelha-dormente-escuta--cansada/. Acesso em: 15 de março de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Priscila Costa Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo