On the couch with Huizinga: Critical self-portrait assuming the work of art as plot for aesthetical reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613302021127

Keywords:

Transcendental art., Critical self-portrait, Art history and regimes of truth, Art and aesthetic reflection

Abstract

It is intended to reflect on the process of analysis and criticism of works of art, within the real regimes of art history, assumed by the author, who conceives the works as grounds for aesthetic reflection. Starting from questions like “what motivates me / us?”, He aspires to weave a patchwork quilt that forms a critical self-portrait. Developing reflections on concepts such as beauty, enigma, interval, aesthetic enjoyment, transcendent, among others, provides a background on her performance and her values as an art historian, trying to respond minimally to what she thinks of her performance, to finally say that it is the images that call it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Makowiecky, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora Titular da UDESC- graduação, mestrado e doutorado em Artes Visuais do PPGAV-CEART. Membro da ABCA. Membro da AICA. Membro do CBHA. Membro da ANPAP. Membro do IHGSC. Coordenadora do MESCUDESC.

Link para Lattes: http://lattes.cnpq.br/7738155362538526

References

AGAMBEN, Giorgio. Signatura Rerum: sobre o método. São Paulo: Boitempo, 2019.

ALPERS, Svetlana. A Arte de descrever: a arte holandesa no século XVII. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1999.

ANTELO, R. Me arquivo. Boletim de Pesquisa NELIC. v.11, n. 16, 2011-1. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/nelic/article/view/1984-784X.2011v11n16p04/18460. Acesso em: 10 fev. 2021.

ARASSE, Daniel. Nada se vê: seis ensaios sobre pintura. São Paulo; Editora 34, 2019.

BARTHES, Roland. Crítica e verdade. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva, 2007, p. 212).

BLOG PESSOAL. Balaio de siri. [S.l.}, 11 dez. 2019. Facebook: @cronicasquaseperfeitasdoperfeito·Blog pessoal. Disponível em: https://www.facebook.com/permalink.php?id=110078380476012&story_fbid=114935246656992. Acesso em: 12 fev.2021.

BLOOM, Harold. Anatomia da influência. Rio de Janeiro: Imago, 2013.

BOIS, Yve-Alain. A pintura como modelo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BOTELHO, José Francisco. O julgamento de Flaubert. a exigência de sentidos únicos na arte é eterna forma de censura. 2019.Disponível em: https://veja.abril.com.br/cultura/o-julgamento-de-flaubert/. Acesso em: 29 jan. 2021.

BRUNO, Giordano. Os vínculos. São Paulo: Hedra, 2012.

CHIARELLI, Tadeu. A produção recente de Alfredo Nicolaiewsky ou A arte que dá nos nervos. In: NICOLAIEWSKY, Alfredo (org.). Alfredo em processo: Nicolaiewsky em quarentena. Santa Maria: Ed. PPGART, 2020, e-book: il., p. 439-458.

DANTO, Arthur. O abuso da beleza. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

DIDI-HUBERMAN, George. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DUVE, Thierry de. Na Cama com Madonna. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, RJ, n. 7. UERJ, 2004.

GALARD, Jean. As modalidades atuais de difusão da cultura artística: quais consequências para as direções da história da arte? In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 22., 2012, Campinas. Anais [...]. Campinas: Comitê Brasileiro de CBHA, 2012. On-line. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2012/anais/pdfs/conferencista_jeangalard.pdf. Acesso em 10 fev.2021.

HUCHET, Stéphane. O “bárbaro” germano: um fetiche da historiografia europeia da arte no século XIX. In: COLÓQUIO DO COMITÊ̂ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 32., 2017, Salvador. Anais [...]. E-book, CBHA, 2018 [2017]. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2017/anais/pdfs/Stephane%20Huchet.pdf. Acesso em: 22 jan. 2021.

HUCHET, Stéphane. Chamada para o Dossiê número 30 da revista Palíndromo. 2020. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/announcement/view/338. Acesso em: 20 out. 2020

HUCHET, Stéphane. Memória metodológica. In: COLÓQUIO CBHA, 24., 2004, Belo Horizonte. Anais [...]. On-line, 2004. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2004/anais/textos/109_stephane_huchet.pdf. Acesso em: 4 abr. 2013.

MAKOWIECKY, S. Por uma “política da arte” irredutível: O mundo com maior clareza. In: LAMPERT, J.; BARBOSA MACÊDO, S. (org.). Arte e política: inquietações, reflexões e debates contemporâneos. Florianópolis: [s.n.]., 2010, p.73-88. Disponível em: https://issuu.com/jocielelampert/docs/livro_dav. Acesso em: 20 fev. 2020.

MOLINA, Camila. A crítica americana Rosalind Krauss fez uma palestra polêmica no Paço das Artes. O estado de São Paulo, 27 out. 2009. Caderno 2. Disponível em: https://www.estadao.com.br/noticias/geral,alerta-contra-a-fraude-nos-nossos-dias,456772. Acesso em: 10 jan. 2021.

NAVES, Rodrigo. O moinho e o vento. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

PLATÃO. Hípias Maior. In: Diálogos. Tradução, notas e comentários de Edson Bini. São Paulo: Edipro, 2016, p. 233–272.

SCHWOB, Marcel. Vidas imaginárias. São Paulo: Editora 34, 1997.

SCRUTON, Roger. Beleza. São Paulo: É Realizações, 2013.

SONTAG, Susan. Uma discussão sobre a beleza. In: SONTAG, Susan. Ao mesmo tempo. São Paulo: Companhia das Letras, 2006, p. 19=29.

VALÉRY, Paul. Oeuvres II. Paris: Gallimard, 1960.

WARBURG, Aby. L’Atlas Mnemosyne. Paris: L’Écarquillé, 2012.

WEDEKIN, L. ; MAKOWIECKY, S. A “Odisseia” de Ai Weiwei: arte contemporânea como fúgio das fórmulas antigas. In: JORNADA ABCA 2020, 25-27 nov. 2020, on-line. Coordenação UESB Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Anais [...]. E-book: ABCA Edições. No prelo.

Published

2021-05-01

How to Cite

MAKOWIECKY, Sandra. On the couch with Huizinga: Critical self-portrait assuming the work of art as plot for aesthetical reflection: . Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 30, p. 127–147, 2021. DOI: 10.5965/2175234613302021127. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19751. Acesso em: 21 nov. 2024.