Origami, a folding cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613312021268

Keywords:

Folding cinema, Origami, Creative Process, Transcreation

Abstract

This text addresses the creative process of the short film Origami (2019), transcreated of the micro
tale Devir. The case study is subsidized by Genetic Criticism (SALLES, 2008), in theory of Transcriation
(CAMPOS, 2011) and in the thought of Deleuze about the Dobra. Amalgamating the concept of origami from design to cinema, folding cinema is obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hélder Paulo Cordeiro da Nóbrega, Universidade Federal da Paraíba

Pesquisa processos criativos, voltados para a produção que contemplem o liame entre linguagens artísticas em mídias diversificadas. Mestrando em Artes Visuais (PPGAV - UFPB/UFPE). Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/1926911987569403

References

CAMPOS, Haroldo. Da transcriação – poética e semiótica da operação tradutora. Belo Horizonte: Viva Voz, 2011.

COTTON, Charlotte. A fotografia como arte contemporânea. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.

DELEUZE, Gilles. A dobra Leibniz e o Barroco. Campinas: Papirus, 2005.

DELEUZE, Gilles. Conversações, 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 2008.

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos. São Paulo: Editora 34, 2016.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005b.

DELEUZE e GUATTARI. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 2013.

FOUCAULT, Michel. A história da loucura. São Paulo: Editora Perspectiva, 1978.

NASCIMENTO, Erinaldo Alves do. Singularidades da educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e das interpretações. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.) Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011.

NÓBREGA, Hélder P.C. Questionário do Projeto Afagos. Destinatário: Autor deste texto. João Pessoa: 22 out. 2019. 1 e-mail.

ROSSI, Dorival Campos; TEIXEIRA, Samanta Aline. Origami científico: a linguagem das dobraduras no design contemporâneo. Bauru: Revista FAAC, 2013.

RUFINO, José. Afagos. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

SALLES, Cecilia Almeida. Da Crítica Genética à Crítica de Processo: uma linha de pesquisa em expansão. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina, n. 20/2, p. 41-52, ago. 2017.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto Inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Annablume, 2007.

SALLES, Cecilia Almeida. Crítica Genética: Fundamento dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. São Paulo: Educ, Editora da PUC de São Paulo, 2008.

VITÓRIO FILHO, Aldo; CORREIA, Marcos Blaster Fiore. Ponderações sobre aspectos metodológicos da investigação na cultura visual: seria possível metodologizar o enfrentamento elucidtativo das imagens? In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Processos & Práticas de Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013.

YAMADA, Tais Regina Ueno. Origami e design: a arte no desenvolvimento de produtos inovadores. In: BAMONTE, Joedy Luciana Barros Marins; Regilene Aparecida Sarzi-Ribeiro (orgs.) Interstícios da pesquisa nas artes visuais. Bauru, SP: Canal 6, 2017. p. 127-144.

YIGIT, Nergiz. Industrial Product Design by Using Two -Dimensional Material in the Context of Origamic Structure and Integrity. Dissertação (Master of Industrial Design). Izmar (Turquia): Izmir Institute of Technology, 2004. Disponível em: http://library.iyte.edu.tr/tezler/master/endustriurunleritasarimi/T000457.pdf. Acesso em: 22 out. 2019.

Published

2021-09-01

How to Cite

NÓBREGA, Hélder Paulo Cordeiro da. Origami, a folding cinema. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 268–284, 2021. DOI: 10.5965/2175234613312021268. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16384. Acesso em: 23 nov. 2024.