CONNECTIONS BETWEEN ART, SCIENCE AND EDUCATION: EXPERIENCING THE CONCEPT IMAGINARY MUSEUM
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234611252019013Keywords:
imaginary museum, education, art, scienceAbstract
The concept of Malraux's imaginary museum (2006) invites us to experience relationships between scientific and ar-tistic languages, in different learning contexts. The dialogues between artistic practices and scientific procedures lead us to ask: Can any place become a learn-ing context? The relationship we have es-tablished with contemporary art allows us to imagine other forms of learning; this relationship allows us to make unexpect-ed connections with unlikely situations, because in any context we can generate learning. The projects generated from in-ter and transdisciplinarity are becoming through different forms of knowledge, they are procedures that establish bridg-es between the content to be taught and the context lived. These practices expe-rience new cultural mediation strategies through artistic processes, showing fu-ture teachers different possibilities with the purpose of expanding their cultural repertoire as well as the construction of meanings that allow them different inter-pretations of the school and the world.
Downloads
References
ANDRADE, B. L.; ZYLBERSZTAJN, A.; FERRARI, N. As analogias e metáforas no ensino de ciências à luz da epistemologia de Gaston Bachelard. ENSAIO - Pesquisa em Edu-cação em Ciências. Bauru:Revista Ciência & Educação, 2009.
BARROS, Manoel de. Gramática expositiva do chão (Poesia quase toda). Rio de Janei-ro: Civilização Brasileira. 2ª ed. 1990.
______.Arranjos para Assobio. 2ª ed. Rio de Janeiro, Record, 1998.
BONASTRA, Q; JOVE, G. Le grand jeu à venir. Un manifiesto educativo a partir del discurso situacionista sobre lo urbano. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales Universitat de Barcelona. Vol. XXI. Núm. 573; 1 de septiembre, 2017.
CASTELLS, M. Museus na era da informação: conectores culturais de tempo e espaço. Musas, Revista Brasileira de Museus e Museologia, Brasília, ano 7, n. 5, p. 8-21, 2010.
DEBORD, Guy; WOLMAN, Gil J. Mode d’emploi du détournement. Les Lèvres nues, nº 8, mai 1956.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. São Paulo: Ed. 34, 1995.
______. Rizoma, Introducción. Valencia: Pre-Textos, 2000.
______. Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia. Vol. 5. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.
EISNER, E. El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la trans-formación de la conciencia. Barcelona: Editorial Paidós Ibérica, 2004.
GODOY, Ana. A menor das ecologias. São Paulo: Edusp, 2008.
JOVÉ, G. Maestras contemporáneas. Lleida: Publicaciones de la Universidad de Lleida, 2017.
______. (a) Marrones enferrujados: Encuentros y devenires en la formación. Un es-pacio híbrido entre arte y educación, en Instantes-já da formaçao docente em artes. Peterson, S y Augustowsky, G, Terracota. São Paolo, 2019.
______.(b) Poluições interdisciplinares com marrones enfurrejados, em formação dos educadores. Contaminações interdisciplinares com arte, na pedagogia e na mediao cultural. Em Martins, M., faria, A.; Lombardi, L. terracota. São Paulo, 2019.
LINS, Daniel. Mangue’s school ou por uma pedagogia rizomática. Educação & So-ciedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1229-1256, set./dez.2005. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 3 Agos. 2000.
MALRAUX, A. O Museu imaginário. Lisboa: Ed. 70, 2006. (Col. Arte e Comunicação).
______. Discours au Brésil – Palavras no Brasil. Org. Edson Rosa da Silva. Rio de Ja-neiro: Funarte, 2011.
OLIVEIRA, Cacilda Lages. Significado e contribuições da afetividade, no contexto da Metodologia de Projetos, na Educação Básica. Dissertação de mestrado – Capítulo 2, CEFET-MG, Belo Horizonte-MG, 2006.
O’SULLIVAN, S. Art encounters Deleuze and Guattari: Thought beyond representa-tion. London: Palgrave Macmillan. 2006.
PEREC, G. Lo infraordinario. Trad. Mercedes Cebrián. Madrid: Impedimenta, 2010.
SANDELL, Richard. Museums, Society and Inequality. London: Routledge, 2002.
SILVA, A.A. da. Laboratórios dos Despropósitos: vestígios ecológicos entre arte e ciên-cia. 2018. 1 recurso online (118 p.). Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Cam-pinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: SILVA, Antonio Almeida da. Laboratórios dos Despropósitos: vestígios ecológicos entre arte e ciência. 2018. Disponível em:<http://www.repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/332709/1/Silva_AntonioAlmeidaDa_D.pdf>. Acesso em: 3 Agos. 2019.
SILVA, Edson Rosa da. La littérature et la culture à l’ère de la mondialisation: essai sur André Malraux. Censive: Revue internationale d’études lusophones, v. 1, p. 81-92, 2007.
ZEICHNER, K., Nuevas epistemologías en la formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 68, 2010, pp. 123-150.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo