Modernization Agent: brazilian press by Amilcar de Castro’s hands

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612272020167

Keywords:

Amilcar de Castro, neoconcretism, Jornal do Brasil, press, modern art

Abstract

The search for lifestyles – an integral part of modernity resulting from modernization – was one of the hallmarks of the globalized modernization process in Brazil. The artist’s figure was of central importance in the daily aestheticization movement that associated current aesthetics with lifestyles. From the transformations that occurred in art during the globalization in Brazil, in the 1950s and 1960s, with the new formulations of Concretism and Neoconcretism — based on the various stages and reinterpretations of European constructivism —, We will see how the press was not only influenced by these trends, but was reshaped and shaped by the hands of the artists. The graphic reform made in Jornal do Brasil by the artist Amilcar de Castro, studied here, is an example of this performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clecius Campos Corrêa, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Artes, Cultura e Linguagens pela Universidade Federal de Juiz de Fora, na linha de pesquisa Arte, Moda: Cultura e Linguagens. Possui especialização em Moda, Cultura de Moda e Arte pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2013) e graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2007).

References

ALVES, José Francisco. Amilcar de Castro: uma retrospectiva. Porto Alegre: Funda-ção Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2005.

AMARAL, Aracy A.; BELLUZO, Ana Maria M. (org.) Projeto construtivo na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977.

BARBOSA, Marialva. História cultural da imprensa: Brasil, 1900-2000. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

BECKER, Howard S. Mundos da arte. Trad. Luís San Payo. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Trad. Carlos Felipe Moisés, Ana Maria L. Ioratti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasilei-ro. Rio de Janeiro: Funarte, 1985.

BUENO, Maria Lúcia. Artes Plásticas no século XX: modernidade e globalização, São Paulo/Campinas: Editora da Unicamp, Imesp e Fapesp, 2001.

CORRÊA, Clecius Campos. Agentes da modernização: os artistas plásticos e suas atuações na arte, na moda e na imprensa brasileira dos anos 1950 e 1960. 2016. 128 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Arte, Cultura e Lingua-gens. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2016.

COSTA PINTO, L. A. Sociologia e desenvolvimento: temas e problemas de nosso tempo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

DINES, Alberto. O papel do jornal: uma releitura. 4. ed. amp. e atual. São Paulo: Su-mus, 1986.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de Consumo e Pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FERNANDES, Florestan. A Revolução Burguesa no Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

GULLAR, Ferreira. Etapas da arte contemporânea: do cubismo ao neoconcretismo. São Paulo: Nobel, 1985.

LESSA, Washington Dias. Dois estudos de comunicação visual. Rio de Janeiro: Edito-ra UFRJ, 1995.

NAVES, Rodrigo. A forma difícil: ensaios sobre arte brasileira. Ed. rev. amp. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1988.____________. Mundialização e Cultura. São Paulo, Editora Brasiliense, 1994.

SILVA, Rafael Souza. Diagramação: o planejamento visual gráfico na comunicação impressa. São Paulo: Summus, 1985.

WAIZBORT, Leopoldo. As aventuras de Georg Simmel. São Paulo: Editora 34, 2000.

Published

2020-05-01

How to Cite

CORRÊA, Clecius Campos. Modernization Agent: brazilian press by Amilcar de Castro’s hands. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 27, p. 167–183, 2020. DOI: 10.5965/2175234612272020167. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/15839. Acesso em: 19 may. 2024.