Elke Otte Hülse: ancestral narratives and expanded tapestry techniques
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234612262020138Keywords:
Elke Otte Hülse, tapestry, art history, history of the tapestry, narrativeAbstract
Tapestries comprise and can be considered as a narrative form of ancestral art, which is of great importance in history, and in the contemporary, we find artists who extrapolate and expand the technique, problematizing concepts and issues pertinent to it. Elke Otte Hülse, a Santa Catarina artist with international traffic, breaks geographical boundaries and bound-aries of ignorance of this secular technique and is presented along with a brief history of tapestry, with the purpose of presenting its actuality.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. O narrador - Considerações sobre a obra Nicolai Leskov. IN: BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1996, p.197-221.
BOUTY, Alessandra Marinho. Letras por um Fio: A tradução intersemiótica do conto A Moça Tecelã, de Marina Colasanti, nos bordados de Matizes Dumont / Alessandra Marinho Bouty. – 2018. 173 f.: il. color. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Instituto de cultura e Arte, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Fortaleza, 2018. Orientação: Profa. Dra. Gabriela Frota Reinaldo.
BOXALL, Ian. The Apocalypse Unveiled: Reflections on The Reception History of Revelation. In: The Expository Times. 125 (6): 261-271, 2014.
DELEUZE, Gilles. Imagem- tempo. Cinema 2. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.
GRADIM, Maria Isabel de Souza. Tapeçaria no Brasil nas décadas de 1960 e 1980. USP -Instituto de Estudos Brasileiros. PPG em Culturas e Identidades brasileiras. São Paulo, 2018. Dissertação de mestrado.
HÜLSE, Elke O. As tramas dos tapeceiros narradores: técnica e criação. Florianópolis: UDESC, 2009. Dissertação de Mestrado.
__________. A memória do cartão e a potência da tapeçaria. In: PALÍNDROMO Nº 9 /2013 – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais – CEART/UDESC.
ANTONELLO, Sergio. Exposição Kinder Glauben valoriza a crença infantil no Museu de Arte de Blumenau - Artista Elke Hülse faz arte inspirada na linguagem da tapeçaria. In: Fundação Cultural de Blumenau, postada em 02/03/2017, com acesso em 09/04/2019. Disponível em: https://www.blumenau.sc.gov.br/secretarias/fundacao-cultural/fcblu/elke-hulse-faz-arte-inspirada-na-crenca-infantil45 Acesso em jan. 2019
BŁASZCZYK, Dobromiła. THE RENAISSANCE OF TEXTILES. In: Contemporary Lynx. Nov 3, 2018. Disponível em: https://contemporarylynx.co.uk/the-renaissance-of-textiles, com acesso em mar. 2019
CHANT DU MONDE. Disponível em: http://musees.angers.fr/langues-etrangeres/english/musee-jean-lurcat-et-de-la-tapisserie-contemporaine/the-collections/le-chant-du-monde/index.html. Acesso em mar. 2019
CHATEAU ANGERS. Disponível em: http://www.chateau-angers.fr/Explorer/La-Tapisserie-de-l-Apocalypse. Acesso em jan. 2019
LA TAPISSERIE DE L’APOCALYPSE. Musèe de la Château d’Angers. France 2016. Disponível em: http://www.chateau-angers.fr/Explorer/La-Tapisserie-de-l-Apocalypse. Acesso em mar. 2019
LORETTE, Jacky - Mary Tudor – Suffolk - … Dame à la Licorne. Sem data. Disponível em: http://dame-licorne.pagesperso-orange.fr/VERSION%20LONGUE/01-%20avant%20propos.htm. Acesso em abr. 2019
OWIDZKA, Jolanta. Tapeçaria na Polônia. 2007. Disponível em: https://www.catalogodasartes.com.br/historia_arte/zze/. Acesso em fev. 2019
TANTON, Kristine. The Bayeux Tapestry. Artigo publicado por Khan Academy. Disponível em: https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/early-europe-and-colonial-americas/medieval-europe-islamic-world/a/bayeux-tapestry >. Acesso em mar. 2019
https://www.musee-moyenage.fr/collection/oeuvre/la-dame-a-la-licorne.html. Acesso em fev. 2019
http://musees.angers.fr/langues-etrangeres/english/musee-jean-lurcat-et-de-la-tapisserie-contemporaine/the-collections/le-chant-du-monde/index.html. Acesso em jan. 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo