LETTER TO THE READERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/21752346102202018037

Keywords:

contemporary art, Urban Composition (Composição Urbana, C.U.), interactions in street performances, Fuleragem, research group Corpos Informáticos

Abstract

This paper, written as a letter, is addressed to performers, street artists, art educators and others interested in Urban Composition (Composição Urbana, C.U.): street performances. We start with the writing of letters to reach the discussion about what happens on the streets during the performances presented by the Research Group Corpos Informáticos and the artist ZMário, arriving at some considerations about relations between the art and the life in these respective productions. They are walks and dances that divert, defy, parade streets and crossroads; they are art works created individually or in groups that write the body in the city. The authors used are Careri, Derrida, Medeiros and Nietzsche.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Beatriz de Medeiros, University of Brasília

Doutora em Arte e Ciências da Arte, Pós-Doutora em Filosofia e Arte e Tecnologia. Universidade de Brasília UnB, Brasília, DF, Brasil.

 

José Mário Peixoto Santos, University of Brasília

Artista visual, performer e pesquisador da arte da performance. Mestre em Artes Visuais (Teoria e História da Arte) pelo PPGAV da Escola de Belas Artes - UFBA. Doutorando em Poéticas Contemporâneas pelo PPG-Arte IDA VIS da Universidade de Brasília-UnB, onde pesquisa performances de rua sob a orientação da Profa. Dra. Maria Beatriz de Medeiros.

References

CARDINALES. Perfopuerto. Disponível em:. Acesso em: 18 jul. 2017.

CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: G. Gili, 2013.

CORPOS INFORMÁTICOS. Blog. Disponível em: www.corpos.blogspot.com.br. Acesso em: 18 jul. 2017.

DELEUZE / SPINOZA. Curso de Vincennes. 13/01/1981. Disponível em: webdeleuze.com/php/texte.php?cle=31&groupe=Spinoza&langue=1.

KANTOR, Tadeusz. O teatro da Morte. São Paulo: Perspectiva/ edições SESC-SP, 2008.

LABBUCCI, Adriano. Caminhar, uma revolução. São Paulo: Martins Fontes, 2013.MEDEIROS, M.B.; ALBUQUERQUE, Natasha de. Composição urbana: surpreensão e fuleragem. Publicado no catálogo Palco Giratório: circuito nacional. Rio de Janeiro: SESC, Departamento Nacional, 2013. Disponível em: http://grafiasdebiamedeiros.blogspot.com.br/2014/05/composicao-urbana-surpreensao-e.html. Acesso em: mai 2016.

MEDEIROS, M.B. CORPOS INFORMÁTICOS: BIRUTAS (E) VENTO, In 24º Encontro Nacional da ANPAP, 24, 2015, Santa Maria (RS). Anais, ANPAP, UFSM, 2015, p. 1461-1475. Disponível em: anpap.org.br/anais/2015/comites/cpa/maria_beatriz_de_medeiros.pdf. Acesso em: abr. 2016.

NIETZSCHE, Friedrich. A Origem da Tragédia. Tradução: Erwin Theodor. 2006. Versão para e-Book. Disponível em: www.ebooksbrasil.org/eLibris/tragedia.html. Acesso em: 20 mar. 2016.

______. La Naissance de la tragédie. (Leipzig, E. W. Fritzsch, 1872). Paris: Éd. Gallimard, 1989, p.45.

ONFRAY, Michel. Teoria da viagem: poética da geografia. Porto Alegre, RS: L&PM, 2009.

SPINOZA, Baruch de. Ética demonstrada à maneira dos geômetras. São Paulo: Ed. Nova Cultural, 2004.

ZMÁRIO. Blog. Disponível em: www.zmarioperformer.blogspot.com.br. Acesso em: 18 jul. 2017.

Published

2018-10-25

How to Cite

MEDEIROS, Maria Beatriz de; SANTOS, José Mário Peixoto. LETTER TO THE READERS. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 22, p. 37–48, 2018. DOI: 10.5965/21752346102202018037. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13425. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática