ART/ARCHIVE: possible connections between Hubert Duprat, Alfredo Jaar and Rosângela Rennó

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609202018042

Keywords:

archive, memory, Hubert Duprat, Alfredo Jaar, Rosângela Rennó

Abstract

This paper analyzes the work of the French artist Hubert Duprat, “Trichoptère: la dernière bibliothèque”, prefiguring a library, where the subject covered by the collection is the Tricoptera larvae, and the material available is mostly composed by the collection of the artist. Duprat proposes a work where memory and collection are pierced by art, and the spectator is invited to interact with the collection and its concepts, in a movement where Duprat reinvents his own collection, his way of pre-senting himself to the public as an artist, calling into question the concepts of exhibition, collection and archive. To establish a dialogue with this work, we bring the Chilean artist Alfredo Jaar, whose poetry also permeates the notion of art as archive, as well as an installation of Rosângela Rennó, where we perceive relationships and connections with the works presented, in which we perceive the insertion of the artist by a movement of collecting, where the works have their corporeality rethought and the artist makes us reflect on what are these platforms constitutive of the art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Ruschel Nascimento Garcez, Santa Catarina State University

Professora e crítica de arte. Professora na graduação nas áreas de Cerâmica e Teoria e História da Arte, História da Arte de Santa Catarina e Metodologia do Ensino da História da Arte. Bacharel em Artes Plásticas pela Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC (2006). Mestre em Teoria e História da Arte (PPGAV-CEART, UDESC - 2009), bolsista Capes. Doutora pela Université Aix-Marseille, França, na área de Estudos e Ciências da Arte. Membro na Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas - ANPAP. Membro ABCA - Associação Brasileira de Críticos de Arte. Atuando principalmente nos seguintes temas: artes visuais, história da arte, arte contemporânea, Hubert Duprat, ouro, anacronismo na arte; cerâmica. Produção plástica artística em cerâmica.

Valeska Bernardo Rangel, Instituto Federal de Santa Catarina

Professora de Artes Visuais do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Florianópolis. Possui graduação em Educação Artística - Artes Plásticas, pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC, 1997). Pós-graduação em Arte Contemporânea (UDESC, 1999) . Mestrado em Educação e Cultura (UDESC, 2006). Diploma de Estudios Avanzados (Universitat de Barcelona, 2008). Doutora pelo programa Artes Visuales y Educación: un enfoque construccionista (Universitat de Barcelona, 2016). Pesquisa sobre as percepções da alteridade na visualidade contemporânea.

References

ACCATINO, Sandra (2006). Estrategias de visibilidad. In: VALDÉS, Adriana (Ed.) Catálo-go de la exposición JAAR SCL 2006. Barcelona: Actar.

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. In: Estudos históricos. 1998, vol. 11, n. 21, pp. 9-34.

BESSON, Christian. « La Bibliothèque du Trichoptère ». [Communication au colloque Le Temps exposé. 2, Nîmes, École supérieure des beaux-arts, 9-10 avril 2013. Publié in Temps exposé. Histoire et mémoire dans l’art récent, sous la dir. de Natacha Pugnet, Nîmes, École supérieure des beaux-arts, 2015.] Disponível em: http://www.besson.biz/bibliotheque-trichoptere/ com acesso em 20 de agosto de 2015.

DERRIDA, Jacques. Mal de Archivo. Uma impresión freudiana. Madrid: Trotta, 1997.

ENWENSOR, O. Alfredo Jaar’s Art of Ilumination. In: Alfredo Jaar. The Sound of Silence. Kamel Mennour, Paris, 2012.

GUASCH, Anna Maria. Os lugares da memória: a arte de arquivar e recordar. IN: Revis-ta-Valise, Porto Alegre, v. 3, n. 5, ano 3, julho de 2013.

KLINGER, Diana (UERJ). Paixão do arquivo. IN: MATRAGA 21 - Estudos linguísticos e li-terários - revista do programa de pós-graduação em letras. 2008. S/p. Disponível em: http://www.pgletras.uerj.br/matraga/matraga21/PAIXAO%20DO%20ARQUIVO.htmlCom acesso em 15 de agosto de 2015.

JAAR, Alfredo, entrevista a Cristián Warnken (2006).Disponível em: http://www.unabellezanueva.org/alfredo-jaar/

LANGFORD, Martha. Suspended conversations: the afterlife of memory in photogra-phic albums. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2001.

MELENDI, Maria Angélica. “Biblioteca ou das possíveis estratégias da memória”. In: REN-NÓ, Rosângela. O arquivo universal e outros arquivos. São Paulo: Cosac& Naify, 2003.

MONEGAL, Antonio. “Alfredo Jaar y el archivo de las Imágenes omitidas” ponencia pre-sentada en el Seminari Internacional Politques d ́arxiu: la noció d ́arxiu i les pràcti-ques artístiques conteporànies. Universitat de Girona, Girona, 19, 20, 21 de diciembre de 2011. Disponível em: diobma.udg.edu/handle/10256.1/2326

RENNÓ, Rosângela. 2011, s/p. In: ALBERTONI, Fernanda. Do domínio da informação a memórias materiais: estratégias do arquivo na obra Bibliotheca de Rosângela Rennó. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 5, n. 10, ano 5, dezembro de 2015.

http://www.smba.nl/en/exhibitions/the-marx-lounge/

http://www.smba.nl/static/en/exhibitions/the-marx-lounge/smba-newsletter-121.pdf

Published

2018-04-26

How to Cite

GARCEZ, Luciane Ruschel Nascimento; RANGEL, Valeska Bernardo. ART/ARCHIVE: possible connections between Hubert Duprat, Alfredo Jaar and Rosângela Rennó. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 20, p. 42–65, 2018. DOI: 10.5965/2175234609202018042. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/11839. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática