The musicbiographyzation as narrative intrigue: a theoretical essay between the (auto)biographic and music education research
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0102Keywords:
Music Education, autobriographic research, musicobiography, narrative intrigue, theoretical essayAbstract
This article aims to raise the dialectic of music biographization as a narrative intrigue between the field of (auto)biographical research and music education, in an essayistic way. In a philosophy of ipseity, the possession of a notional term – music biographization – is not what matters, but the engendering of the narrative as a dialectic of the between, finding the complicity of this (auto)biographical movement in the area of music education in Brazil. In this Adamic moment, in which we are naming the concepts that dialogue with the field of Autobiographical Research and Music Education, the thesis defended here is that music biographization is understood as delegating to itself the operation of composing these fields of knowledge. The aim is to show how this is inscribed in the poles of permanence between music education and (auto)biographical research, in order to mediate between them, covering the spectrum of meanings from an investigative field to another in which what differs overlaps. and fully associates.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura do diálogo (auto)biográfico: narrativa de si/narrativa do outro como construção epistemo-empírica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). A Nova Aventura (Auto)Biográfica – Tomo II. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.
ABREU, Delmary Vasconcelos. História de vida e sua representatividade no campo da educação musical: um estudo com dois educadores musicais do Distrito Federal. Revista Intermeio, Campo Grande, v. 23, n. 45, 2017.
ABREU, Delmary Vasconcelos. A história de vida aguçada pelos biografemas: um recorte da história de vida de Jusamara Souza com o campo da educação musical. Revista da ABEM, v. 27, n. 43, p. 150-167, jul./dez. 2019.
ABREU, Delmary Vasconcelos. História de vida de uma intelectual brasileira: Jusamara Souza e seus desafios epistemológicos com a educação musical. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 243-260, jan./abr. 2020.
ALMEIDA, Jéssica. Biografia música-educativa: produção de sentidos em meio à teia da vida. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
ANDRADE, Abah. Formação do sujeito contemporâneo. Paul Ricoeur. Uma experiência hermenêutica (A formação do sujeito contemporâneo). [S. l.]: Rubaiyat, 2020. Edição do Kindle.
ARAÚJO, Gustavo Aguiar Malafaia. Construindo sentidos na formação musical: pesquisa-formação-ação com estudantes da primeira turma de ensino médio integrado do IFB-CSAM. Dissertação (Mestrado em Música) – UnB, Brasília, 2017.
ARROYO, Margarete. Educação Musical na Contemporaneidade. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM MÚSICA DA UFG (SENPEM), 2., 2002, Goiânia. Anais […]. Goiânia: UFG, 2002. p. 18-29.
BARTHES, Roland. O grão da voz. Trad. Teresa Meneses e Alexandre Melo. [S. l.]: Seuil, 1981.
BRAGA, Eudes de Carvalho; ABREU, Delmary Vasconcelos. Paulo André Tavares: narrativas com música de um professor de violão popular. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. Destacados educadores brasileiros: suas histórias, nossa história. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Fhotography. [S. l.]: Centre de Recherche Interuniversitaire Experice, 2019. Disponível em: http://grifars.ce.ufrn.br/wp-content/uploads/2019/04/Colo%CC%81quio-International-da-Pesquisa Bioga%CC%81fica-em-Educac%CC%A7a%CC%83o-Paris-out_2019-1-1.pdf. Acesso em: 5 set. 2019.
FIGUEIRÔA, Arthur S. A construção de laços com as Escolas Parque de Brasília: Narrativas (auto)biográficas com professores de música. Dissertação (Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Trad. Ricardo C. Barbosa. 9. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2006.
OLIVEIRA, Alda. ABEM: 20 anos de construção coletiva para a consolidação do ensino de música no Brasil. Revista da Abem, v. 20, n. 28, 2012.
OLIVEIRA, Edson B. Experiência como acompanhadores: a documentação narrativa de três violonistas. Dissertação (Mestrado Acadêmico). Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisaformação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), v. XLI, p. 57-79, jun. 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/929. Acesso em: 13 set. 2021.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Refexividade narrativa e poder (auto)transformador. Praxis educacional, v. 17, p. 1-21, 2021.
PITANGA, Daniel. Candeeiro Musical: três histórias de vida em formação com a música e a construção de memórias na cultura popular. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade de Brasília, Brasília, 2021.
QUEIROZ, Haniel Henrique Vieira de. Dimensões da musicobiografização na perspectiva de três professores de música: um estudo com narrativas (auto)biográficas à luz da tríplice mimese. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade de Brasília, Brasília, 2021.
RICOEUR, Paul. Hermenêutica e Ideologias. Petrópolis: Vozes, 2008.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010. t. 1.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010. t. 3.
RICOEUR, Paul. A simbólica do mal. Trad. H. Barros e G. Marcelo. Lisboa: Edições 70, 2013 [1960]).
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. Trad. Ivone C. Benedetti. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
RIOM, Charlotte Caroline. Roland Barthes: a música como linguagem do corpo. Anais do SEFIM, v. 3, n. 3, p. 271-282, 2017. Disponível em: http://www.ufrgs.br/sefim/ojs/index.php/sm/issue/view/6/showToc. Acesso em: 2 dez. 2021.
SAFATLE, Vladimir. Introdução a Jacques Lacan. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
SIMAS, Lilson Peregrine. Memorial Musicobiográfico: revelando o cerne da docência de música. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade de Brasília, Brasília, 2021.
SOUZA, Jusamara. Entrevista narrativa. A história de vida de Jusamara Souza com a educação musical: desafios epistemológicos. Projeto de Pesquisa (Pós-Doutorado em Educação) – UFPel, Pelotas, 2018.
SOUZA, H. L. G. Experiências musicais formativas do sujeito com o lugar: construindo caminhos para o ensino de música no IFB-CCEI. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Programa de Pós-Graduação Música em Contexto, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
TORRES, Maria Cecília Araújo Rodrigues. Identidades Musicais de alunas de pedagogia: músicas, memória e mídia. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Delmary Abreu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.