From relational art to the search for new formes of life: arts teaching in basic education in the context of social vulnerability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/235809252712023e4436

Keywords:

education, social vulnerability, relational art, decolonial thinking

Abstract

The present article is based on the assumption that school is a mechanism of subjugation of young people in social vulnerability, whose constituent elements work to generate cultural indigence, materialized in school exclusion. It turn to Relational Art and later the decolonial thinking as poetics and pedagogical practices that can mitigate the context of violence and exclusion or even subvert the functioning of the school space. The conclusion attests that relational art practices function in a way that propitiates the maintenance of the political-social system, not generating deep transformations at the context. While decolonial practices can provide experiences of community that are not restricted to a temporal lapse, but cross time and generations, creating affective acts, identity, and political, that empower bodies and agency struggles, occasioning and being the results of structural changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Saulo Vinícius Almeida, Rio de Janeiro State University

Ator e diretor teatral. Doutorando em Artes da Cena pela UNICAMP, Mestre em Artes Cênicas pela USP, Bacharel em Teatro pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e licenciando em Teatro pela UNB. 

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 09 de janeiro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003.

BRASIL. Lei n. 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008.

BOURRIAUD, N. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CASTRO, Lúcia Rabello de; MONTEIRO, Renata Alves de Paula. A concepção de cidadania como conjunto de direitos e sua implicação para a cidadania de crianças e jovens. Rev. psicol. polít., São Paulo, v. 8, n. 16, p. 271-284, dez. 2008.

COSTA, Daiane Aparecida. Trilhas da docência em teatro no ensino médio. Dissertação (Mestrado Profissional em Arte) – Programa de Pós Graduação em Artes, PROFARTES, Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2018.

DOSSIN, Francielly. Espaço para possibilidades: arte pública e estética relacional. Travessias – Pesquisas em Educação, Cultura, Linguagem e Arte, Cascavel, v. 2, n. 1, p. 1-14, 2008.

HABIB, I. G. CORPOS TRANSFORMACIONAIS: A facetrans no Brasil. Arte da Cena (Art on Stage), Goiânia, v. 6, n. 2, p. 68–106, 2020.

OLIVEIRA, V. H. N. de. Danças familiares pretas: Notas sobre a aprendizagem da Dança de São Gonçalo de Amarante. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1-21, 2022.

RANCIÈRE, J. A estética como política. Devires, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 14-36, 2010.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: Corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

SANTOS, Boaventura Sousa. O fim do império cognitivo: as afirmações epistemológicas do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

SOUSA, Roberta Machado. O estigma na escola: a produção do “aluno problema”. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade Estadual do Rio de Janeiro. São Gonçalo, 2008.

VALLA. V. V. A escola pública – Fracasso escolar, saúde e cidadania. In: VALLA, V.V.: STORG, E. N. (org). Educação, saúde e cidadania. Petrópolis: Vozes, 1994.

VASCONCELOS, Maria Goreth da Silva. Políticas Públicas e atendimento educacional: o papel da Casa Mamãe Margarida junto a crianças e adolescentes em situação de acolhimento e vulnerabilidade social. 2015. vi. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Amazonas, 2015.

Published

2023-12-14

How to Cite

ALMEIDA, Saulo Vinícius. From relational art to the search for new formes of life: arts teaching in basic education in the context of social vulnerability. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 01–23, 2023. DOI: 10.5965/235809252712023e4436. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/24436. Acesso em: 17 may. 2024.