Narratives as methodological paths: what do the objects that inhabit the houses of visual arts teachers say?

Authors

  • Henrique Lima Assis

DOI:

https://doi.org/10.5965/10.5965/235809252612022e2310

Keywords:

Memory, Narrative, Houses as museums, Art Teacher training

Abstract

Briefly, this article presents the investigation I developed named, "Houses as museums: affective narratives of Visual Arts teachers". More specifically, it presents the topics rela- ted to the methodological aspects of this process, which I was able to talk about to the students of the Professional Master in Arts/ProfArtes of the Instituto Federal de Goiás/IFG twice, thus collaborating with their training processes. In these meetings, the topics discussed varied from the writing of the thesis to the effects of the Covid-19 pandemic and the approval of the National Common Curricular Base/BNCC in our professional and personal daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henrique Lima Assis

Professor of the disciplines Art and Education I and II, of the Pedagogy course, of the Federal University of Jataí /UFJ. He was professor of visual arts at the Ciranda da Arte Study and Research Center, the Department of Education of the State of Goiás/Seduc and Technical-Teacher Support in the Training Management of Education Professionals, Municipal Department of Education of Goiânia. He holds a Post-PhD in Visual Art and Culture/UFG.

References

ASSIS, Henrique Lima. Como uma pessoa se torna professor de artes visuais? Experiências pessoais com orientações curricula- res. In: Ensino/aprendizagem nos processos educacionais em Artes: caminhos possíveis na contemporaneidade. Rosangela Marques de Britto, Marisa de Oliveira Mokarzel, Ana Del Tabor Vasconcelos Magalhães, Rita de Cássia Cabral Rodrigues de França, Nélia Lúcia Fonseca (organizadoras) – Curitiba: CRV, 2021

ASSIS, Henrique Lima. Quais experiências transformam uma pessoa em um professor de Artes Visuais? Revista Digital do LAV – Santa Maria – vol. 9, n. 1, p. 39 - 62. – jan./abr. 2016.

ASSIS, Henrique Lima et al. Percurso histórico da Licenciatura em Artes Visuais na Universidade Federal de Goiás. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Artes Visuais) – Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2003, p. 01-65.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BARBOSA, Ana Mae. Prefácio. In: MANSON, Rachel. Por uma arte- -educação multicultural. Tradução de Rosana Horio Monteiro. Revisão de Ivone M. Richter. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001. p. 07-10.

BARTHES, Roland. Análise estrutural da narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, 1973.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. Tradução de José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 2011.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. As flores de abril: movimen- tos sociais e a educação ambiental. Campinas/SP: Autores Associados, 2005.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2017.

CAMARGO, Isaac Antonio. Vertentes para o ensino em arte visual: em busca de caminhos possíveis. Londrina: Editora da UEL, 1997.

CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos inves- tigativos – novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 105-131.

GUERRA, Jacinto. Em Jataí, JK assume o compromisso de Brasília, patrimônio da humanidade. In: Nós – Fora do Eixo. Disponível em: http://www.nosrevista.com.br/2010/05/17/em-jatai-jk-as- sume-o-compromisso-debrasilia-patrimonio-da-humanidade/. Acesso em: 28 dez. 2015.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (Org.). Pesquisa qualita- tiva com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 90-113.

LARROSA, Jorge Bondía. La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. Barcelona: Laertes, 1996.

LEIBNIZ, Gottfried Wilhelm. A monadologia. Tradução de Marilena de Souza Chaui Berlinck. São Paulo: Abril Cultural, 1974. (Coleção Os pensadores, v. 19).

MICHELAT, Guy. Sobre a utilização da entrevista não-diretiva em Sociologia. In: THIOLLENT, Michel (Org.). Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. São Paulo: Polis, 1980. p. 191-212.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A perspectiva dos estudos culturais. Tomaz Tadeu da Silva (Org.). Stuart Hall, Kathryn Woodward. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

SOUZA, Elizeu Clementino de (Org.). Autobiografias, histó- ria de vida e formação: pesquisa e ensino. Salvador/Bahia: EDUNEB - EDIPUCRS, 2006.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Histórias de vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: Histórias de Vida e formação de professores. Elizeu Clementino de Souza e Ana Chrystina Venâncio Mignot (Orgs.). Rio de Janeiro: FAPERJ, 2008.

Published

2023-04-05

How to Cite

LIMA ASSIS, Henrique. Narratives as methodological paths: what do the objects that inhabit the houses of visual arts teachers say?. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 168, 2023. DOI: 10.5965/10.5965/235809252612022e2310. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/23190. Acesso em: 20 dec. 2024.