DIGITAL THEATER EXPERIMENTATIONS WITH HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Jailson Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021144

Keywords:

Theater. Technology. Education. Aesthetics.

Abstract

This text is the result of research on the Master of Arts course at the Arts Institute of the XX, which aimed to investigate and reflect on the processes of digital theatrical experimentation with high school students in a public school belonging to the Secretariat of State of Education of the Federal District. In the meantime, the target school has long discussed the use of contemporary digital technologies as facilitators of the meaningful teaching and learning process. From the developments in question, the research suggested a Pedagogical Proposal linking the teaching of Theater with contemporary digital technologies, making the reflection on the school processes concerned, based on five artistic products created by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCÂNTARA, L. R. Pedagogia do Teatro: Uma Experiência de Ensino-Aprendizagem na sala de aula. Revista NUPEART, [S. l.], v. 17, p. 74-85, 2017. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/11688. Acesso em: 7 fev. 2021.

GAIGER, Paulo. O teatro como educação para a liberdade. In CRUVINEL, Tiago; CONCILIO, Vicente (org.). Pedagogia da Artes Cênicas: atuar e agir. Série Encontros, volume 4. Editora CRV. Curitiba, 2019.

GONTIJO, Silvana. O livro de ouro da comunicação. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.

ISER, Wolfgang. Uma teoria do efeito estético. Volume 1. São Paulo: Ed. 34, 1996.

LÉVI, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 6ª edição. Coleção TRANS. São Paulo: Editora 34, 2007.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6ª ed. Campinas: Papirus, 2000.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 2001. Volume 9, number 05, october 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20‐%20Part1.pdf. Acesso em 05.dez.2020.

TEIXEIRA, Thiago Camacho. Subversão em performance na escola pública e diálogos com as políticas culturais. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design. V. 5, n. 1 (2021). DOI: https://doi.org/10.5965/25944630512021133 Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18311. Acesso em 7.mar.2021.

Published

2021-09-01

How to Cite

CARVALHO, Jailson. DIGITAL THEATER EXPERIMENTATIONS WITH HIGH SCHOOL STUDENTS. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 144–162, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021144. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19585. Acesso em: 24 nov. 2024.