Workshops and distance education: completing an action in higher education in fashion
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x02042009126Keywords:
higher education in fashion, video lesson, MoodleAbstract
This study aimed to develop an experimental video lesson toVETL (AVEA) – virtual environment for teaching-learning to be offered in distance mode as na extra educational support to Experimental Manufacturing Atelier classes. This subject is part of the curricular guide in Fashion Bachelor course – Fashion Design at CEART/UDESC. It presentes concepts and characteristics of distance education, as well as a description of a system for management courses – Moodle, and the activity of infodesign. The video lesson was based on the methodology proposed by LigiaC.Girao and the main topic chosen was manufacturing a male shirt.
Downloads
References
BONSIEPE, Gui Design: do material ao digital. Florianópolis: FIESC/IEL, 1997.
BUGAY, Edson L.; ULBRICHT, Vânia R. Hipermídia. Florianópolis: Visual Books, 2000
CATELLANI, Regina M. Moda Ilustrada de A a Z. Barueri: Manole, 2003.
CHATAIGNIER, Gilda. Fio a fio: tecidos, moda e linguagem. São Paulo: Estação das Letras, 2006.
FOLHA WEBSTERíS. Novo dicionário inglês-português, português-inglês. São Paulo: Publifolha, 1997.
GIRAO, Ligia C. Processos de produção de vídeos educativos. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de; MORAN, José M. (Org). Integração das tecnologias na educação: salto para o futuro. Brasília: MEC, 2005. p. 112-116.
HARASIM, Linda M. et al. Redes de aprendizagem: um guia para ensino e aprendizagem on-line. São Paulo: SENAC, 2005.
KENSKI, Vani Moreira. EAD e a formação de professores: entre o discurso legal e a prática institucional. In: Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação, 23 / Congresso Luso-brasileiro de Política e Administração da Educação, 5 / Colóquio Ibero-Americano de Política e Administração de Educação, 1, 2007, Porto Alegre.
LOLLINI, Paolo. Didática e computador, quando e como a informática na escola. São Paulo, Loyola: 1991.
MORAN, José M.; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2004 PEREIRA, Alice T. Cybis (Org.). AVA - Ambientes Virtuais de Aprendizagem em Diferentes Contextos. Rio de janeiro: Ciência Moderna 2007.
PEZZOLO, Dinah B. Tecidos História, tramas, tipos e usos. São Paulo: SENAC São Paulo, 2007.
SANCHEZ, Fábio. (Coord.) et al. Anuário Brasileiro Estatístico de Educação Aberta e a Distância, 2007. São Paulo: Instituto Monitor, 2007.
SARTORI, Ademilde; ROESLER, Jucimara. Educação superior a distância: gestão da aprendizagem e da produção de materiais didáticos impressos e on-line. Tubarão: Ed. da Unisul, 2005.
ULBRICHT, Vania R. Modelagem de um ambiente hipermídia de construção do conhecimento em Geometria Descritiva. Florianópolis: UFSC, 1997. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Santa Catarina, 1997.
VARELLA, Leah, M. Ateliê e educação a distância: uma ação complementar no ensino superior de moda 2008. TCC (Trabalho de Conclusão de Curso em Moda) - Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis SC.
Páginas Eletrônicas
ABED - Associação Brasileira de Ensino a Distância (Página eletrônica). Disponível em <http://www2.abed.org.br/>. Acesso em outubro 2008.
ABRAEAD- Anuário Brasileiro Estatístico de Educação Aberta e a Distância. (Página eletrônica). Disponível em <http://www.abraead.com.br/>. Acesso em outubro 2008.
Comunicações Orais. (Página eletrônica). Disponível em <http://www.isecure.com.br/anpae/446.pdf>. Acesso em: outubro 2008.
MEC/SEED - Ministério da Educação / Secretaria de Educação a Distância (Página eletrônica) Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seed/>. Acesso em outubro 2008.
MOODLE. (Página Eletrônica) Disponível em: <http://moodle.org/about/>, acessado em abril de 2009.
MORAN, José M. Homepage coordenada pelo Prof. Dr. José Manuel Moran. Disponível em <http://www.eca.usp.br/prof/moran/index.htm> Acesso em outubro 2008.
PULINO FILHO, Athail Rangel. Moodle: Um sistema de gerenciamento de cursos. [Brasília], 2005. (Página eletrônica). Disponível em <http://www.moodle.ufu.br/livro_moodle.pdf>. Acess em: outubro 2008.
PULINO FILHO. Introdução ao Moodle: Ambiente de Aprendizagem - Módulo 1. Brasília: [s. n.], 2004. (Página eletrônica). Disponível em: . Acesso em: outubro 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Maria Aparecida Clemencio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.