The Fashion Retail and the value creation with sustainable products: a multiple case study

Authors

  • Eleonora Alves Baptista Universidade Veiga de Almeida image/svg+xml
  • Edson josé Dalto IBMEC_RJ

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09182016305

Keywords:

fashion, fast fashion, value creation, sustainable products

Abstract

This study aims to understand how the development of sustainable products in Brazilian fashion retail businesses creates value for the companies themselves, society and the environment. A qualitative approach to multiple case study method investigates practices and processes at four companies from Rio de Janeiro State. The study collected primary information from direct observation and interviews with the firms’ directors, and secondary data from industry reports and other documents. Three overall dimensions of the study -environmental management, value creation and product development in fast fashion companies -encoded into seven categories, when considered in data cross-synthesis, elucidate the following conclusions: (1) the firms do not have economic, ethical and legal fields integrated view; (2) the companies do not believe that the fashion consumer market values environmental practices and thus not motivated to invest in practices and products; (3) a fragmented supply chain makes it difficult to control activities and appears as a major constraint to the development of sustainable products; (4) access to information on best environmental practices and tax incentives are important inductors’ mechanisms to leverage the development of sustainable products in the Brazilian fashion retail; (5) the development of strategic capabilities in pollution prevention area, management products and clean technology create value for the production chain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eleonora Alves Baptista, Universidade Veiga de Almeida

Mestre em Administração, leciona na Escola de Design da Universidade Veiga de Almeida. Atua na área de Desenvolvimento de Produto Moda guiada pelas diretrizes da Sustentabilidade Ambiental e Responsabilidade Social.

Edson josé Dalto, IBMEC_RJ

Doutor  em Administração de Empresas, é Engenheiro no BNDES e professor em tempo parcial nas Faculdades Ibmec/RJ.

References

ABIT. Agenda de Prioridades Têxtil e de Confecção –2015/2018. Associação Brasileira da Indústria Têxtil e de Confecção, São Paulo, p. 35, Cap 1, 2014.

ABIT. Perfil do setor têxtil e de confecção em 2014. Programa de Internacionalização da Indústria da Moda Brasileira, São Paulo, 2015. Versão digital disponível em: http://www.texbrasil.com.br/Texbrasil/TexBrasil.aspx?tipo=1&pag=1&nav=0&tela=SOBRE%20O%20TEXBRASIL&.

BARBIERI, J.C.; CAJAZEIRA, J. E. Responsabilidade social empresarial e empresa sustentável: da teoria à prática. São Paulo: Saraiva, 2012.

BARNEY, J. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage.Journal of Management, v. 17, n. 1, p. 99-120, 1991.

BHARDWAJ, V.; FAIRHURST, A. FastFashion: Response to Changes in the Fashion Industry. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 20, n. 1, p. 165–173, 2010.

BIRKELAND, J. DesignFor Sustainability: A Sourcebook of Integrated Ecological Solutions. London:Earthscan, 2002.

BNDES. Circular Interna Referente ao Porte das Empresas.Banco Nacional de Desenvolvimento, 2010. Disponível em http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/default/bndes_pt/Galerias/Arquivos/produtos/download/Circ011_10.pdf. Acesso em10/01/2013.

CIETTA, E. A Revolução do Fast Fashion: estratégias e modelos organizativos para competir em indústrias híbridas.São Paulo: Editora Estação das Letras e Cores, 2010.

DAHER, W., OLIVEIRA, M., CALS, B., e PONTE, V. Responsabilidade Social Corporativa Segundo o Modelo de Hopkins: Um Estudo nas Empresas do Setor Energético do Nordeste Brasileiro. Revista de Gestão Social e Ambiental, 1(1), p. 31-46, 2007.

EISENHARDT, K.Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, v.14, n. 4, p. 532-550, 1989.

ELKINGTON, J. Canibais com Garfo e Faca. São Paulo: Makron, 2001.

ETHOS. Processos Gerenciais: Responsabilidade Social Empresarial. São Paulo: Instituto Ethos, 2007.

FERNIE, J.; AZUMA, N. The Changing Nature of Japanese Fashion: Can Quick Response Improve Supply Chain Efficiency?European Journal of Marketing, v. 38, n. 7, p. 749–69, 2004.

FIKSEL, J. Achieving Eco-efficiency Through Designfor Environment. Environmental Quality Management, v. 5, n. 4, p. 47-54,1996.

FLETCHER, K; GROSE, L.. Moda e Sustentabilidade: designpara mudança. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2011.

HART, S. O Capitalismo na Encruzilhada: as inúmeras oportunidades de negócios na solução dos problemas mais difíceis do mundo. Porto Alegre: Bookman, 2006.

HART, S.; MILSTEIN, M. Criando Valor Sustentável. Revista de Administração de Empresas, v.3, n.2, p. 65-79, 2004. Originalmente publicado na HBR, 2004.

IEMI. Brasil Têxtil 2011. Relatório Setorial da Industria Têxtil Brasileira. Instituto de Estudos e Marketing Industrial, 2011.

KOZLOWSKI,A.; BARDECKI,M.; SEARCY,C. Environmental Impacts in the Fashion Industry: A Life-cycle and Stakeholder Framework. Journal Of Corporate Citizenship v. 45, p. 17-36, 2012.

LIPOVETSKY, G. O Império do Efêmero: A Moda e seu Destino nas Sociedades Modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LÖBACH, B. DesignIndustrial: Bases para a Configuração dos Produtos Industriais. Cap. 8. São Paulo: Editora Blutcher, São Paulo, 2001.

MANZINI, E.; VEZZOLI, C. O Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis: os Requisitos Ambientais dos Produtos Industriais. São Paulo: EdUSP, 2002.

MALONI, M.; BROWN, M. Corporate Social Responsibility In The Supply Chain: An Application In The Food Industry. Journal of Business Ethics, v.68, p. 35-52, 2006.

MCDONOUGH, W.; BRAUNGART, M. Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things. London: North Point Press, 2008, Kindle Edition, Chaps. 1 and 3.

MILAN, G.; VITTORAZZI, C.; REIS, Z. A Redução de Resíduos Têxteis e de Impactos Ambientais: Um Estudo Desenvolvido em uma Indústria de Confecções do Vestuário. In: Seminários em Administração. XVIII SemeAd, Escola de Administração de Empresas, Faculdade de Economia e Administração, São Paulo, 2010.Disponível em: http://www.ead.fea.usp.br/semead/13semead/resultado/trabalhosPDF/282.pdf Acesso em

PLATCHECK, E. R. DesignIndustrial -Metodologia de EcoDesignpara o Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis.Cap. 1. São Paulo: Ed. Atlas,2012.

PORTER, M. Vantagem Competitiva, Criando e Sustentando um Desempenho Superior. 7aedição, Cap. 2. Rio de Janeiro: Elsevier, 1992.

PORTER, M.; KRAMER, M. Creating Shared Value. Havard Business Review, v. 89, n. 1/2, p. 62-77, 2011.

PORTER, M.; VAN DER LINDE, C. Green and Competitive: Ending the Stalemate. Harvard Business Review, v.73, n. 5, p. 120-134, 1995.

RIEPLE, A.; GANDER, J. Product Development Within a Clustered Environment: The Case of Apparel design firms. Creative Industries Journal, v.2, n.3, p. 273–289, 2009.

SACHS, I. Rumo a Ecossocioeconomia. Rio de Janeiro: Cortez, 2007.

SAVITZ, S. A Empresa Sustentável: o Verdadeiro Sucesso é o Lucro com Responsabilidade Social e Ambiental. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

SEURING, S. Industrial Ecology, Life Cycles, Supply Chains: Differences and Interrelations. Business Strategy and the Environment, v.13, p. 306-319, 2004.

SHRIVASTAVA, P.; HART, S. Greening Organizations. Academy of Management Best Papers Proceedings, p. 185-189, 1992.

SOUSA, A.; ALMEIDA, R. O Valor da Empresa e a Influência dos Stakeholders. São Paulo: Saraiva, 2006.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos.3. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZYLBERSZTAJN, D.; LINS, C. Sustentabilidade e Geração de valor: a transição para o século XXI. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

Published

2016-07-01

How to Cite

BAPTISTA, Eleonora Alves; DALTO, Edson josé. The Fashion Retail and the value creation with sustainable products: a multiple case study. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 305–334, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09182016305. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/6859. Acesso em: 20 dec. 2024.