Misconceptions of Sustainability and the Case of Brands “EcoFictitious”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x07142014126

Keywords:

eco-fashion, sustainable fashion, branding

Abstract

The ecologic fashion and sustainable fashion are two currents resulting from the joining of fashion and ecology, and work toward solutions to make the fashion industry less aggressive to the environment. The growing number of fans of both actions provided a setting for the emergence of new markets, in particular, organic materials, sustainable techniques, reuse and materials recycling. Moreover, had caused a phenomenon of worried consumption with the future, however, lay about basic fundamentals and concepts of eco-fashion, which gave rise to numerous "popular beliefs" about the subject, theories based on social perceptions, or media, without scientific evidence. As a result, there were liars products, brands leveraging the momentum of the market started taking the outdoors just as an advertising slogan, which discourages and harms regarding the strength that comes from winning this movement in fashion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABNT. Rótulo Ecológico ABNT. Disponível em: http://rotulo.abnt.org.br/. Acesso mar/14.

ANICET, Anne; RUTHSCHILLING, EveliseAnicet. Relações entre Moda e Sustentabilidade. 9° Colóquio de moda, p01-14, Fortaleza, 2013.

BERLIM, Lilyan Guimarães. A Indústria têxtil brasileira e suas adequações do desenvolvimento sustentável. Moda Palavra e-periódico. Ano 7, n.13, p01-31. Florianópolis:2014.

BRUNDTLAND, Gro Harlen. Et al. Nosso Futuro Comum. Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento:ONU (Organização das Nações Unidas), 2ª Edição. Ed. Getúlio Vargas. Rio de Janeiro:1991.

COBRA, Marcos. Marketing & Moda. Ed. Senac São Paulo. São Paulo:2007.

DELGADO, Daniela. Fast Fashion: Estratégia para conquista do mercado globalizado. Moda Palavra e-periódico. Ano 1, n.2. p01-10. Florianópolis:2008.

DUPONT, Márcio. Design Ecológico (DE) x Design Sustentável (DS). Ads: 2011. Disponível em: <http://ads.tt/JPoPog>. Acesso em Fev/14.

FLETCHER, Kate. Fashion and Sustainability: Design for Change. Craft Aliance: 2012. Disponível em: <http://www.craftalliance.org/pdfs/development/pr. fletcher.yarn.pdf>. Acesso mar/14.

LEAL, Rui. A sustentável leveza do fazer: do design e do ambiente no início do século XXI. Inovação e Design: USEdesign. Disponível em: <http://www.inovacaoedesign.com.br/artigos_cientificos/a_sustentavel_leveza_do_fazer_do_design_e_do_ambiente_no_inicio_do_seculo_%20xxi.pdf>. Acesso em Mar/14.

MATHARU, Gurmit. O que é design de moda?. Editora Bookman. Porto Alegre:2011. NETO, Generoso de Angilis; SOUZA, Leandro Léo de; SCAPINELLO, LeociFátima. Reflexões sobre a sustentabilidade no segmento de moda. 6° Colóquio de Moda, 2010. Disponível em: <http://www.coloquiomoda.com.br/anais/anais/6-Coloquio-de-Moda_2010/71192_Reflexoes_sobre_a_sustentabilidade_no_segmento_de _moda.pdf>. Acesso em Mar/14.

PALOMINO, Erika. A moda. 3ª Ed. Publica Folha. São Paulo: 2010. SCHULTE, Neide; LOPES, Luciana. Sustentabilidade ambiental: um desafio para a Moda. Encontro Latino-Americano de Design, Palermo: AR. 2007. Disponível em: <http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones /actas_diseno/articulos_pdf/A6007.pdf>. Acesso mar/14.

SCHULTE, Neide; LOPES, Luciana; ALESSIO, Monic A.; FREITAS, Beatriz. A moda no contexto da sustentabilidade. Moda Palavra e-periódico. Ano 6:2013.

PERIÓDICOS

Entidades buscam comprovar sustentabilidade de produtos. TRIGUEIRO, André. Responsabilidade Social, pub. Abr/2013. Disponível em: <http://www.responsabilidade social.com/article/article_view.php?id=1595>.Acesso mar/14.

Escândalo sobre trabalho escravo atinge Zara no Brasil. DNECONOMIA, pub. Ago/2011. Disponível em: <http://www.dn.pt/inicio/economia/interior.aspx?content_ id=1954028>. Acesso mar/14.

Estilista OskarMetsavaht critica ‘sustentabilidade’ em Fórum no AM. G1 Amazonas, pub. Mar/12, atual. Mai/2012. Disponível em: <http://g1.globo.com/am/ amazonas/noticia/2012/03/estilista-oscar-metsavaht-critica-sustentabilidade-em-forum-no-am.html>. Acesso mar/14.

Published

2014-07-01

How to Cite

SALVI, Naiane Cristina; SCHULTE, Neide. Misconceptions of Sustainability and the Case of Brands “EcoFictitious”. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 7, n. 14, p. 126–135, 2014. DOI: 10.5965/1982615x07142014126. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5107. Acesso em: 30 jun. 2024.

Most read articles by the same author(s)