Frustration and luxury brands: silencing anpoliteness in consumer relations on the online platform Reclame Aqui

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x17412024075

Keywords:

consumption, luxury brands, frustration

Abstract

Consumption practices are social, cultural, economic, symbolic, relational and affectionate, and have frustration as a possibility. The digital platform Reclame Aqui brings together conflicting ways of saying in buying and selling relationships and indicates that consumers of luxury brands seem to avoid exposing their dissatisfaction. The reduced enunciative materialization of complaints related to the Hermès, Zegna and Armani brands indicates eventual consumer satisfaction with the products, the service, the solution of problems arising from consumer experiences or a probable inconvenience in registering complaints online. The silencing of consumers was evaluated under the concept of discourse analysis of the French school, in addition to three registered publications. It is concluded that the few complaints are discursively constructed with elements of politeness, in an attempt to preserve faces and maintain consumer relations in a context in which disappointment prevents the subject from satisfactorily experiencing the hedonism promised by the consumer society.

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Author Biographies

Marcelo Pereira Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Pós-doutor em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista/FAAC. Doutor em Comunicação Social - processos comunicacionais (Comunicação Institucional e Mercadológica) pela Universidade Metodista de São Paulo (2016). Graduado em Relações Públicas e Mestre em Comunicação Midiática pela Universidade Estadual Paulista/FAAC (2003 e 2009). Licenciado em Letras Português-Espanhol pela Faculdade de Brasília, Fabras (2020-2022). Atualmente, é docente permanente do Mestrado Interdisciplinar em "Linguagens, Mídia e Arte" e do curso de Relações Públicas da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Em 2016, recebeu o prêmio "Melhor professor de Comunicação" da Região Nordeste pelo Portal Imprensa, quando era professor concursado da Universidade Federal do Maranhão câmpus São Luís

Ana Maria Dantas Maio, Superintendência de Agricultura e Pecuária no Estado de São Paulo

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (2016); mestre em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005); e graduada em Comunicação Social, habilitação jornalismo, pela Universidade Estadual de Londrina (1990). Trabalhou durante 10 anos como jornalista da Embrapa Pantanal, em Corumbá (MS), e três anos e meio como jornalista da Embrapa Pecuária Sudeste, em São Carlos (SP). Atualmente, é jornalista na Superintendência de Agricultura e Pecuária no Estado de São Paulo.

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Published

2024-01-01

How to Cite

SILVA, Marcelo Pereira; MAIO, Ana Maria Dantas. Frustration and luxury brands: silencing anpoliteness in consumer relations on the online platform Reclame Aqui. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 17, n. 41, p. 75–127, 2024. DOI: 10.5965/1982615x17412024075. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24183. Acesso em: 25 nov. 2024.