Storytelling and BrandIdentity: case study of the portuguese brand Josefinas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x11222018363

Keywords:

storytelling, branding, Josefinas

Abstract

The art of storytelling is intrinsic to human communication from its earliest form. Narratives date from the beginning of human evolution and, through them, meaningis givento everything that exists. Therefore, much has been said about the technique of storytelling in the corporate world, adding value to brandsadvertising and communication by telling stories to the consumer. Thus, this article aims to analyze the use of storytelling in the construction of brand identity, presenting a case study of the Portuguese shoes brand Josefinas. The company has a valuable position in the luxury market and develops the "sabrinas", inspired by ballet shoes, as well as moccasins, sandals, slippers and accessories. For this, the research used a qualitative and exploratory approach, verifying that the Josefinas identity was developed with storytelling as a starting point, strongly using this strategy in all online channels. We also observed that the brand reveals the purchase of their products as a search for identification, offering shoes as facilitators for the public to achieve personal and collective goals, such as raising self-esteem, guaranteeing egalitarian rights and social welfare.

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Author Biographies

Thaissa Schneider, Centro Universitário Católica de Santa Catarina

Mestre em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2013), especialista em Comunicação e Marketing em Mídias digitais pela Universidade Estácio de Sá (2017), especialista em Design de Moda pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2005), e graduada em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2002). Professora do curso de Moda e da Pós-Graduação do curso de Gestão e Criação de Moda do Centro Universitário - Católica de Santa Catarina, em Jaraguá do Sul, e do curso de Design de Moda na UNIFEBE, em Brusque, SC. 

Laura Pedri Pereira, Santa Catarina State University

Mestre em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2017), especialista em Gestão e Criação de Moda (2017) e graduada em Moda pelo Centro Universitário - Católica de Santa Catarina (2014), com extensão em Jornalismo de Moda pela EnModa Escola de Empreendedores (2011) e Mídias Sociais para Moda pela London College of Fashion (2014). Selecionada pelo programa Conexão Cultura Brasil #Intercâmbios, do Ministério da Cultura, para capacitação e formação no exterior (2014). 

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Published

2018-07-01

How to Cite

SCHNEIDER, Thaissa; PEREIRA, Laura Pedri. Storytelling and BrandIdentity: case study of the portuguese brand Josefinas. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 363–380, 2018. DOI: 10.5965/1982615x11222018363. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/10264. Acesso em: 17 may. 2024.