Life projects of university students: perceptions from internal and external conversations and expectations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024419

Keywords:

higher education, life project, expectations, internal and external conversations, retention

Abstract

The study aimed to analyze, from the perspective of higher education students, the relationship between internal conversations, external conversations, and initial expectations for the achievement of personal life projects. It is a qualitative research conducted in the classroom through student engagement with incoming students in the Electrical Engineering program in the year 2022. Two research instruments, "Life Project" and "Who Are We?", were individually developed and collectively discussed in a roundtable conversation dynamic. The data from the instruments were cross-referenced and analyzed through content analysis by categorization. The results indicate that the personal dimension plays a mediating role in student life projects. Achieving personal growth and happiness are means capable of achieving other projects in the academic and professional dimensions. The course represents a project to be completed by the majority of students, and learning is an important condition for retention, along with maintaining positive expectations and engagement with academic activities. Reflective dimensions proved to be mechanisms that promote retention, with internal conversations being more frequent in mediating and regulating concerns and making decisions regarding life projects.

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Author Biographies

Mara Cristina Ramos Quartezani, State University of Norte Fluminense

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Cognição e Linguagem na Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - Uenf. Mestre em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Regional pela Faculdade Vale do Cricaré. Especialista em Gestão na Educação com habilitação em Administração, Supervisão e Orientação Escolar. Graduada em Licenciatura em Normal Superior, séries iniciais do Ensino Fundamental, pela Faculdade Vale do Cricaré. Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) - Campus São Mateus. Responsável pela orientação e supervisão pedagógica dos Curso de Engenharia Mecânica, Engenharia Elétrica e Pós-Graduações do campus. Possui experiência como docente nas séries iniciais do Ensino Fundamental, no Ensino Médio e na Educação de Jovens e Adultos, atuando também na orientação, gestão, supervisão escolar, formação continuada de professores, implementação de projetos com a comunidade. Atua nas áreas de pesquisa: permanência e êxito na educação, Ensino Superior,  formação de professores, metodologias e práticas de ensino e aprendizagem.

Gerson Tavares do Carmo, State University of Norte Fluminense

Professor associado da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) desde 2011, lotado no Laboratório de Estudos de Educação e Linguagem (LEEL), credenciado nos Programas de Pós-Graduação de Cognição e Linguagem e de Sociologia Política. Bacharelado em Administração Pública na FGV-RJ, Licenciatura em Administração na Faculdade Plinio Leite, Mestrado em Cognição e Linguagem e Doutorado em Sociologia Política, ambos na UENF. Pós-Doutorado em Sociologia Pragmática na Universidade Nova de Lisboa. Professor de Fundamentos da Alfabetização I e II no Curso de Pedagogia UENF, Professor voluntário na disciplina optativa Política de Protagonismo Estudantil para costumes do estudar e do aprender no Curso de Administração Pública UENF. Coordenador da disciplina Prática de Ensino II/Currículo que integra o grupo de Disciplinas Pedagógicas do Consorcio UENF/Cecierj. Coordenador do Núcleo de Estudos sobre Acesso e Permanência na Educação (IFF/UENF). Principais áreas de atuação: Educação de Jovens e Adultos (EJA/PROEJA) e Ensino Superior Público. Principal tema de interesse: permanência na educação.

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Published

2024-07-29

How to Cite

QUARTEZANI, Mara Cristina Ramos; CARMO, Gerson Tavares do. Life projects of university students: perceptions from internal and external conversations and expectations. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 419–451, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024419. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24476. Acesso em: 3 dec. 2024.