Life projects of university students: perceptions from internal and external conversations and expectations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024419

Keywords:

higher education, life project, expectations, internal and external conversations, retention

Abstract

The study aimed to analyze, from the perspective of higher education students, the relationship between internal conversations, external conversations, and initial expectations for the achievement of personal life projects. It is a qualitative research conducted in the classroom through student engagement with incoming students in the Electrical Engineering program in the year 2022. Two research instruments, "Life Project" and "Who Are We?", were individually developed and collectively discussed in a roundtable conversation dynamic. The data from the instruments were cross-referenced and analyzed through content analysis by categorization. The results indicate that the personal dimension plays a mediating role in student life projects. Achieving personal growth and happiness are means capable of achieving other projects in the academic and professional dimensions. The course represents a project to be completed by the majority of students, and learning is an important condition for retention, along with maintaining positive expectations and engagement with academic activities. Reflective dimensions proved to be mechanisms that promote retention, with internal conversations being more frequent in mediating and regulating concerns and making decisions regarding life projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mara Cristina Ramos Quartezani, State University of Norte Fluminense

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Cognição e Linguagem na Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - Uenf. Mestre em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Regional pela Faculdade Vale do Cricaré. Especialista em Gestão na Educação com habilitação em Administração, Supervisão e Orientação Escolar. Graduada em Licenciatura em Normal Superior, séries iniciais do Ensino Fundamental, pela Faculdade Vale do Cricaré. Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) - Campus São Mateus. Responsável pela orientação e supervisão pedagógica dos Curso de Engenharia Mecânica, Engenharia Elétrica e Pós-Graduações do campus. Possui experiência como docente nas séries iniciais do Ensino Fundamental, no Ensino Médio e na Educação de Jovens e Adultos, atuando também na orientação, gestão, supervisão escolar, formação continuada de professores, implementação de projetos com a comunidade. Atua nas áreas de pesquisa: permanência e êxito na educação, Ensino Superior,  formação de professores, metodologias e práticas de ensino e aprendizagem.

Gerson Tavares do Carmo, State University of Norte Fluminense

Professor associado da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) desde 2011, lotado no Laboratório de Estudos de Educação e Linguagem (LEEL), credenciado nos Programas de Pós-Graduação de Cognição e Linguagem e de Sociologia Política. Bacharelado em Administração Pública na FGV-RJ, Licenciatura em Administração na Faculdade Plinio Leite, Mestrado em Cognição e Linguagem e Doutorado em Sociologia Política, ambos na UENF. Pós-Doutorado em Sociologia Pragmática na Universidade Nova de Lisboa. Professor de Fundamentos da Alfabetização I e II no Curso de Pedagogia UENF, Professor voluntário na disciplina optativa Política de Protagonismo Estudantil para costumes do estudar e do aprender no Curso de Administração Pública UENF. Coordenador da disciplina Prática de Ensino II/Currículo que integra o grupo de Disciplinas Pedagógicas do Consorcio UENF/Cecierj. Coordenador do Núcleo de Estudos sobre Acesso e Permanência na Educação (IFF/UENF). Principais áreas de atuação: Educação de Jovens e Adultos (EJA/PROEJA) e Ensino Superior Público. Principal tema de interesse: permanência na educação.

References

ARAUJO, Alexandra M. ALMEIDA, Leandro S.; COSTA, Alexandra R.; ALFONSO, Sonia; CONDE, Ángeles; DEAÑO, Manuel. Variáveis pessoais e socioculturais de diferenciação das expectativas académicas: Estudo com alunos do Ensino Superior do Norte de Portugal e Galiza. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 28, n. 1, p. 201-220, 2015.

ARCHER, Margareth. Structure, Agency and the Internal Conversation. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

ARCHER, Margareth. Realismo e o problema da agência. Estudos de Sociologia, Rev. do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFPE, Recife, v. 6, n. 2, p. 51-75, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CAETANO, Ana. Para uma análise sociológica da reflexividade individual. Sociologia, problemas e práticas, Lisboa, n. 66, p. 157-174, 2011.

CAETANO, Ana. A exterioridade da reflexividade: contributos de Lahire para o estudo empírico do exercício de competências reflexivas. Cadernos do sociofilo, Quarto caderno: homenagem a Bernard Lahire, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 27-70, 2013a.

CAETANO, Ana. Vidas reflectidas: sentidos, mecanismos e efeitos da reflexividade individual. 2013. 438f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Departamento de Sociologia, Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2013b.

CAETANO, Ana. Defining personal reflexivity: a critical reading of Archer’s approach. European Journal of Social Theory, Sussex, v. 18, n. 1, p. 60-75, 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/1368431014549684.

CAETANO, Ana. O mundo aos nossos olhos: socialização familiar e reflexividade. Sociologia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, p. 58- 74, 2016. Número temático: famílias e curso de vida: potencialidades, limites e desafios metodológicos.

CAETANO, Ana. Reflexive Dialogues: Interaction and Writing as External Components of Personal Reflexivity. Sociological Research Online, Guildford v. 22, n. 4, p. 66-86, 2017. DOI: https://doi.org/10.1177/1360780417732956.

CHALARI, Athanasia. Approaches to the Individual: The Relationship between Internal and External Conversation. London: Palgrave Macmillan, 2009.

CARMO, Gerson Tavares do (org.). A sala de aula sob outro paradigma: ensaios sobre o permanecer de alunos, com alunos e para alunos do Ensino Superior Público. Campos dos Goytacazes: Encontrografia, 2021.

CARMO, Gerson Tavares do; MANHÃES, Elane Krale.; COLA, Maria Luiza Terra. Pistas sobre a permanência estudantil como virada epistemológica: iniciativas de um núcleo de pesquisa por uma sociologia da permanência na educação a partir de Vincent tinto. [SYN]THESIS, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 54-63, jan./jun. 2018.

ELDER-VASS, Dave. Reconciling Archer and Bourdieu in an Emergentist Theory of Action. Sociological Theory, New York, v. 25, n. 4, p. 325-346, 2007. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9558.2007.00312.x.

FARIAS, Rebeca V.; ALMEIDA, Leandro S. Expectativas acadêmicas no Ensino Superior: Uma revisão sistemática de literatura. Revista E-Psi: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde, Coimbra, v. 9, n. 1, p. 68-93, 2020.

MORIN, Alain; MICHAUD, Jaison. Self-awareness and the left inferior frontal gyrus: Inner speech use during self-related processing. Brain Research Bulletin, Amsterdã, v. 74, p. 387-396, 2007.

OLIVEIRA, Clarissa T. de; SANTOS, Anelise. S. dos; DIAS, Ana Cristina G. Expectativas de universitários sobre a universidade: sugestões para facilitar a adaptação acadêmica. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Campinas, v. 17, n. 1, p. 43-53, 2016.

RODRIGUES, Theófilo C. M. C. M., CARMO, Gerson. T. do. Process Tracing aplicado ao “giro paradigmático da permanência” no Brasil. In: CARMO, G. T. (org.). Dar conta da permanência: da invisibilidade à publicação de uma pergunta. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2019, p. 129-138.

ROWAN, Linda M. Reflexivity, Internal Conversation and Societal Influences on Higher Education Students: Consideration of Values and Priorities during their Citizenship Studies. 2020. 249f. Thesis (Doctor of Philosophy) –, Victoria University of Wellington, New Zealand, 2020.

TINTO, Vincent. Principles of effective retention. Journal of the first-year experience & students in transition, Columbia, v. 2, n. 1, p. 35-48, 1987.

TINTO, Vincent. Stages of student departure: Reflections on the longitudinal character of student leaving. The Journal of Higher Education, Ohio, v. 59, n. 4, p. 438-455, 1988.

TINTO, Vincent. Classrooms as communities: Exploring the educational character of student persistence. Journal of Higher Education, Ohio, v. 68, n. 6, p. 599-623. 1997. DOI: https://doi.org/10.2307/2959965.

TINTO, Vincent. Taking retention seriously: Rethinking the first year of college. NACADA journal, Manhattan, v. 19, n. 2, p. 5-9, 1999. DOI: https://doi.org/10.12930/0271-9517-19.2.5.

TINTO, Vincent. Taking Student Retention Seriously: Rethinking the First Year of College. Higher Education Monograph Series, New York, Syracuse University, p. 1-8, 2001.

TINTO, Vincent. Promoting student retention through classroom practice. Paper presented at the Enhancing Student Retention: Using International Policy and Practice, Amsterdam, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/255589128_Promoting_Student_Retention_Through_Classroom_Practice Acesso em: 15 maio. 2023.

TINTO, Vincent. The assessment of student retention programs. Paper presented at the Faculty Convocation 2006a, Phoenix, AZ. Disponível em: https://www.yorku.ca/retentn/rdata/assessingretention.pdf . Acesso em: 15 maio 2023.

TINTO, Vincent. Research and practice of student retention: what next? Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, Thousand Oaks, v. 8, n. 1, p. 1-19, 2006b.

TINTO, Vincent. Enhancing student success: taking the classroom success seriously. The International Journal of the First Year in Higher Education, Queensland, v. 3, n. 1, p. 1-8, 2012. DOI: https://doi.org/10.5204/intjfyhe.v3i1.119.

TINTO, Vincent. Through the eyes of students. Journal of Collge Student Retention: Research Theory & Practice, Thousand Oaks, v.9, Issue 3, Dec. 2015.

VANDENBERGHE, Frédéric. Você sabe com quem está falando quando fala consigo mesmo? Margaret Archer e a teoria das conversações internas. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 32., 2008, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPOCS, 2008, p. 1-16.

VANDENBERGHE, Frédéric. A Sociologia na escala individual: Margareth Archer e Bernard Lahire. Cadernos do Sociofilo (IESP-UERJ), Rio de Janeiro, Quarto Caderno, p. 70-112, 2013.

VANDENBERGHE, Frédéric. VÉRAN, Jean-François. Além do habitus: Teoria social pós-bourdieusiana. 1. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2016.

WAGNER, Helen L. Estilos reflexivos nas deliberações do self por autorrelatos de conversa interna. 2010. 73 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

Published

2024-07-29

How to Cite

QUARTEZANI, Mara Cristina Ramos; CARMO, Gerson Tavares do. Life projects of university students: perceptions from internal and external conversations and expectations. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 419–451, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024419. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24476. Acesso em: 27 sep. 2024.