The teaching practice in the Cultural Curriculum: the pedagogical representations of resignification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024333

Keywords:

physical education, curriculum, cultural curriculum, resignification

Abstract

In the last two decades, the Cultural Curriculum perspective has gained ground in the area of ​​Physical Education. This aims to allow education subjects a critical reading of the ways of regulating bodily practices, in order to enable the production of other ways of saying and doing them, as well as for subjects to perceive themselves in this area. In this article, we intend to discuss resignification, one of the didactic-methodological approaches of the Physical Education Cultural Curriculum. To this end, we rely on the theorization of the Cultural Curriculum, on the conceptual notions of resistance and counter-conduct, formulated by Michel Foucault, and representation, presented by Stuart Hall to analyze the way in which teachers describe resignification in reports of practice. The empirical data was subjected to cultural analysis. The results indicated that resignification emerged in pedagogical actions in three different discursive spheres, namely: in the production of new gestures, in various adaptations to the structures of bodily practices and in the production of meanings that resulted in the deconstruction of standardized identities, therefore, in the affirmation and potentialization of difference based on resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Welington Santana Silva Júnior, State University of Campinas (UNICAMP)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba, na área de Formação de Professores e Práticas educativas. Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas na área de Educação Física e Sociedade. Especialista em Fisiologia do Exercício pela Faculdade de Educação Física de Sorocaba FEFISO/ACM - Sorocaba. Bacharel em Educação Física pela Faculdade Metropolitana de Campinas. Graduado em Educação Física pela Faculdade Uirapuru. Atualmente é membro do Grupo de Estudo Des-mutação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de São Carlos UFSCar. Membro do Grupo de Estudo Transgressão (GT) da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas FEF/Unicamp. Membro do Grupo de Estudo Educação Física Escolar (GPEF) da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo FEUSP. Atualmente é professor de Educação Física Escolar na Prefeitura Municipal de Sorocaba. Ênfase na área de estudos em Currículo, Currículo Cultural e Educação Física escolar.

Mário Luiz Ferrari Nunes, State University of Campinas (UNICAMP)

Professor Doutor no Departamento de Educação Física e Humanidades da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas - FEF/UNICAMP; com Pós- doutorado, Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo e graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo Andre - FEFISA. É líder do Transgressão: grupo aberto de estudos, pesquisas e práticas de Educação Física escolar; Co-líder do Grupo de Pesquisas em Educação Física escolar da FE-USP/CNPq. Membro do Laboratório MARGEM - FEF/Unicamp. Membro do Grupo de Pesquisas Educação do Corpo - FEF/Unicamp. Atua nos seguintes temas: educação física escolar; didática; metodologia de Educação Física; currículo; formação de professor; estudos culturais; estudos foucaultianos.

References

BONETTO, Pedro Xavier Russo. Muay thai: um relato de ressignificações. 2013. Relato de experiência – EMEF Júlio Mesquita, São Paulo, 2013.

BONETTO, Pedro Xavier Russo. Futebol e a Copa do Mundo: toda análise (pós)crítica é bem-vinda. 2018. Relato de experiência – EMEF Olavo Pezzotti, São Paulo, 2018.

COSTA, Marisa Vorraber. Sobre as contribuições das análises culturais para a formação dos professores do início do século XXI. Educar, Curitiba, n. 37, p. 129-152, maio/ago. 2010.

DUARTE, Leonardo de Carvalho; NEIRA, Marcos Garcia. Currículo cultural da Educação Física: a produção de uma pedagogia engajada. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 7, n. 8, p. 282-300, mar. 2020.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 3. ed. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos & escritos V: ética, política, sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. p. 264-287.

FOUCAULT, Michel. Aula de 7 de janeiro de 1976. In: FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975 – 1976). São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. 3-26.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Técnicas de si. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014. p. 264-296.

HALL, Stuart. A questão multicultural. In: DA DIÁSPORA: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representações da Unesco no Brasil, 2003. 50-100.

HALL, Stuart. O papel da representação. In: CULTURA E REPRESENTAÇÃO. Rio de Janeiro: Ed. PUC - Rio: Apicuri, 2016. p. 31-53.

MARTINS, Jacqueline Cristina Jesus. Nossas brincadeiras. 2007. Relato de experiência – EE Alcides da Costa Vidigal, São Paulo, 2007.

MARTINS, Jacqueline Cristina Jesus. Como as práticas corporais permeiam os espaços escolares e o cotidiano dos estudantes da EJA? o golfe adentra a escola. 2017. Relato de experiência – CIEJA Aluna Jéssica Nunes Herculano, São Paulo, 2017.

NEIRA, Marcas Garcia. Educação física: a reflexão e a prática do ensino. São Paulo: Blucher, 2011.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2. ed. Jundiaí: Paco, 2019.

NEIRA, Marcos Garcia. Os conteúdos no currículo cultural da Educação Física e a valorização das diferenças: análises da prática pedagógica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 827-846, abr./jun. 2020.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal. São Paulo: Phorte Editora, 2006.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Praticando estudos culturais na educação física. São Caetano do Sul: Yendis, 2009a.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte Editora, 2009b.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. As possibilidades de emergência do currículo cultural da educação física: contribuições do Grupo de Pesquisas em educação Física escolar da FEUSP (GPEF). In: MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira (orgs.) Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na educação física brasileira. Curitiba: CRV, 2018. p. 281-300.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. As dimensões política, epistemológica e pedagógica do currículo cultural da educação física. In. LARA, Larissa.; ATHAYDE, Pedro; BOSSLE, Fabiano (org.). Ciências do esporte, educação física e produção do conhecimento em 40 anos de CBCE: educação física escolar. Natal: Edufrn, 2020. v. 5. p. 25-43.

NEVES, Marcos Ribeiro das. Todos podem fazer ginástica? 2008. Relato de experiência – Colégio Maxwell, São Paulo, 2008.

NEVES, Marcos Ribeiro das. O maracatu nas aulas de educação física: Exu, macumba e outras significações, o sangue de Jesus tem poder! 2017. Relato de experiência – CIEJA Campo Limpo, São Paulo, 2017.

NIETZSCHE, Friedrich. Aurora. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

NUNES, Mário Luiz Ferrari; NEIRA, Marcos Garcia. Os estudos culturais e o ensino da educação física. 1. ed. São Paulo: Blucher, 2016.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Afinal, o que queremos dizer com a expressão "diferença”? In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari (org.). Educação física cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). 1. ed. Curitiba: CRV, 2016. v. 13. p. 15-66.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Planejando a viagem ao desconhecido: o plano de ensino e o currículo cultural da educação física. In: FERNANDES, Celina (org.). Ensino fundamental - planejamento da prática pedagógica: revelando desafios, tecendo ideias. São Paulo: Editora Appris, 2018. p. 77-115.

NUNES, Mário Luiz Ferrari; RUBIO, Kátia. O(s) currículo(s) da Educação Física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 8, n. 2, p. 55-77 jul./dez. 2008.

OLIVEIRA JÚNIOR, Jorge Luiz de. Ameba, real, chinesa, baleado: protagonizando jogos de queimada. 2010. Relato de experiência – EMEF Raimundo Correia, São Paulo, 2010.

OLIVEIRA JÚNIOR, Jorge Luiz de. Skate(s) na Educação Física escolar. 2012. Relato de experiência – EMEF Raimundo Correia, São Paulo, 2012.

OLIVEIRA JÚNIOR, Jorge Luiz de. Quando a mulher continua sendo a “outra” na ginástica rítmica. 2016. Relato de experiência – EMEF Raimundo Correia, São Paulo, 2016.

SANTOS JÚNIOR, Flávio Nunes dos. A várzea chegando ao centro. 2013. Relato de experiência – E.E. Tenente Ariston de Oliveira, São Paulo, 2013.

SANTOS JÚNIOR, Flávio Nunes dos. Jogando com os deuses: Jogos Olímpicos Rio 2016 na cena escolar. 2016. Relato de experiência – EE Ariston Oliveira, São Paulo, 2016.

SANTOS JÚNIOR, Flávio Nunes dos. Navegando sobre as práticas com brinquedos. 2017. Relato de experiência – EMEF Maria Rita de Cássia Pinheiro Simões Braga, São Paulo, 2017.

SANTOS, Luiz Alberto dos. “A Pablo Vittar não é de Deus”: desconstruindo questões de identidade de gênero na dança pop. 2018. Relato de experiência – EMEF Raimundo Correia São Paulo, 2018.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade terminais: as transformações na política pedagógica e na pedagogia da política. Petrópolis : Editora Vozes, 1996. p. 137-199.

SOUZA, Leandro Rodrigo Santos de. Vamos soltar/empinar pipa? Na escola? 2012. Relato de experiência – EE Heidi Aves Lazzarini, São Paulo, 2012.

SOUZA, Leandro Rodrigo Santos de. Futebol de rua vai à escola. 2013. Relato de experiência – EE Heidi Alves Lazzarini, São Paulo, 2013.

SOUZA, Leandro Rodrigo Santos de. Futebol além das bananas. 2018. Relato de experiência – E. E. Heidi Alves Lazzarini, São Paulo, 2018.

Published

2024-07-29

How to Cite

SILVA JÚNIOR, Welington Santana; NUNES, Mário Luiz Ferrari. The teaching practice in the Cultural Curriculum: the pedagogical representations of resignification. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 333–357, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024333. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24259. Acesso em: 21 nov. 2024.