CO-DESINGING WITH SUSTAINABLE PRACTICES IN FASHION DESIGN TEACHING

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.5965/25944630432020093

Mots-clés :

co-desing , susteinability , hacking

Résumé

A questão da sustentabilidade é apresentada hoje como um dos principais desafios da sociedade moderna. Educadores e estilistas de moda têm a oportunidade de adotar um paradigma de pensamento humanizado, que se afasta das estruturas clássicas da moda rápida e que pode orientá-los para um novo conceito de moda ética e sustentável. A partir dessa abordagem, é possível trabalhar nos critérios de design, fabricação e consumo; mas também reativar a longevidade das peças de vestuário, aprimorando a experiência do usuário e o caráter fora de moda do produto. Nossa pesquisa é baseada no conceito de moda lenta e na aplicação de métodos de co-design, para incentivar o desenvolvimento de práticas sustentáveis na educação em design de moda, e que envolvem o processo de design e desenvolvimento de produtos, designers, pesquisadores, artesãos e diversas organizações sociais. grupos. A abordagem metodológica qualitativa foi abordada a partir da prática do design participativo, onde oficinas, táticas de hacking, empregando técnicas de decodificação de roupas e estratégias de design foram baseadas em critérios de otimização das peças de vestuário. A amostra incluiu 30 participantes divididos em 5 grupos, cujos membros adotaram diferentes papéis e ações dentro dos grupos. Também foram utilizados vários instrumentos de coleta de dados que mediram níveis de conscientização e impactos positivos sustentáveis nos participantes das oficinas.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur

Desamparados Pardo Cuenca, EASD (Escuela de Arte y Superior de Diseño de Valencia UPV (Universidad Politécnica de Valencia)

Desamparados Pardo Cuenca è dottoressa internazionale in Fashion Design and specialization in the field of collaborative and sustainable fashion design.
Il suo lavoro as a teacher dall'anno 2005 in the EASD of Valencia and the UPV (simultaneously) culminates in 2014 with the announcement of the master ufficiale of "Fashion and Sustainability Co-design" which has been held by the EASD of Valencia. . As the guideline of the master's project, the line of lavoro if it centers in the post-design phase, which simultaneously integrates different procedures of the circolare economy, such as the strategy of upcycling and the emotional durability. Ció nonostante, all'interno of the master è rilevante anche il suo lavoro in intervenzioni sui processi di hackeo e codici aperti, definitive in a previous phase alla gestione degli scarti tessili.

Références

BIRTWISTLE, Grete.; MOORE,C.M Fashion Clothing-where does it all end up? International Journal of Retail Distribution Management, V. 35, n. 3, p. 210-216, 2007. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09590550710735068/full/html?src=recsys&

BLACK, Sandy. Eco-Chic: The Fashion Paradox. London: Black Dog Publishing, 2008.

CHEN,H.; BURNS,L. Environmental analysis of textile products. Clothing and Textile Research Journal. V.24, n. 3, p. 249-261, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0887302X06293065

FAUD-LUKE, Alastair. Eco Design: The Sourcebook. London: Thames & Hudson, 2002.

FIORE, A.M.; LEE.S.; KUNZ, G.; CAMPBELL, J. R. Relation between optimum stimulation level and willingness to use mass customization options. Journal of Fashion Marketing and Management. V.5, n.2, p.99-107, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1108/EUM0000000007281

FLETCHER, Kate. Sustainable Fashion and Textile: Design Journeys. Earthscan. London: Sterling. 2008

FLETCHER, Kate. Slow fashion: an invitation for system change. Fashion Practice: The Journal of Design, Creative Process & the Fashion.V. 4, n. 2, p. 259-266, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.2752/175693810X12774625387594

FLETCHER, Kate. Durability fashion, sustainability: The processes and practice use. Fashion Practice: The Journal of Design, Creative Process & the Fashion. V. 4, n. 2, p. 221-238, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.2752/175693812X13403765252389

FLETCHER, K.; GROSSE, L. Fashion and Sustainability: design for change. London: Laurence King, 2012.

GALLOWAY, A., BRUCKER-COHEN, J.; GAYE, L.; GOODMAN, E.; HILL, D. Design for hackability. ACM. p. 363-366. ACM. 2004. Trabalho apresentado no 5th conference on Designing interactive systems: processes, practices, methods, and techniques.

ElSASSER, V. Textiles: Concepts and Principles. 3rd ed. New York: Fairchild, 2011.

PILLER, F.; SCHUBERT, P.; KOCH, M.; MÖSLEIN, K. Overcoming mass confusion: collaborative customer Co-Design in online communities. Journal of Computer- Mediated Communication, V.10, n. 4, p.00-00, 2005. Disponível em:

https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2005.tb00271.x

PINE, J. Mass Customization. Boston, MA: Harvard Business School Press. 1993.

POOKULANGARA, S.; SHEPHARD, A. Slow fashion movement: understanding consumer perceptions- an exploratory study. Journal of Retailing & Consumer Service, V. 20, p. 200-206, 2013. Disponível em https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2012.12.002

SANDERS, E. B- N.; STAPPERS, P. J.Co-creation and the new landscape of design, Co-Design: International Journal of Co-Creation in Design and the Arts, V. 4, n. 1, p.5-18, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1080/15710880701875068

SANDERS, Elizabeth. B.-N. Design research. Design research quarterly, V. 1, n. 1, p.1-8, 2006a. Copenhagen, University of Art and Design

SANDERS, Elizabeth. B.-N Design serving people. Trabalho apresentado no Cumulus Working Papers, 2006, p. 28-33. Copenhagen, University of Art and Design.

SANDERS, Elizabeth. B.-N An evolving map of design practice and design research. Interactions, V. 15, n. 6, p. 13-17, 2008. Disponível em:http://grcd3021-f18.studiojunglecat.com/wpcontent/uploads/2018/08/LizSanders_AnEvolvingMapOfDesignPracticeAndDesignResearch.pdf

ULRICH, Pamela V.; ANDERSON‐CONNELL, Lenda Jo.; WU, Weifang. Consumer co‐design of apparel for mass customization. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, V. 7, n. 4, p. 398-412, 2003. Disponível em:

https://doi.org/10.1108/13612020310496985

VON BUSCH, O. Engaged design and the practice of fashion hacking: the examples of Giana Gonzalez and Dale Sko. Fashion Practice The Journal of Design, Creative Process & the Fashion, V. 1, n. 2, p. 163-185, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.2752/175693809X469148

WU, Juanjuan. Co-design communities online: Turning public creativity into wearable and sellable fashions. Fashion Practice : The Journal of Design, Creative Process & the Fashion [online] V. 2, n. 1, p. 85-104, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.2752/175693810X12640026716474

Publiée

2020-10-02 — Mis à jour le 2020-10-01

Versions

Comment citer

CUENCA, Desamparados Pardo. CO-DESINGING WITH SUSTAINABLE PRACTICES IN FASHION DESIGN TEACHING. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 3, p. 93–116, 2020. DOI: 10.5965/25944630432020093. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18254. Acesso em: 21 nov. 2024.